Jump to content

Hva slags varmekilde bruker dere i båten vinterstid?

bc45

Recommended Posts

Ja den prisen du antyder stemmer nok, tror den kostet litt over 3000, men den er effektiv. Jeg leste litt her på bp om forskjellige avfuktere og så at mange av de virket dårlig ved lave temperaturer, så vi fant ut at vi like godt kunne legge i noen kroner, for å få en som virket. Vi er godt fornøyd med den. Jeg har ingen erfaring med andre avfuktere, men det er sikkert flere typer som fungerer like bra som vår.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Hører kanskje til plassen for dumme spørsmål, men til dere som har frostvakt / varme i motorrommet- er det fordi dere ikke har vinterkonservert motoren?

Jeg bruker to 25W glødelamper i motorrommet i stedet for frostvakt. Disse holder det tørt og fint i motorrommet både før og etter konservering.

Jeg konserverer motoren først når isen legger seg slik at jeg uansett ikke kommer ut av havna, men før den tid, kan det være dager og netter med mange blå grader.

Utover de to glødelampene (to i tilfelle den ene tar kvelden), har jeg et varmerør på 180W hengt opp ikke så langt fra den åpne skapdøren inn til skroggjennomføringene på dass.

Jeg har også en varmluftsvifte på 1100/2000W som står på 1100W og termostat når jeg ikke er i båten. Termostaten er stillet inn slik at jeg har 6-10 +grader til en hver tid.

Dette gjør at når jeg kommer på fredag og skal overnatte i båten, er sengetøyet kjølig men tørt. Jeg skrur vifteovnen på full guff og starter dieselvarmeren, jekker en pils og legger meg under dyna. To timer etter våkner jeg til varm båt. Typisk 17grader på gulvet og 22-24 i nesehøyde. Det første døgnet er det litt gulvkaldt, men dagen etter kan jeg rusle naken rundt i båten om jeg vil.

Jeg hadde 4 av 5 helger ombord i båten forrige vinter og regner med det samme denne vinteren.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Hvordan er støynivået på denne ovnen? Ser at Maritim påstår at den er meget stillegående, men stemmer det?

Du kan justere farten på viften på den der, jeg er på min tredje, de begynner å støye etter et års bruk er min erfaring og da må man kjøre opp hastigheten på viften mer og mer ellers stopper viften og det er ikke en god ting.

Vi bor jo i båt og har da litt mer enn folk som ikke bor ombord selvsagt men dette er det jeg har:

2stk delongi 2000w oljeovner

1stk delongi 1000w oljeovn

200w frostvaktrør i rom bak i båten der dieselvarmer,autopilot og diverse vannrør befinner seg.

Så fyller vi på med eber 5000w innimellom når alt dette ikke klarer å holde varme i båten.

Har også en avfukter som skal gi 200w uten at jeg kan si det kommer annet enn kald luft fra den som jeg kan kjenne.

Denne vinteren så skal vi prøve å økonomisere dette litt, vi har store luftegjeller i nedgangsluka som egentlig vil tilsi 30x30cm åpent rett ut i cocpit (med telt) tror mye varme har forsvunnet ut dit. I tillegg så tenker vi investere i noen av disse plasttrekte glavamattene å slenge de på dekk for å hindre litt av varmetapet der. Ull på beina blir det nok uansett denne vinteren også men det kan vel ikke skade å prøve å holde litt bedre på all denne varmen, 5000W burde normalt være mye mer enn nok til å varme opp en seilbåt på 43fot

Siden du er på din tredje bør du jo være rimelig fornøyd :wink:

Likte ikke helt det at vifta begynte å bli slapp etter ett år, for ta å kikke litt rundt før jeg bestemmer meg..

Driver jo også å bor i båten og må bytte ut den en vifteovn jeg kjøpte i fjor. Har ikke velte sikkring og er ustø. mao. har ingen ting i en båt å gjøre. Pent design men bom kjøp.

Den lille vifteovnen som står i aktercabinen er våtromsgodkjent, stødig og har veltesikkring, den skal jeg beholde, selv om den ikke har termostat, kun valget mellom 750 og 1500. Kostet vel rundt det samme som den hos Maritim.

Nede i pantryet har jeg en frittstående panelovn på 750-1500 med termostat,den dekker pantry og forcabin. Begge disse ovnene gir selvfølgelig også varme opp i salongen.

Ellers så tusler å går Webastoen på ca. 1/2 effekt, da høres den nesten ikke. Kjører'n på full guffe en times tid daglig for å holde brennkammeret rent

Er når det blir under -10 det er behov for mer varme i salongen jeg har kjørt den kasserte vifteovnen, der vil jeg ha en vifteovn som er forholdsvis stillegående.

Brukte i fjor vinter Sept til ut mars 250 ltr diesel og 5000KW. Selv om jeg er borte halve tiden syns jeg ikke det var så galt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Dette er vel den eneste ovnen som forsikringsselskapene godkjenner for permanent varme uten at det er noen ombord? Mulig reglene har endret seg de siste årene, men slik var det hvertfall da jeg undersøkte for noen år siden.

En fattig trøst når båten har brent opp. Og det er vel bare Gjensidige som har 'godkjent' ovnen? Dessuten vil det være rart om denne eller noen andre vifteovner foretrekkes av forsikringsselskapene foran rørovner og lignende som eneste kilde for permanent varme ombord.

Har selv måttet slukke en slik ovn ombord, og etter det står ingen vifteovner på uten at vi er til stede.

Kjøpte meg en forholdsvis billig 1500w kjeramisk vifteovn fra Europris med veltesikring (249,-), denne brukes kun når jeg er tilstede i båten. Ellers består oppvarmingen av 2 stk 250w panelovner med termostat og en Glembring 4Kw dieselovn med vifte montert rett over ovnen. Må nok også invistere i noen av disse varmerørene når det blir kaldere. Har tre bad som bør ha litt varme der med skroggjennomføringene og i tillegg motorrom og skroggjennomføringer under kjøkkenvasken. Har isolert en del med disse selvklebende mattene fra Maritim + liggeunderlag der det ikke er så nøye. Hjelper betraktelig på å holde på varmen, men det "e viktig å spara på pengan" (sitat fra gammel oldefar i Kvinesdal), så kommer nok til å hykke meg en rull med bobleplast til vinteren. Hadde vært fantastisk med gulvvarme.. :tongue:

Ser at Expert har ett par inntresante vifteovner.

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=196689

Urovekkende rimelig?

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=152400

Klassisk Beha, ikke helt min type

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=153381

Denne fikk jeg litt sansen for.

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=153293

Litt spesiell, men det er jeg også.

Da er det egentlig kun støytesten som gjennstår. Satser nok på en av de to siste.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Har jo hørt om noen få slike skrekkhistorier men har benyttet slike ovner både hjemme og i båt i flere år uten uhell.

Vel, slik er det for alle helt til den dagen det tar fyr. Fungerer helt fint, som regel i mange år. Så kan det si poff.

Lav overflatetmperatur og ingen bevegelige deler er de største fortrinnene. (...)Noen som kan referere til noen statistikk som tilsier at slike ovner er mere brannfarlige ann f.eks vifteovner?(...)

Lav overflatetemperatur er det, ihvertfall ganske lav. Men temperaturen på varmeelementet er høy.

Vanligste feil på disse ovnene er termostatfeil, grunnet veldig billige og dårlige mekaniske termostater. Dette kan få oljen til å koke, eller det kan ta fyr i selve termostaten grunnet dårlig kontakt. En annen svært vanlig feil er i kontaktfeil i kabelen, dette gjelder forsåvidt alle flyttbare ovner. Jeg tror også mye av grunnen til at disse ovnene regnes for å være så farlige, er at det er allment akseptert å bruke de til primæroppvarming av rom, selv om det ikke er våkne folk til stede. Det blir sånn sett annerledes med en vifteovn, da de fleste har fått med seg at disse ikke skal brukes om natten eller når man er bortreist.

Redigert av Jche (see edit history)

vifteovn.jpg

Har hatt tre skiftinger av denne type i siste 5 år :headbang: . For meg virker det om den ikke tåler å være PÅ hele tiden selv om jeg tok bort støvet fra filteret enkelte ganger. Tre forskjellige problemer har jeg opplevd på alle; den ene var knappene faste at de måtte presses hardt og de to andre var støyen merkelig og uvanlig at de takket for kvelden til slutt. Dette apparatet tåler kanskje kun i korte perioder eller når man er tilstede i båten og ønsker noe varme.

Tror jeg heller vil satse på avfukter som også gir litt varme når den tørker cabinet, deretter setter jeg frostvakt eller hylite varmerør i motorrommet og en frostvakt i frontlugar. Ved sprengkulde kan jeg evt. sette en vifteovn i en kort periode. Er jeg i båten og jobber med noe så setter jeg vifteovnen på "full". Alternativ dieselvarmer (kun når jeg er tilstede).

Ellers er jeg ikke glad for vifteovn å være i båten uten tilsyn om nettene. En panelovn hadde kanskje vært en bedre alternativ, men hvor finner jeg en liten og smal ovn med lav watt da? Har jo ikke STOR båt som jeg kan montere panelovn på.

Redigert av erund (see edit history)

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Har bår ute hele året. Har ingen varme på overhode, det holder lenge med varmen fra sjøen. Må sies at jeg bor på vestlandet, men selv med de siste årenes kalde vintre har det ikke vært noen problemer.

Jeg mener personlig at å tilføre varme bare bidrar til at det slår seg mer(mer kondens.

Selvfølgelig om en varmer opp hele skuta til sommer temperarurer så vil varme fungere bra.

Kun avfukter av "vanlig" type blir benyttet, kjøpte min på europris men den stopper når den fryser seg ned. Det skjer fra tid til annen når det er kaldt ute, men da er jo lufta tørr likevel.

Oppsummert: Hvorfor varme opp lufta slik at den evner og binde til seg mer fuktighet?

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Har ikke båten ute hele året, men har en byggvifte på halv effekt og termostat på ca 10 grader. Byggvifta er av type som brukes på byggeplasser uten tilsyn å inneholder kulelager for vifta. I tillegg har jeg et varmerør i motorrommet.

Har også en en fuktsluker, men den er som regel helt tørr.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Har bår ute hele året. Har ingen varme på overhode, det holder lenge med varmen fra sjøen. Må sies at jeg bor på vestlandet, men selv med de siste årenes kalde vintre har det ikke vært noen problemer.

Jeg mener personlig at å tilføre varme bare bidrar til at det slår seg mer(mer kondens.

Selvfølgelig om en varmer opp hele skuta til sommer temperarurer så vil varme fungere bra.

Kun avfukter av "vanlig" type blir benyttet, kjøpte min på europris men den stopper når den fryser seg ned. Det skjer fra tid til annen når det er kaldt ute, men da er jo lufta tørr likevel.

Oppsummert: Hvorfor varme opp lufta slik at den evner og binde til seg mer fuktighet?

Det er jo poenget - varme opp luften, slik at den trekker til seg fuktighet fra båten. Litt lufting må man jo ha, slik at fuktigheten siver ut av båten med den oppvarmede luften.

Kald luft i båten har høy luftfuktighet og evner ikke å ta til seg mer vann og dette blir da liggende i puter, på vegger etc.

Men varmer man opp luften sunker relativ fuktighet og den varme tørre luften suger til seg vann fra inventar i båten.

Samme i hytter, en liten lunk hindrer at hytten blir rå og fuktig.

Avfukter er jo supert, da slipper man i ventilere noe av luften ut, men man får en kaldere båt og ikke nødvendigvis den frostsikringen av forskjellig utstyr man ønsker.

Redigert av Tom Ames (see edit history)

Dette er vel den eneste ovnen som forsikringsselskapene godkjenner for permanent varme uten at det er noen ombord? Mulig reglene har endret seg de siste årene, men slik var det hvertfall da jeg undersøkte for noen år siden.

Hadde ikke satt inn en slik ovn uten tilsyn, det er helt sikkert. Denne vil samle støv og elementene blir varme. Helt utrolig at forsikringsselskap anbefaler denne :eek:

Vifteovn uten tilsyn bør være en byggtørker av et anerkjent fabrikat. Disse er laget for røff bruk på byggeplasser, har stor luftgjennomstrømming og tåler det meste.

En helt ordinær panelovn er ganske trygg, gammeldags ribberørsovn er bankers men ganske dyr.

På de fleste vifteovner jeg har sett og lest bruksanvisningen på, står det at filter skal rengjøres hver 14.dag. Dette gjelder vel for hus og at ovnen er i bruk daglig.

Er vel mindre støv i en vinterinnpakket båt. Men ville nok tatt filterene noe oftere enn en gang i året.

JEG er sjokka over alle hybelkaninene som ukentlig flyttet inn i Mariell.

Har "bakkstørn" hver mandag når jeg bor ombord. Det er utrolig hvor mange kaniner som har flyttet inn i løpet av uka. Derfor rengjør jeg filterene på ovnene annen hver bakkstørn i vinterhalvåret.

MEDLEM I KNBF

Jeg har et par oljefylte radiatorer ombord om vinteren. Jeg innbiller meg at det er en fordel om de er litt overdimensjonerte slik at man kan sette de på laveste trinn og dermed lavere overflatetemperatur og mindre belastning på ovn, termostat og tilførsel.

Hvis disse står på høyeste trinn og termostaten på lavt, vil den slå ut og inn rimelig ofte med høy strøm og påfølgende slitasje på kontakter.

Har også en Zibro DD 108 avfukter fra Expert som jeg så langt er meget godt fornøyd med.

Vifteovner bruker jeg aldri, da jeg har 2 x D4 Eber når jeg er ombord.

Hylite varmerør ser interessante ut. Jeg har en 80 watt varmerør som jeg tenker å legge i motorrommet, men rommet er trangt slik at det kan bli utfordring å legge røret der. Lurer derfor på hvor nær kan røret være i forhold til motor, ledning, rør, treverk og dørk etc? Er 2 cm bra nok? Kan røret evt bare legge oppå noe?

Mvh erund

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...