Jump to content

Trenger hjelp til å koble el anlegg NIdelv 24


Gew77

Recommended Posts

Tok en titt på de elektriske koblingene i "nybåten" igår...

 

Og der synes jeg det var veldig rotete. Alt virker, men noe er koblet direkte på batteri mens andre går inn i koblingsbokser.

 

Det meste av ledningene ser hele ut, men jeg ønsker å ta en opprydning slik at jeg vet hvor de forskjellige ledningene går.

 

Opprydningen vil i hovedsak være på forbrukssiden.

 

Jeg tenker å sette inn to nye bryterpaneler som alt skal samles på (idag er det ett panel og enkeltbrytere spredd rundt omkring..)

 

Jeg tenker å gjøre følgende: Montere inn to store koblingsskinner (24 punkters) og dra en tjukk kabel fra minus og pluss fra forbruksbatteri til hver av disse.

- Da må jeg ha en hovedsikring på plusskabel her?

 

Forbrukerne tenker jeg da å koble som perler på snor med sin pluss til "pluss skinnen" og tilsvarende med minus. Eller blir dette helt feil?? :confused:

 

Bryterpanelet vil været med innebygde sikringer, men hvordan kobles dette igjen til skinnene?

 

Videre øsnker jeg å koble til et voltsensitivt skillerele mellom start og forbruk - men skjema for dette har jeg funnet her inne.

 

Har ankervinsj, denne er idag koblet på forbruk - har lest at denne bør være på start - stemmer dette?

 

Har også planer om lading / landsstrøm anlegg. Har da tenkt en sentral med to kurser: hvor en kurs benyttes til en fastmontert intelligent-lader - med rele så bør da denne kobles på startbatteri?

Den andre kursen vil jeg da bruke til et par stikk.

 

Dette var mye på engang, men sånn blir det når man har fått båtdilla og vil at ting skal være på stell :sweat:

 

Er veldig takknemlig for tips her :yesnod:

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Forbrukerne tenker jeg da å koble som perler på snor med sin pluss til "pluss skinnen" og tilsvarende med minus. Eller blir dette helt feil??

Bryterpanelet vil været med innebygde sikringer, men hvordan kobles dette igjen til skinnene?

 

Dette kommer jo litt an på hvordan bryterpanelene dine er utformet, men de jeg har vært borti er laget slik at man han en strømtilførsel inn på panelet.

Da slipper du i så fall skinner til pluss.

 

Har også planer om lading / landsstrøm anlegg. Har da tenkt en sentral med to kurser: hvor en kurs benyttes til en fastmontert intelligent-lader - med rele så bør da denne kobles på startbatteri?

Den andre kursen vil jeg da bruke til et par stikk.

 

Jeg vurderte det samme forrige vinter, men bestemte meg for å se an bruken før jeg installerte. Har nå kommet til at jeg ikke skal montere dette. Har en løs lader jeg bruker de få gangene jeg har behov for ekstra strøm.

 

Jeg valgte ellers en litt annen løsning enn deg på oppsett av strøm. Litt bilder her.

Link to post
Share on other sites

Har sett på traåden din flere ganger. Det ble et smykke av en Nidelv:)

 

Dette kommer jo litt an på hvordan bryterpanelene dine er utformet, men de jeg har vært borti er laget slik at man han en strømtilførsel inn på panelet.

Da slipper du i så fall skinner til pluss.

 

Da kobler man strøm til bryter panel (+ og - ??) og kobler bare forbrukerne inn på det?

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...