Jump to content

Noen som vet om spesielt rustne/gamle sjømerker i Raunefjorden?

SinWin

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter spesielt rustne staker og lykter i området rundt Bjorøy og Lerøy, vest av Bergen. Samtidig er jeg også på utkikk etter nyere staker med aktivt anti-korrosjonssystem.

Det er en stund siden jeg fartet i området med båt selv, så jeg har ikke helt oversikten over tilstanden på merker og lykter.

Er det derfor noen som har noen tips til hvor jeg kan finne det jeg leter etter?

Det er faktisk meget godt oppmerket på sjøen rundt tyssøy, og ellers rundt om bjorøy. Jeg mener det står en ganske ny stolpe rett utenfor den nye båthavnen på søre bjorøy. Rett nedenfor høganeset og tangen. Det står en gammal stolpe litt lengre øst for denne, imellom et smalt sund. Fyrtårnet i vatlastraumen tar på årene, og ser ganske fæl ut spør du meg. burde trengt en renovering. Mens fyrtårnet utenfor Bjorøy tunellen sør i vatlastraumen ser mye bedre ut thumbsup.gif Har lagt ved ett kart der det er merket av hvor stolpene og fyrtårnene befinner seg.

264i3vo.png

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det ble en bra dag på sjøen - både værmessig og filmmessig. Fant ikke akkurat en så rusten og skrukkete stake som jeg hadde håpet på, men det var nok av dem som var rimelig rustne, i alle fall. Nok en gang må jeg takke for hjelpen!

Så også haugevis med hegre, og skarv - sistnevnte er representert på bildet nedenfor.

img_6677_s.jpg

Redigert av SinWin (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...