Jump to content

NB 820 Sport/Combi - tips og råd om båttypen


bjoris

Recommended Posts

Har en annen tråd om Viknes 770 og priser. Fant i går ut at det går ann å få en NB820 Sport med større motor og mer utstyr for nesten samme pris. Jeg syns dette virker som ett mye bedre kjøp, men så er det ikke jeg som skal ha båten. Erfaringer og tisp takk. Hvordan er køya fremme, er det vanskelig å komme seg inn og ut? Er den stor nok, syns køyene i Viknes 770 var veldig smale som andre også påpeker... Hva må en regne med for kalesje til slik båt med vindskjerm. Den meste aktuelle av disse som nå ligger ute mangler dette, men så greit ut ellers ifht utstyr...

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Som jeg sa i nadre tråden før jeg så denne.

Plassmessing er nok 820 Kombi et bedre valg enn 820 Sport. Stikkøye og kalesjeløsning er to hovedpunkter som i mine øyne taler til fordel for 820 Kombi

Jeg har ikke erfaring med noen av båtene, men har sett på begge i forbindelse med båtbytte.

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Min personlige mening er at NB er mere båt for pengene enn Viknesen! mye finere interiør og ikke så sjarkaktig større bredde som har mye å si i lystbåter! Ville personlig ha prøvekjørt begge to for å se og føle forskjellene!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

NB er fine båter, begge 820 modellene er større & mere rommelige enn Viknes 770. NB sport utgaven har større hytte enn combi utgaven. Combi båten har større uteplass( + et stooort stuv-rom i dekk). Pass på at det er fabrikkmontert innredning. NB har mere turkonsept enn Viknes 770.

Ser nå i hummerfisket så kryr det av Vikneser som er utpå, det er langt mellom hver NB. Vice versa i gjestehavner om sommeren. Der kommer skillet i bruksmønsteret inn.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok mer i størrelse med 830, men prisen vil jeg si er mer i 770 klassen og da er det klart interessant. Blir nok visning i morgen så får vi se. 184 hk Yanmar er vel heller ikke plaget med sot? Jeg har hatt en 222 hk selv, 2003 modell og den sotet så mye at det ble til at en enten gikk på lave turtall eller over 2500... Noen som vet om 184 hk er helt uten dette fenomenet?

 

Den aktuelle båten var en fabrikkbåt, det er jo tryggest...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette innlegget havnet i feil tråd så jeg poster på nytt her:

 

Da har jeg vært å sett og prøvd en 820 Sport. Har ikke vært ombord i en Combi, men likte Sporten godt, flott design, god plass i salongen og en bra køye fremme når en bare er 2. Combien er nok mer egnet for en familie, men i dette tilfeller det et ektepar som skal ha båten uten barn og da er større salong/pentry mye viktigere. Dessuten ser det jo smalt ut i denne stikkøya i Combien da. Nå ser det ut til at Combien er dyrere også så den er pt ikke aktuell.

 

Det jeg ikke likte var egentlig to ting, hadde trodd den gikk bedre med 184 hk motoren, marsje noe over 15 blir å prese motoren. Syns det var helt ok opp til 2900 (ca 15 knop), men over det ble det dur og bulder som det jo ofte blir i disse akslingsbåtene. Generelt syns jeg den gikk stille med lite vibrasjoner.

 

Men skroget tålte farten mye bedre enn Vikens 770en, her gikk det fint helt opp på full fart, fikk 21 knop etter litt trimming og venting. Det andre jeg ikke likte var at innredningen var så falmet. Det er vel mest kosmetisk, men akkuratt der er nok Viknesen sin teakinnredning bedre. Mahogny falmer jo fort, det har jeg erfart selv og den aktuelle båten har de ikke holdt gardinene foran etter bruk. Vel, det er jo noen år gml så hva skal en forvente?

 

Det var en som mente at Viknes 830 er mer riktig å sammenligne med enn Viknes 770, men ikke hvis du ser på pris, jeg er rett og slett sjokkert. Det er stygt å le, men når du ser en 830, 2004 modell til 1,150 så må du jo tro på mer enn julenissen. Du får jo en helt ny Ardea 820 Combi med samme motor og godt utstyr til under 1 mill!!!! Denne båten er 7 år, 1100 timer, nei ikke forstår jeg det. Billigste 830 til 900.000 gjør jo at den er helt uaktuell.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble det kjøp og henting på søndag. Båten tas til Stord der jeg monterer kalejse til svigers før den sendes med båt Nordover. Var inne på tanken en stund å gå den nordover til våren, men det ble litt kjiipt å vente så lenge på vidunderet og dessuten er det en veldig lang tur:)

 

Blir vel en ny tråd om kalesjemontering, men når Hauge Produkter skulle ha ca 4.500 ble vi enig om at jeg gjør et forsøkt, har montert kalesje før så det bør gå greit..., men lager en ny tråd for det finnes nok noen der som har noen tips på denne båten:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...