Jump to content

Hva slags varmekilde bruker dere i båten vinterstid?

bc45

Recommended Posts

Mange forskjellige svar og jeg mener å se konturene av hvem som har gjennomført diverse sikkerhetskurs og hvem som ikke har . . .

Jeg vil iallefall si at alt som inneholder termostater, spesielt rimelige varianter, kan være kilde til problemer. For i det øyeblikket termostaten brenner seg fast, så ligger elementet inne med full effekt hele tiden, og da går det fort den gale veien.

Hos meg brukes båtene hele vinteren, stort sett lange praksisturer hver eneste helg fra november til mars. Varmen ombord besørges av sentralfyr med radiatorer fordelt rundt i hele båten. Varmekilden er hhv oljefyr, elektrokolbe på 9kW og spillvarme fra motoren. Ja, jeg kan også fyre kjelen med ved, men det har til nå ikke vært brukt ;-))

PS

Kjelen er utstyrt med uavhengige driftstermostater for elektro og oljefyr, pluss at den har en helt separat sikkerhetstermostat.

Med vennlig hilsen POSEIDON

• 1 måned senere...

vifteovn.jpg

Båten min ligger på sjøen og jeg bruker denne vifteovnen ombord, den er koblet til en termostat som slår inn når temepraturen blir lavere en fem grader.

I tilegg har jeg to store luftslukere,samt god gjennomlufting til bad og midtcabin. Det er andre sesongen jeg bruker denne løsningen uten noen form for problemer. Sengetøy, tepper og klær ligger ombord uten å bli fuktig.

Mvh

Renita.

Har nettopp kjøpt meg en luftavfukter fra Claes-Ohlsen til litt over 1000 kroner. Ser i tråden her at de er ikke effektiv når det blir kaldt? Noen erfaringer med disse rimelige elektriske avfuktere ved rundt 5 grader?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg har hatt en slik tusenkroners fra chlas i seks år. Jeg er fornøyd med den, men jeg har en temperaturvakt slik at den kutter ut ved fem grader så den ikke frostssprenges. Men når den hart jobbet ned til fem grader er båten ganske tørr. Har i tillegg en haug med tørrboller om bord, og de blir det nesten ingen ting i. Før den elektriske avfukteren så måtte jeg skifte ganske ofte på dem, så jeg tror at elektrisk avfukter som stopper på fem grader er ganske efektiv.

Jeg oljer i tillegg treverket om høsten slik at det er mettet av olje og ikke så tørst på fukt

(jeg har lukket båt)

Hva med å investere i en skikkelig avfukter, og kutte ut varmen?

Jeg har avfukter og har redusert varmen betraktelig.

Da jeg ligger på sjøen, vil båten aldri bli veldig kald, men alt blir drenert eller konservert til ca -10°C.

Jeg mener et lite tilskudd av varme vil holde RH noe lavere der avfukteren ikke når frem. Som f eks motorrom.

Avfukteren fører til tørrere luft som er lettere å varme opp, den tilfører all energien den bruker som varme til båten i tillegg til at luftfuktighet som kondenserer avgir varme. Alt dette går i båtens favør.

Jeg har 3 stk 200w frost vakter liggende fordelt strategisk i båten, samt en avfukter. Har hatt det slik de siste 5 årene, funker fint. slår gjerne av avfukteren etter noen uker vist båten ikke brukes, og den ikke tar ut så mye vann lengre. Har også brukt vifteovn tidligere..

Ang forsikrings godkjente vifteovner, tror jeg det er en del myter ute å går. Alle vifteovner ce merket er godkjente i Norge. Vi hadde en båtbrann i havnen for noen år siden, der brannen startet i en sånn " vanlig" vifteovn. Alle " profetene" i havnen var sikker på at nå ble det avkortning i utbetalingen til " tullingen " , men den gang ei, all skadefro ble gjort til skamme, full utbetaling så lenge godkjent vifte ovn....

Jeg har hatt båten i 20 år og den har alltid ligget i boblehavn i vinterhalvåret. Jeg har aldri hatt noen form for oppvarming i den om vinteren og jeg forstår ikke hensikten, med mindre man skal oppholde seg ombord eller har noe ombord som ikke tåler frost. Jeg tar ikke engang putene med meg hjem. Men jeg setter dem på høykant og sørger for god lufting. Jeg har aldri opplevd noen form for fuktproblemer. Jeg tømmer ferskvannstanker og tar med meg hjem ting som ikke tåler frost. Dessuten, desto større forskjell det er på temperatur ute og inne, desto større er muligheten for kondens.

Eivind

Har 3 frostvakter på 150W. En i AC , en i motorrom, og en framme. De er termostatstyrte, men selvsagt montert slik at evt feil på termostat ikkje vil føre til farlig varme.

I motorrom holder eg 12-15 grader. Bruker filler på tetter igjenn luftinntak osv. Alle bunnventiler ligger i samme rom, veldig praktisk :thumbsup:

I tilleg har eg defa cupevifte som eg slår på når det blir mange minus. Vurderer annen ovn nå pga alder.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har hatt båt på sjøen året rundt i over 10 år uten varme på. Båten holder seg tørr og fin, selv dynene holder seg tørre vinteren gjennom. Jeg satte inn en frostvakt i motorrommet for et par år siden, da båten ble stående på land noen uker uten vinterkonservering og jeg ble overrasket av streng kulde. Men ellers ser jeg ingen grunn til å ha varme på i båten på sjøen, da har du uansett varme fra sjøvannet som holder motorrommet frostfritt. Og vinterluften er tørr og fin, så interiøret holder seg tørt og fint så lenge det ikke lekkasjer noe sted. Dere som varmer opp hele båten vinterstid: Hvorfor gjør dere egentlig det? Varme innvendig gir jo bare mer kondensproblemer, ikke mindre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg er forbauset over hvor mye varme mange pøser på med i vinteropplag. Mulig det er ok hvis du kan ha jevnlig tisyn med båten. Ellers ville jeg ikke stole på landstrøm som frostsikring. Jeg har Saowanee på vannet og vinterkonserverer 100%. Har bare på litt varme for å holde båten tørr innvendig. På kalde vinterdager skal det veldig lite temperaturøkning til inne i båten for å senke den relative luftfuktigheten til akseptabelt nivå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 2 uker senere...

Frostvakt i maskinrom og på laveste punkt i kabinene når vinteren tar riktig godt tak. Tømmer vann. Trengs normalt ved juletider. Temperatursensor i maskinrom. Sjekker med ujevne mellomrom og kommanderer noen ned i båten for å skru opp varmerne hvis situasjonen blir kritisk (har hittil ikke skjedd)

Sitter i skrivende stund på hotellrom i Aten, temperaturen i maskinrommet angis til 1.9 plussgrader, vil sette in varmerne når jeg kommer hjem i overmorgen.

Laholm

Har jo hørt om noen få slike skrekkhistorier men har benyttet slike ovner både hjemme og i båt i flere år uten uhell. Lav overflatetmperatur og ingen bevegelige deler er de største fortrinnene. Og til bruk i båten kjøpte jeg nettopp en liten nett sak på 800W til en hyggelig pris.

Noen som kan referere til noen statistikk som tilsier at slike ovner er mere brannfarlige ann f.eks vifteovner?

Hadde tidligere en Defa bilvifteovn men valgte vekk denne da jeg tviler på om denne er konstruert for 24/7 drift.

Jeg har heller ingen statistikk. Kjøpte en oljfylt ovn hos Clas O. Etter en snau vinter begynte den å lekke olje utover gulvet. Den eksploderte ikke.

Har en panelovn på 400watt ståandes i cabinen, samt en vifte på 20watt som sørger for luftsirkulasjon. Har og et par tørrballer som tar opp fuktigheten. I motorrommet har eg en frostvakt på 200watt, og i stue/pumperommet har et hyliterør på 80watt.

Vifteovner stoler eg ikkje på etter diverse episoder, og tør vertfall ikkje la de stå i båt i fleire dager uten tilsyn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...