Jump to content

Harstad - Helgeland i oktober


largo

Recommended Posts

Da er situasjonen den at jeg skal hente en Bella Falcon i Harstad i morgen, og planen er å komme så langt sør som mulig i løpet av dagen. Dersom ting går som planlagt antar jeg at det blir en overnatting i Bodø før ferden går videre torsdag morgen.

 

Da billettene ble bestilt og avtalene gjort var værvarselet brukbart, med 3-4 sekundmeter fra nordvest. Nå ser jeg at det varsles økt vind, 10-15 meter per sekund men fremdeles fra nord.

 

Er det noen som har gode råd og tips, formaninger eller innspill så er jeg interessert.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulere med ny båt.

 

Blir en bra jobb denne turen hvis det blir mye vind. Ca 120 nm fra Harstad til Bodø via Tjeldsundet og Grøttøyleia.

Hvis vi sier at du klarer en gjennomsnittsfart på ca 17 knop vil du ha en god arbeidsdag på 7 timer på deg. Da bør du komme deg tidlig avgårde fra Harstad. Husk matpakke og kaffe :-) Har ikke selv gått fra Harstad og ut til Tjeldsundet men antar at det burde være en grei strekning. Fra Tjeldsundet, via Ofoten, Tranøy, Hamarøy og Steigen kan bli en utfordring med god vind. Her blir en del bølger og du må regne med en del roring på den delen av turen. I Steigen er det mye støvelhav og man bør følge oppmerkede båtleier. Grøttøyleia fra Nordskott til du kommer ut i Folda er jo alltid spennende og fasinerende. Folda til Bodø bør jo være overkommelig. Husk at det ikke er fyllemuligheter på hver en holme her så det kan være gunstig å bruke kvelden på å undersøke mulighetene og faktisk ta en telefon til aktuelle plasser for å sjekke om de har drift ennå og til hvilke tidspunkter. En tanking på veien bør du vel ha.

 

Fra Bodø har du slik jeg ser det to utfordringer i kraftig vind: Rundt Rota (eller Kunna som det egetlig heter)som ligger ved inngangen til Meløy kommune, og Rødøyfjorden som også kan være tøff til tider ved kraftig vind. Gikk selv Sandnessjøen til Bodø på 4 timer i sommer, men da var det også flott vær.

 

Håper det er god kartplotter om bord og at du får satt deg litt inn i den før du drar avgårde. Vi får håpe at båten har vært i bruk i sommer og at du ikke får dieselproblemer når du kommer ut i kraftige bølger. Tenker da mest på urenheter som ligger i tanken som begynner å bevege seg i kraftig vær. Vi hadde vel en ny sjarkeier som havarerte på et skjær utenfor Lødingen i vinter etter slike problemer. Lykke til og god tur.

MVH 20 Fot

Link to post
Share on other sites

Rundt Engeløya er en god mulighet, utgjør en omvei på 22-23 nm og 1 time ekstra gangtid, men det gjør vel ikke no' i ny båt :-) Ved godt væt bør man vel være i havn i Bodø ca kl 18-18.15 i morra for ikke å bli tatt av mørket. Ikke for det, siste biten inn til Bodø er jo grei plankekjøring. Folda/Karlsøyvær -Bodø. Gjesteplasser i Bodø er det plenty av. Stekt tørrfisk på Bryggerikaia rett ved gjestebrygga kan også anbefales.

MVH 20 Fot

Link to post
Share on other sites

Hvor travelt har du det egentlig?

 

Det melder en del vind fra midt på dagen i morgen med kulingvarsel for Støtt-Andenes, denne skal roe seg igjen utpå dagen torsdag. Jeg vet ikke hvordan dette blir lokalt over Vestfjorden og nedover Steigen, men jeg kan godt tenke meg at det blir bølger mer enn nok. Jeg tror jeg ville ha ventet på bedre vær, eventuelt gått Tjeldsundet ned til Lødingen i morgen og ventet der på bedre forhold.

 

Og med ny båt, er du 100 % trygg på innholdet på dieseltanken? Det er mange som har opplevd motorstans på hentetur pga tette filtre.

 

Lagt til: Her er tråden fra vår hentetur i Harstad sommeren 2009: Link

 

Brigg

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, alle sammen. Plotteren skal være brukbar, garmin 4000-serie, og jeg vil også medbringe flere andre gpser og en plotter til, foruten Den Norske Los Rørvik-Lødingen og papirkart. Rusk i dieseltanken er selvfølgelig en bekymring. Den har så vidt jeg har klart å bringe på det rene ikke vært renset siden den var ny. Det jeg har tenkt på i denne sammenheng er å fylle opp tanken ved alle anledninger samt å ha flere byttefilter klare (og drivanker i beredskap). Jeg vil ha full tank fra avgang Harstad, og kan fylle ved Lødingen og evt Skutvik før Bodø. Angående tid så har jeg tenkt å sette i gang i morgen dersom værvarselet ikke endrer seg til det skrekkelige over natten nå. Men fornuften må uansett benyttes, og kan vi ikke gå ut fra Lødingen onsdag så gjør vi ikke det.

Link to post
Share on other sites

Har gått tjeldsundet mange ganger med MTB, det bør gå greit det er jo ganske skjerma. Spørs jo lit hvor vant du er. Etter Tjeldsundet blir det jo ganske åpent så da ville jeg ikke gått med småbåt om det skulle være meldt dårlig vær og mye vind. Tror nok Løddingen vill vært en bra stoppeplas i vente på bedre vær ja som det nevnes her. Ønsker deg lykke til! studer kart og planlegg nøye før du legger ut er det beste tipset. tenk på at uforutsette ting kan skje. En selfølge er at filtere og at tilstand på motor er sjekka

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Leia som de fleste andre har beskrevet er OK å følge, har gått den flere ganger, kan være litt strøm noen plasser i Tjeldsundet. Ellers er vel Grøttøyleia godt skjermet for alle vindretninger.

Utfordringene er vel vestfjorden fra Lødingen til Tranøy, videre fra Tranøy til Skutvik. Derfra er det mulig som beskrevet å gå rundt Engeløya for å få ly. De andre plassene som kan være litt "uggen" er Saltenfjorden, rundt rota (Kunna) hvor det nesten alltid er straumbårer, Nordsida av Rødøy (Her kan man gå ganske langt i ly inni Svinværet). Videre sørover kan Sjona være stygg på østavind, og da vet jeg ikke lengre hvor langt du har tenkt deg.

Båten er jeg kjent med siden jeg har hatt en slik til nå i sommer med samme plotter (Byttet den inn på Harstad Marina) Hvis det er min gamle båt har det aldri vært noe problem med diesel og skitt i tanken, plotteren har vel også et slepespor du kan følge.

Gratulerer forøvrig med ny båt, det er et bra valg.

Link to post
Share on other sites

Mitt tips er å planlegge på forhånd ruta du ønsker å gå, og legg den inn i plotteren. I tillegg legger du inn alternativer i tilfellet været gjør at du ikke kan følge den planlagte rute, men må søke havn. I dårlig vær er det så mye enklere å følge streken på plotteren, enn å drive og navigere i stor sjø med mye slingring.

Link to post
Share on other sites

Er dette på en rutestrekning Hurtigruta går på?

Blir "litt" omvei å gå rundt halve Lofoten og Vesterålen.. :thumbsup:

 

 

Det går hurtigbåt på strekningen Svolvær - Skutvik - Steigen - Bodø (Nordlandsekspressen) , men ikke sikkert man kan regne med å holde følge med en 41 meters båt i noen og tredve knop hvis det blir ruskete :flag_bp:

 

30035-Steigtind.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg takker så mye for alle gode innspill samt lykkeønskninger. Nå er vi ankommet Skutvik hvor vi skal overnatte. Pga forsinket fly ble det ikke avgang fra Harstad før ca kl 1730, så vi planla egentlig ikke mer enn å gjøre oss kjent med båten og gå til Lødingen. Kjeldsundet var helt flatt og verken yr eller storm meldte noe urovekkende, så vi endret derfor på planen og la videre til Skutvik. Vi fikk der en halvtime med litt grov sjø, men ellers var det relativt greit. Mistet en vindusvisker på overfarten. Det var en strek i regningen. Båten oppførte seg for øvrig aldeles utmerket. Mitt inntrykk av Bella Falcon som sjøbåt var utelukkende hentet fra teoretiske vurderinger, men nå føler jeg at den også har vist litt av dette i praksis.

 

Videre tips og råd og vink tas selvfølgelig vel imot! :) Nå skal vi koke oss lapskaus.

Link to post
Share on other sites

Godt å høre at dere er godt i gang med turen. Hold oss oppdatert, gjerne også med bilder.

 

God tur videre.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Da var henteturen over, etter å ha avsluttet med en real sjarmøretappe.

 

Skutvik - Bodø ble unnagjort på tre timer og 15 minutter. Fulgte rådene og gikk innenfor Engeløya. Det hete tips om bunkringsmuligheter i Skutvik holdt imidlertid ikke stikk! Den Norske Los sa det samme, men vi satt igjen med inntrykk av at hele plassen var i ferd med å bli lagt ned.

 

Om resten av seilasen til Bodø er det lite å melde, men da vi la til bunkringskaia i Bodø (den som virket), fikk vi en hyggelig overraskelse. Båtplassens egen tkb stakk innom for å hilse på, og som tidligere Falcon-eier hadde han også et par nyttige tips på lager. Men ikke nok med det. Denne hjelpsomme karen tok fatt i vårt vindusviskerprobem, beskrevet tidligere der vi kom i skade for å miste en vindusvisker på tur over vestfjorden, og dro for å kjøpe en ny mens vi bunkret diesel og mat.

 

Ja det var i sannhet en glimrende gest, og vi ble meget glade.

 

Fra Bodø gikk vi presis kl 1300, og tok i bruk de nyanskaffede råd om trim av båten. Dette resulterte i en roligere gange og det var vel bare et par små sprang rundt Kunna som var noe å skrive hjem om. Og da vi var ferdige med det stykket var resten av turen en ren sjarmøretappe. Det var knapt krusninger på sjøen, Sjona var dørgende stille, og vi var på plass i Sandnessjøen presis kl 1700. Fire timer, 94 nautiske mil og 104,7 liter med diesel.

 

Takker igjen veldig mye for alle tips på veien.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...