Jump to content

Hva slags varmekilde bruker dere i båten vinterstid?

bc45

Recommended Posts

Panelovner i begge lugarer. (250 watt og 450 watt). Pluss en 300 watt frostvakt i maskinrommet.

Jeg holder hus i Bergen, og der er det stort sett ikke rare vinteren. Null grader og slaps for det meste:-) men de to siste vintrene har det vært ganske kaldt. Vurderer selv å sette en byggtørker på 3kw i båten, og la den stå på ved langvarig sprengkulde. Hvis du styrer unna de billigste, så tåler de å stå på leenge. (har selv en 3 kw stående i kjelleren. Den har stått på sammenhengende siden februar 2008, og rusler og går fremdeles).

Mvh
Simon

Panelovner i begge lugarer. (250 watt og 450 watt). Pluss en 300 watt frostvakt i maskinrommet.

Jeg holder hus i Bergen...(har selv en 3 kw stående i kjelleren. Den har stått på sammenhengende siden februar 2008, og rusler og går fremdeles).

makes sense :o)

har en frostvakt v kjølevannsinntak, en i motorrom og panelovn på dass hvor det også er en gjennomføring under vannlinja. Tilsammen 800w som er max av hva jeg får ta ut på brygga.

Oljefylt panelovn med termostat.

Jeg kastet alle de oljefylte vi hadde etter at en eksploderte på stua. Den sprutet olje helt oppi taket og over halve stua. Røyken veltet ut da olja brant seg på det blottede varmeelementet.

Helt tilfeldig at det ikke endte med et smell før vi fikk nappet ut kontakten.

Noe sånt skal aldri inn i huset igjen.

Jeg har en 200 W frostvakt i motorrom og tilsvarende i forkabin. Får vurdere etter som vinteren skrider fram om dette er tilstrekkelig. Takler vanlig vestlandsvinter, men blir det så kaldt som de siste vintrene får vi ta det derifra.

Problemet er vel heller at el-anlegget i havna går ned om vinteren grunnet stor belastning. Er det noe andre kjenner til i sine havner, eller er det bare dårlig her på min kant?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Når jeg ikke bor ombord.

1 stk Hylite varmerør 45W ved hver av spyleinntakene til toalettene.

1 stk Hylite varmerør 45W ved gjennomføringen for septik utløp.

1 stk Hylite varmerør 45W ved vannuttak fra hver av vanntankene.

1 stk Hylite varmerør 130W under dørken ved inngangsdøra, for å holde inngangen snø og isfri.

1 stk. 200W frostvakt i henholdsvis motorrom, forrcabin og akter cabin.

Når jeg bor ombord.

Har jeg i tillgang til.

1 stk panelovn 750-1500w

2 stk vifteovner a 750-1500w

1 stk 3500W Webasto

i værste fall en 3500W gassovn i tillegg (har ennå ikke vært i bruk innendørs).

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hva slags varmekilde er best når båten skal ligge i sjøen om vinteren? Tenker da først og fremst på brannfare og driftssikkerhet.

Er i utgangspunktet skeptisk til å ha på varmekilder med vifte uten tilsyn.

vil rangere sikkerheten på el. varmekilder uten tillsyn i følgende rekkefølge.

1. Hylite Varmerør.

2. frostvakter ala BT eller CO

3. panelovner

4. Byggvarmere etc, beregnet på konstant drift

5. Dyre vifteovner ala den fra Maritim. Som vistnok skal være godkjent av forsikringselskaper, under forutsettning om daglig kontroll?

6. Billige vifteovner? Har de på hvis jeg kun skal avgårede i ett par timer. Ellers slås de av. Slås også av på natta når jeg sover.

7. Oljefylte ovner = Brannbombe

8. Bål på dørken

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Hører kanskje til plassen for dumme spørsmål, men til dere som har frostvakt / varme i motorrommet- er det fordi dere ikke har vinterkonservert motoren?

Jeg konserverer alltid og har i fjor begynnt med frostvakt. Temperaturen ute hos meg har passert 30 minus de to siste vintrene og frostvæska har begynnt å fryse, så derfor tar jeg ikke sjangsen lenger.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg kastet alle de oljefylte vi hadde etter at en eksploderte på stua.

Er i utgangspunktet skeptisk til å ha på varmekilder med vifte uten tilsyn.

7. Oljefylte ovner = Brannbombe

Har jo hørt om noen få slike skrekkhistorier men har benyttet slike ovner både hjemme og i båt i flere år uten uhell. Lav overflatetmperatur og ingen bevegelige deler er de største fortrinnene. Og til bruk i båten kjøpte jeg nettopp en liten nett sak på 800W til en hyggelig pris.

Noen som kan referere til noen statistikk som tilsier at slike ovner er mere brannfarlige ann f.eks vifteovner?

Hadde tidligere en Defa bilvifteovn men valgte vekk denne da jeg tviler på om denne er konstruert for 24/7 drift.

Har ikke noe statistikk.

Hadde ett par stk. stående hjemme. Satt i stuen i første etage, da det kom en lukt av varm/brent olje fra kjellerstuen.

Termostaten var gåen på den oljefylte ovnen som sto der. Ovnen var glovarm og litt kokende olje var lekket ut fra noen dårlige sveiser/falser. Hadde vi ikke vært hjemme, hva da??????

Hadde det nå vært en sikring som slo av varmeelementet hvis termostaten sviktet, men neida, her var det full guffe på elementet i stedet.

Den type ovner, aldri mer i noe jeg disponerer.

Siden du får dem fra ett par 100 kroner og opp til 2-3000,- er det helt sikkert kvalitetsforskjeller ute å går, men jeg tar ikke tjangsen.

Er vel en grunn til at brannvesenet gikk ut for noen år siden og advarte mot å la disse ovnene stå uten tilsyn. De ømnsket vel helst at de var forbudt.

Lagt til: Lar heller ikke vifteovner stå på i timesvis uten tillsyn, (mulig jeg er overnærvøs for brann).

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

Amica II ligger ute og brukes hele året. Ombord har vi en frostvakt på 200w i motorrommet og en av samme type i den nedre salongen. Der står det også en elektrisk avfukter fra Delongi, som går så lenge det er plussgrader. Det skal være kaldt over en ganske lang periode, før det blir kuldegrader nede i den salongen som befinner seg helt nede i bunnen av båten. Pga. mye straum og trafikk med ferje en gang pr. time legger det seg ikke is i havna vår. Vi stenger alle lufteventiler og åpner dørene inne i båten når avfukteren går.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...