Jump to content

Ja da, klar vanninntregning på nedre sylinder Mariner 30 hk


simon_a

Recommended Posts

Som emnetittelen sier har jeg vanninntregning i nedre sylinder på min 30 hk Mariner. Motoren er ca. 86 modell. Denne typen er basert på Yamaha blokk. Da jeg idag foretok en liten vinterkonservering av motoren var det helt tydelig vannperler på pluggen i nedre sylinder. Maskinen har ikke vært i svev siden Juli i år og det var synlig rust på denne pluggen. Dette er jo relativt vanlig på disse motorene, spesielt ettersom dette er en maskin av respektabel elde, men har alltid vært en trofast liten jævel. Jeg er usikker på hvor mye kroner jeg er villig til å legge ut på denne aldrende traveren. Hva mener dere jeg bør gjøre?

Redigert av simon_a (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg er i trøbbel. Båten lagres innendørs etter hver brukshelg. Det var såpass mye vannperler og rust at for meg er vann i forgasser ansett som uaktuelt. Jeg har vel denne sesongen følt at turtallet har virket noe redusert. Båten går i ferskvann uten store påvirkninger fra elementene

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Har motoren har den modifiserte stammen, med 2 hull på ca 1cm i forkant av stammen, innenfor det nedre opphenget?
Isåfall kan det være verdt å reparere på. Du må splitte blokka for å sjekke tilstanden. Er du heldig kan det være nok å bytte nedre rammelager samt simmerringene.

Hmm,Ingar. Her må du utdype litt for meg. Jeg er usikker på utførelsen av stammen, dette kan jeg sjekke, men jeg forstår ikke i hvilken grad dette skal være avgjørende for eventuell utbedring. Kan du forklare dette nærmere?

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Jeg skal rette en forespørsel til min lokale forhandler å høre hva han mener er korrekt pris på disse delene. Viser det seg at det kan forsvares er det mulig jeg tar frem sleggefettet og gyver på. Hvis han velger å flå,steke og deretter selge meg, går jeg for ny brukt motor 10-20 hk større enn min nåværende.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...