Jump to content

Montering wire forstag seilbåt


Konsensus

Recommended Posts

Har røket forstaget på en litt eldre seilbåt som jeg lånte av en kamerat.

 

Det store spørsmålet er nå hvordan jeg får satt på plass den nye wiren. Jeg har snakket med seilmaker iversen i Bergen som mente at det var av et eldre forstag av typen "hood seafurl". De mente at det kunne bli vanskelig å demontere forstaget, og at jeg i verste fall må kjøpe et nytt rullefokksystem til 20 k.

 

Det håper jeg å slippe, så jeg henvender meg til Baatplassen i håp om hjelp. Har lagt ved to bilder av systemet.

 

- Spørsmål 1. Er det mulig å trekke gjennom wiren uten å demontere hele opplegget. Seilmakeren mente at dette ikke lot seg gjøre, men jeg er fristet til å prøve med en stakefjær.

 

- Spørsmål 2. Dersom det må demonteres, er det noen som vet hvordan dett gjøres? I skjøtene så ser det for meg ut som poppnagler, men seilmakeren mente at det var montert gjennom et indre system.

 

Dersom det er poppnagler så er det bare å ta drillen fatt. Dersom det er et indre låsesystem, så hadde det vært kjekt å vite hvordan det er bygget opp.

 

Håper noen har noen gode innspill å komme med.

 

Andreas

 

img_0628.jpg

 

 

img_0627.jpg

Link to post
Share on other sites

Eg har samme rullen. Vet at det går an å demontere, men vet ikke hvordan det gjøres. Jeg hadde mitt system inne for skifting av forstag hos With marine for noen uker siden.

 

Det skal bare være å få av den nederste delen så skal du kunne få av resten.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Eg har samme rullen. Vet at det går an å demontere, men vet ikke hvordan det gjøres. Jeg hadde mitt system inne for skifting av forstag hos With marine for noen uker siden.

 

Det skal bare være å få av den nederste delen så skal du kunne få av resten.

 

Takker for tilbakemelding. Godt å høre at det er håp. Hadde igrunn forventet at det lot seg demontere. Prøver å begynne nederst som du foreslår. Hvis eventuelt noen vet nøyaktig hvordan dette gjøres så tas tips i mot med takk :)

Link to post
Share on other sites

Har røket forstaget på en litt eldre seilbåt som jeg lånte av en kamerat.

 

Det store spørsmålet er nå hvordan jeg får satt på plass den nye wiren. Jeg har snakket med seilmaker iversen i Bergen som mente at det var av et eldre forstag av typen "hood seafurl". De mente at det kunne bli vanskelig å demontere forstaget, og at jeg i verste fall må kjøpe et nytt rullefokksystem til 20 k.

En kamerat lar vel ikke deg ta hele utgiften for hans manglende vedlikehold, bruk og slitasje?

 

Forøvrig har jeg bare montert, og ikke demontert, rullesystem. Det var Furlex, og da måtte det på nytt forstag uansett. Uten at jeg helt husker hvorfor.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må ikke bore ut det du tror er popnagler. Er løse plater med tapper i ved hver skøyt. regner med det er en innerdel i plast som må skyves ut og da løsner det. har montert mange forstag av typen selden leverer. har alltid skjøvet wiren gjennom etterpå. men dette var på helt nye stag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...