Jump to content

Flytedrakt, Erfaringer\meninger?


Fjordland

Recommended Posts

Sitter og vurderer om eg skal denne til jul av svigers i år.

 

evnt denne

 

Er i utgansgpunktet ute etter en varm og tørr kropp når eg er ute på sjøen i all slags vær.

Men at det er en sikkerhetsfunksjon i den også er heller ikkje dumt.

 

Noen som har prøvd denne\tilsvarende?

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en lignende på Obs Bygg for et par år siden. Det jeg reagerte på var at den ikke var noe særlig varm, så derfor har den bare blitt brukt en gang for min del. På fisketurer i kaldt vær er det varmedressen som gjelder, da slipper jeg i det minste å fryse. Men det er sikkert forskjell på fabrikatene da, det kan være at jeg har kjøpt en dårlig en...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte på varmen når jeg skulle hente seilbåt i Kiel i april i fjor. (uten varmeapparat)

Kom over en scooter dress fra Baltic. Det er vist en litt vassere modell enn seil dressen deres.

http://www.baltic.se/produkter/konsumentprodukter/flytoveraller/skoter/

 

Den skulle tåle ned til -60 og det måtte være nok...

 

Den holdt det den lovet, har aldri vært kald i den. Den har slitesoner i rompe og knær med mye stivere stoff.

Funker fint å sove på dekk i den på kalde dager...

 

Men bruker du den i over 18-20 grader er det greit å ha glidelåsen åpen.

 

Brukte den på Skagen Race i år. Mye morsomme kommentarer fra Musto folket.

Jeg var den eneste som var varm og tørr ombord...

Link to post
Share on other sites

Les igjennom det som står om dressen neste gang

 

Hvorfor det? Så lenge jeg ikke er ute etter en scooterdress så ser jeg ingen grunn til å lese gjennom alt man måtte finne på å linke til tråden. Et enkelt spørmål må da kunne besvares med et enkelt svar, uten slike surmagede kommentarer fra utenforstående?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at Don Meeko går og legger seg igjen - og deretter forsøker å stå sakte opp - med det andre benet først denne gangen. Det hender det hjelper.

 

Jeg bruker for øvrig Fladen flytedress som er bra til hobbybruk, så lenge du ikke jobber med den. Den er ikke særlig diffusjonsåpen, så du blir fort svett og klam dersom du ikke sitter stille i båten. Dette gjelder nok uansett for de fleste billigmodellene.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som det er påpekt tidligere i tråden, det er en vassere versjon av seildressen, beregnet på scooter kjøring (fare for å dette gjennom isen). Ja det er en flytedress. Den er god og varm og puster likevel godt. Men det er klart man åpner opp dressen om man jobber hardt. Det blir fort varmt :)

 

Baltic er også en meget stor produsent av alle typer redningsvester og flyteplagg.

Link to post
Share on other sites

Denne er nydelig, beste flytedressen jeg har prøvd, ikke blir den stiv i kulde heller.

http://www.toppfritid.no/tester/DAM_hydroguard_Alt_om_Fiske_2010_nr_2.pdf

 

 

Men disse synes jeg ser spennende ut,skal prøves :)

http://www.thermotic.se/float-underwear/

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Synest at litt av poenget med ein flytedess, må vera å bli sett om uhellet skulle vera ute.

 

I ein svart dress i sjøen kan du vel bare vinke farvel til helikopter og andre som er på leiting etter savna. :wflag:

 

Så for min del i tillegg til kvalitet er det knallgul eller raud overdel med masse refleks som gjelder. :thumbsup::sailing:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

De har jo fått varmesøkende kamera på sea king, og mange redningsskøyter har det også.

 

"og andre som er på leiting etter savna."

 

Så då ligg eg vel der bare å vinkar til dei som ikkje har varmesøkande kamera då. :wflag::headbang::headbang:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Sitter og vurderer om eg skal denne til jul av svigers i år.evnt denneEr i utgansgpunktet ute etter en varm og tørr kropp når eg er ute på sjøen i all slags vær.Men at det er en sikkerhetsfunksjon i den også er heller ikkje dumt.Noen som har prøvd denne\tilsvarende?

 

Det er lurt med ynskjeliste til jul, :thumbsup: så går iallefall pengane til noko ynskt og nyttig. Kvifor ikkje slå sammen fleire familiemedlemmer i ei skikkeleg julegåve evt. skøyte til litt sjølv og kjøpe ein dress til 2-3-4 båtlappar, som du verkeleg føler at er verd pengane og du har følelsen av trygghet og har bevegelsesfrihet i.

 

Som du skriv "når eg er ute på sjøen i all slags vær."

 

Ein føler seg liten nok, (les respekt for havet) der ute, når havet plutseleg reiser seg over ein grunne. :sailing:

Redigert av Batalden (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

se på det flyteundertøyet jeg linket til, en ting er at man flyter i flytedresser, en annen ting er å komme seg opp igjen om man har mulighet.

En flytedress er et helv#¤e å komme seg opp igjen med, de blir enormt tunge når de har vært i vann. med dette flyteundertøyet kan man faktisk bruke normale goretex klær eller lignende som ikke blir så vanntrukket.

 

Har prøvd endel flytedresser og ingen av de er spesiellt vanntette etter noe bruk, med flyteundertøyet kan man bruke noe som er vanntett og gjør hele fritidsinteressen til en bedre opplevelse (værste jeg vet er å være pissblaut på tur).

 

Svenske marinen og politiet har visst handlet inn av de, visst er de litt dyrere, men da kan man kjøpe en del når det måtte passe. blir nok et slikt sett på meg til isfiskesesongen starter.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...