Jump to content

Trebåt - Din oppskrift på Linolje ?

Seilskøyte

Recommended Posts

Kokt linolje kan muligens brukes som toppstrøk, ellers så er det sikkert forskjellige lakker som kan brukes.. Har ikke prøvd lakk som toppstrøk ennå..

Ellers så kan du bruke Trekkfast olje, antiparasitt, Tretjære og Am.Terpentin. Tjære for å gi litt farge i treverket. Har ikke erfaring med denne blandingen ennå, men skal testes neste sesong

Linolje, Terpentin, Benarolje

40 / 40 / 20

Som utganspunkt. Samt Boracol antiparasitt etter behov.

Studerte mange forskjellige oppskrifter, og ingen var helt enige om fordelingen, så da måtte jeg bare bestemme meg for noe etter eget hode, basert på det jeg hadde lest. Etterhvert som jeg er blitt kjent med blandingen og treverket i båten, har jeg nesten ubevisst begynt å gjøre vurderinger som "denne delen av skroget suger litt dårlig, så her tar vi litt ekstra terpentin", "her er det antydning til noe skummelt i treverket, best å ha i litt ekstra Boracol" osv osv.

Dette brukes på en "røff" trebåt, ingen topplag eller noe sånt, bare smøres en runde eller to med ujevne mellomrom.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Oppskriften jeg fikk fra en gammel fargehandler som leverte til noen båtbyggerier var:

50/50 rå linolje og amerikanske terpentin, deretter tilsette 10% antiparasitt

Stryke/sprøyte dette på til treverket er helt mettet. Deretter noen toppstrøk med 50/50 kokt linolje og amerikansk terpentin.

Rå linolje herder omtrent ikke, og hvis du bare bruker den vil treverket få en "fet" overflate. Når man tilsetter amerikansk terpentin vil blandingen trekke dypt inn i treverket pga at det er mer tyntflytende. Samtidig er det stoffer i terpentinen som gjør at den herder.

Kokt linolje har en molekyl-struktur som gjør at den ikke trenger inn i treverket på samme måte, selv tynnet med terpentin. Den egner seg derimot til å gi treverket en tykk og blank hinne siden den herder.

Dette er den "gammeldagse" måten å behandle trebåter på, men den har gjennom tiden bevist at det fungerer.

Når det gjelder lukt av trebåt, er det ingenting som slår blandingen av linolje og terpentin... :thumbsup:

Oppskriften jeg fikk fra en gammel fargehandler som leverte til noen båtbyggerier var:

50/50 rå linolje og amerikanske terpentin, deretter tilsette 10% antiparasitt

Stryke/sprøyte dette på til treverket er helt mettet. Deretter noen toppstrøk med 50/50 kokt linolje og amerikansk terpentin.

Rå linolje herder omtrent ikke, og hvis du bare bruker den vil treverket få en "fet" overflate. Når man tilsetter amerikansk terpentin vil blandingen trekke dypt inn i treverket pga at det er mer tyntflytende. Samtidig er det stoffer i terpentinen som gjør at den herder.

Kokt linolje har en molekyl-struktur som gjør at den ikke trenger inn i treverket på samme måte, selv tynnet med terpentin. Den egner seg derimot til å gi treverket en tykk og blank hinne siden den herder.

Dette er den "gammeldagse" måten å behandle trebåter på, men den har gjennom tiden bevist at det fungerer.

Når det gjelder lukt av trebåt, er det ingenting som slår blandingen av linolje og terpentin... :thumbsup:

Helt enig...som om jeg skulle skrevet det selv! :clap:

1958 36ft Mahogny Nordisk Krysser 5 1/2 Seilbåt + Nanni Diesel 14hk

1958 20ft Mahogny Westin Snekke + Albin 0-11 6hk

1958 17ft Mahogny VKV 48 Kajakk

Må bifalle framgangsmåten til Honduras.

Også inni båten er det viktig å ha et herdende toppstrøk oppå den impregnerende oljen med soppdreper i, spesielt i oppholdsrom og der du sover. Skal du oppholde deg der over lengre tid og i tillegg sove i båten vil damp fra soppdreper være meget skadelig. En lokal helt jeg kjenner til her i Stavanger ble hevet ut hjemmefra og måtte sove i den nyoljede båten sin noen uker. Han endte opp med alvorlig løsemiddelskade og eggehvite i urinen. Hadde han brukt et herdende strøk etter oljeblandingen med soppdreper i kunne mye vært unngått (selv om det også med herdende toppstrøk ikke er heldig å oppholde seg lengre tid med soppdreper i nærheten).

Fordelen med kokt linolje versus lakk/maling er at linolja "puster" mer enn lakk og maling. Da får fuktighet en sjanse å komme seg ut en vei. Som vi ofte praktiserte det der jeg jobbet tidligere; pustende olje på innsiden og en mer lukket olje, lakk eller maling på utsiden til å beskytte mot utvendig påvirkning fra sol, vann og fysisk slitasje. På grove dekk av furu eller eik brukes forholdsvis åpne oljer. Rå linoljeblanding med amr.terpentin og soppdreper først og så amr.terpentin og kokt linolje med gjerne litt tjære i til slutt, litt avhengig av type båt og hvilken farge som ønskes på dekket. Erfaringen er at tjære i blandingen beskytter bedre og gir et mer holbart resultat over tid. På tynnere dekk av teak, mahogny eller lignende (småbåter) blir lukkede oljer eller lakk brukt som toppstrøk etter impregnering. Dette gjelder selvsagt tradisjonelle fartøy, på mer moderne konstruksjoner med laminat og alt det der brukes gjerne epoksy- og poluyretanbaserte overflatebehandlinger.

Det finnes mange veier til en god overflatebehandling, men den tradisjonelle har ofte vist seg å være god :thumbsup:

Etter å ha skrapet og pusset, brukte jeg Ferro-Bet rustvask på blåved (eller blågeit, blåmann ...kjært barn osv).

Jeg vet ikke om det er normalt, men flere steder fikk treverket et rødskjær der jeg hadde sprayet på. Hele skroget fikk derfor en lett dusj ved 2. behandling, så risikerte jeg ihvertfall ikke noen rødlige skjolder.

Deretter sauset jeg inn alt med Antiparasitt.

Jeg kunne naturligvis brukt Owatrol D1, men valgte å lage en mix basert på rå linolje fra Liers.

Til og begynne med:

1 del Linolje

1,5 deler amerikansk terpentin

0,25 deler lys tretjære

0,25 deler Antiparasitt

Mht bevaring av treverket, er tretjæra kanskje bortkastet i slike små mengder, men den gav bittelitt farge, som var hovedgrunnen til at jeg tilsatte den.

Etterhvert reduserte jeg mengden terpentin, og endte til slutt opp med ca 40% terpentin og 60 % linolje. Jeg tilsatte forresten samme mengde tretjære og antiparasitt på alle blandingene... sånn ca ihvertfall.

Deler av skroget trekte voldsomt, andre steder trekte det nesten ikke i det hele tatt. Etter 22 strøk avsluttet jeg.

Som toppstrøk brukte jeg 5 strøk Owatrol D2.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Hei!

Rå linolje kan pga sin lave overflatespenning brukes/smøres på ned til -20gr.

Selv har jeg aldri blandet terpentin el. i olje.

Terpentin trekker ikke inn i treverket men fordamper på overflaten. Altså ingen hensikt,men det lukter godt.

Kunsten er å mette treet med rå linolje, gjerne smurt på over 14 dagers tid. Det må ikke mettes så mye at det blir blangt.

Tørk av om det blir for mye/blankt.

La hvile noen dager.

Så kan en påføre kokt linolje, vått i vått. Når det begynner å bli blankt tar en i bruk våtslipepapir og rubber linoljen inn i treet.

Det blir som små "ormer" på overflaten. Vask av og la tørke en dag eller to.

Da kan en velge lakk eller noe annet helst med solfilter.

Lykke til. Det finnes ikke triveliger arbeid.

http://www.trabatsakuten.nu/

Halvbland rå rinolje og terpentin, værre er det ikke. Antiparasitt og trebåt hører ikke sammen. Fatter ikke at det er mulig å gjøre så mye ut av så lite :headbang:

Problemet er nok at det finnes snart like mange "fasiter" som det finnes trebåteiere :giggle:

Antiparasitt er forøvrig referert til i flere publikasjoner fra diverse fartøyvernsentere, så at det ikke har noe på en trebåt å gjøre er vel i beste fall "noe unyansert".

Jeg er absolutt ingen ekspert, ihvertfall ikke mer enn noen annen som har pusset opp gammel trebåt, men basert på resultatene jeg har fått på egen båt, så kan jeg ihvertfall anbefale metoden jeg selv valgte å bruke, og som er beskrevet lenger opp i tråden. Jeg har fått en del spørsmål blandt andre trebåtfolk på brygga om hva jeg har gjort for å få skroget så fint som det er, så resultatet er sikkert bra i andre øyne enn mine egne også :wink:

Førbilder:

P1000409.jpg

P1000406.jpg

Etterbilder:

P1010403.jpg

008.jpg

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Sunnmøringen - Hvilken type antiparasitt bruker du? Type, merke?

Jeg husker dessverre ikke produsent, men den het "Klar antiparasitt". Kjøpte hos lokal malerforretning som har mye produkter til båt. Husker bare at den fantes i både 1 og 4 (eller var det 5?) liters kanner.

Fant forøvrig en webside når jeg googlet "klar antiparasitt", hvor det står ganske mye: Risør II.

En del nyttige tips både til fremgangsmåte og tidspunkt for når man bør behandle (og IKKE behandle).

Sakset derfra, finnes under "Dokumenter":

Olje- & Lakke-program Risør II

Produkter.

1. Som soppdreper, brukes Xylamon ev klar Antiparasitt.

2. Olje kan være Owatrol D1, Clipper 1 eller lignende. Owatrol gir penest farge og trekker

lengst inn. Er også god på fuktig treverk.

3. Trekkfastolje brukes på dekk og kan brukes som mellomstrøk mellom olje og lakk.

4. Det lakkes i hovedsak med Ravilakk og Benar.

5. Utsatte slitesteder lakkes med Ravilakk som er hardere enn Benar. (master, cockpit).

Impregnering på bart tre.

6. Bart treverk impregneres med fordel med 2 strøk Xylamon.

7. Deretter impregneres/mettes treverket med olje - våt i våt en hel dag. Ca 30 strøk med

Owatrol. Etter siste strøk, tørkes vekk overskytende olje, filler kastes i vedovnen

(selvantennende!)

8. Etter hovedimpregnering med olje en hel dag, skal det oljes en dag til, så steder som

trekker ekstra mye blir mettet (f.eks. av-ved, endeved og rundt kvister). Ca 10 strøk

Owatrol.

Etter siste strøk, tørkes vekk overskytende olje, filler kastes i vedovnen (selvantennende!)

9. Skrapes eik på ettermiddagen skal det alltid gis et strøk olje, helst flere, før kvelden (oljen

gjerne iblandet Xylamon).

10. Før videre lakkering eller maling skal oljen tørke i minst 24 timer. Det kan derfor ikke

lakkes dagen etter, men 2dre dagen etter.

11. Det kan gjerne gis et strøk Trekkfastolje (hvis det er sol!) før lakking, særlig hvis det ikke

vil bli tid til å gi de minimum 6 strøk med lakk.

Dekket.

12. Dekket sandskures godt med sand og Piasava-koster. Spyles godt etterpå for å få vekk

sanden.

13. Olje med Trekkfastolje. (gjerne uttynnet med olje eller white spirit). OBS! Det må være

sol og helst dagen etter også.

14. Dekket bør få et strøk Trekkfastolje så snart det er lange nok soldager og stabilt vær

(april/mai) og et på slutten av sommeren, senest 15 august.

Høststrøket kan eventuelt tynnes litt med White Spirit. Dekket må sandskures først.

Lakking.

15. Det lakkes i hovedsak med Ravilakk eller Benar, se over. Det skal oljes først, se over.

16. Det skal gis minst 6 strøk lakk på nyskrapte / oljete steder.

17. Olje skal ha tørket minst 24 timer før det lakkes. Det kan derfor ikke lakkes dagen etter,

men 2dre dagen etter det har vært oljet.

18. Blankherdet olje skal skrapes / slipes vekk.

19. Lakkerte flater mattslipes og gis 2 strøk lakk. Slip gjerne med vannslipepapir 120, gjerne i

olje.

20. Det behøver ikke pusses mellom hvert lakkstrøk men lakk må pusses minst en gang på

nyskrapt treverk, gjerne etter andre strøk. Det må pusses hvis det er renning eller gått

mange dager siden siste strøk.

21. Det skal ikke lakkes i fuktig vær og ikke for sent ved fare for dugging. Generelt skal det

ikke lakkes etter kl.16.00 mai/august. I juni og juli kan lakkes til kl. 18.00.

22. Etter første ev andre strøket, slipes med vannslipepapir 120-180 for å få vekk vedreising.

23. Hvis det ikke går mer enn 1-2 dager mellom lakkstrøkene, er det ikke nødvendig å pusse

mellom strøkene annet enn for å ta vekk ujevnheter og renning.

Mastene.

24. Hvis mastene skrapes må de oljes, gjerne med Trekkfastolje. 1 strøk tynnet Trekkfastolje,

ev. 2 strøk hvis 1ste strøk trekker godt inn.

25. Det må ikke lakkes for tidlig på våren. Fuktighet i treverket må ikke stenges inne av

lakken.

26. Lakkes det etter Trekkfastolje, må det tørke 3 døgn eller mer. Lakk med Ravilakk.

27. Lær må settes ekstra godt inn med talg når mastene er nylakket, ellers slites lakken bort

med en gang og læret ødelegges.

Høstlakking.

28. Det kan med fordel gis et til to lakkstrøk på slutten av sommeren, innen 15 august.

29. Ikke skrap småsår!

30. Vask og slip lett over. Slip gjerne med vannslipepapir, slip gjerne med olje, Owatrol.

31. Det må gis flere strøk på steder som ikke har fått minst 6 strøk tidligere.

Bertrand Russel

• 2 uker senere...

Du kan ta kontakt med Engøyholmen Kystkultursenter (tlf: 51548466), de handler inn i større kvanta og vet hvor du kan henvende deg :thumbsup: Da jeg jobbet der for noen år siden tok vi inn både amerikansk terpentin, linolje og tjære i fat som vi rodde over. Mener å huske det ble bestilt fra Carl Faannesen i Bergen, men mulig de har fått andre leverandører nå siden Faannesen var borte fra markedet en stund. Skulle du trenge mindre kvanta kan det være mulig at du kan få kjøpe noen liter eller spleise på fat, da slike ting går mye av. Slik var det i alle fall muligheter for i min tid der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...