Servicemannen Svart 15.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2011 (i min havn, kan jeg ikke trekke ut 61Amp 230V.....) Kabola bruker 99% diesel Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Poseidon Svart 16.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2011 Mange forskjellige svar og jeg mener å se konturene av hvem som har gjennomført diverse sikkerhetskurs og hvem som ikke har . . . Jeg vil iallefall si at alt som inneholder termostater, spesielt rimelige varianter, kan være kilde til problemer. For i det øyeblikket termostaten brenner seg fast, så ligger elementet inne med full effekt hele tiden, og da går det fort den gale veien. Hos meg brukes båtene hele vinteren, stort sett lange praksisturer hver eneste helg fra november til mars. Varmen ombord besørges av sentralfyr med radiatorer fordelt rundt i hele båten. Varmekilden er hhv oljefyr, elektrokolbe på 9kW og spillvarme fra motoren. Ja, jeg kan også fyre kjelen med ved, men det har til nå ikke vært brukt ;-)) PS Kjelen er utstyrt med uavhengige driftstermostater for elektro og oljefyr, pluss at den har en helt separat sikkerhetstermostat. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
ole-m Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Blir ikke klok av disse svar, det er jo mange meninger, tørball, avfukter varme..... , men en ting må man tenke på at mus liker og søker varme steder...... Og mus i båten er ikke digg..... Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Sjøvann Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Renita Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Båten min ligger på sjøen og jeg bruker denne vifteovnen ombord, den er koblet til en termostat som slår inn når temepraturen blir lavere en fem grader. I tilegg har jeg to store luftslukere,samt god gjennomlufting til bad og midtcabin. Det er andre sesongen jeg bruker denne løsningen uten noen form for problemer. Sengetøy, tepper og klær ligger ombord uten å bli fuktig. Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Har nettopp kjøpt meg en luftavfukter fra Claes-Ohlsen til litt over 1000 kroner. Ser i tråden her at de er ikke effektiv når det blir kaldt? Noen erfaringer med disse rimelige elektriske avfuktere ved rundt 5 grader? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
nordan family 27 Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Jeg har hatt en slik tusenkroners fra chlas i seks år. Jeg er fornøyd med den, men jeg har en temperaturvakt slik at den kutter ut ved fem grader så den ikke frostssprenges. Men når den hart jobbet ned til fem grader er båten ganske tørr. Har i tillegg en haug med tørrboller om bord, og de blir det nesten ingen ting i. Før den elektriske avfukteren så måtte jeg skifte ganske ofte på dem, så jeg tror at elektrisk avfukter som stopper på fem grader er ganske efektiv. Jeg oljer i tillegg treverket om høsten slik at det er mettet av olje og ikke så tørst på fukt (jeg har lukket båt) Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Hva med å investere i en skikkelig avfukter, og kutte ut varmen? er dette et bedre alternativ? Noen som har en kvalifisert mening om dette? Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
Bavaria 40 Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Bruker avfukter meaco 8 ddl og kupevarmer i fra defa på 1800w som kjøres på halv effekt , ville ikke satt noe annet en kupevarmer i båten når det er snakk om og bruke vifteovn . Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Den vifteovnen som jeg og flere her inne bruker, er slik jeg forstår det oppbygd på samme måte som en kupevarmer. Mvh Renita. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Hva med å investere i en skikkelig avfukter, og kutte ut varmen? Jeg har avfukter og har redusert varmen betraktelig. Da jeg ligger på sjøen, vil båten aldri bli veldig kald, men alt blir drenert eller konservert til ca -10°C. Jeg mener et lite tilskudd av varme vil holde RH noe lavere der avfukteren ikke når frem. Som f eks motorrom. Avfukteren fører til tørrere luft som er lettere å varme opp, den tilfører all energien den bruker som varme til båten i tillegg til at luftfuktighet som kondenserer avgir varme. Alt dette går i båtens favør. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Jeg har 3 stk 200w frost vakter liggende fordelt strategisk i båten, samt en avfukter. Har hatt det slik de siste 5 årene, funker fint. slår gjerne av avfukteren etter noen uker vist båten ikke brukes, og den ikke tar ut så mye vann lengre. Har også brukt vifteovn tidligere.. Ang forsikrings godkjente vifteovner, tror jeg det er en del myter ute å går. Alle vifteovner ce merket er godkjente i Norge. Vi hadde en båtbrann i havnen for noen år siden, der brannen startet i en sånn " vanlig" vifteovn. Alle " profetene" i havnen var sikker på at nå ble det avkortning i utbetalingen til " tullingen " , men den gang ei, all skadefro ble gjort til skamme, full utbetaling så lenge godkjent vifte ovn.... Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 19.November.2011 Link til dette innlegget Svart 19.November.2011 Jeg har hatt båten i 20 år og den har alltid ligget i boblehavn i vinterhalvåret. Jeg har aldri hatt noen form for oppvarming i den om vinteren og jeg forstår ikke hensikten, med mindre man skal oppholde seg ombord eller har noe ombord som ikke tåler frost. Jeg tar ikke engang putene med meg hjem. Men jeg setter dem på høykant og sørger for god lufting. Jeg har aldri opplevd noen form for fuktproblemer. Jeg tømmer ferskvannstanker og tar med meg hjem ting som ikke tåler frost. Dessuten, desto større forskjell det er på temperatur ute og inne, desto større er muligheten for kondens. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Har 3 frostvakter på 150W. En i AC , en i motorrom, og en framme. De er termostatstyrte, men selvsagt montert slik at evt feil på termostat ikkje vil føre til farlig varme. I motorrom holder eg 12-15 grader. Bruker filler på tetter igjenn luftinntak osv. Alle bunnventiler ligger i samme rom, veldig praktisk I tilleg har eg defa cupevifte som eg slår på når det blir mange minus. Vurderer annen ovn nå pga alder. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Jeg har hatt båt på sjøen året rundt i over 10 år uten varme på. Båten holder seg tørr og fin, selv dynene holder seg tørre vinteren gjennom. Jeg satte inn en frostvakt i motorrommet for et par år siden, da båten ble stående på land noen uker uten vinterkonservering og jeg ble overrasket av streng kulde. Men ellers ser jeg ingen grunn til å ha varme på i båten på sjøen, da har du uansett varme fra sjøvannet som holder motorrommet frostfritt. Og vinterluften er tørr og fin, så interiøret holder seg tørt og fint så lenge det ikke lekkasjer noe sted. Dere som varmer opp hele båten vinterstid: Hvorfor gjør dere egentlig det? Varme innvendig gir jo bare mer kondensproblemer, ikke mindre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 nix. det er temperaturendringer som medfører kondens. Eg har litt varme på for å holde båten frostfri, dvs klar til bruk. Men om eg har ein heil ettermiddag i båten og feks skrur på dieselvarmeren, så kjem det dugg på vinduer og gjerne rim på alulistene osv. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 20.November.2011 Link til dette innlegget Svart 20.November.2011 Det er ikke temperaturendringer som skaper kondens, men forskjell i temperatur ute og inne. Varm, fuktig luft som treffer en kald flate skaper kondens på disse flatene. Om det er like kaldt inne som ute, vil du ikke ha kondensproblemer overhode! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JensKH Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Hva med å koble til en vanlig varmekabel? Den kan legges slik at den varmer strategiske steder uten å være i veien, og den vil ha lav overflatetemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.November.2011 Link til dette innlegget Svart 21.November.2011 Jeg er forbauset over hvor mye varme mange pøser på med i vinteropplag. Mulig det er ok hvis du kan ha jevnlig tisyn med båten. Ellers ville jeg ikke stole på landstrøm som frostsikring. Jeg har Saowanee på vannet og vinterkonserverer 100%. Har bare på litt varme for å holde båten tørr innvendig. På kalde vinterdager skal det veldig lite temperaturøkning til inne i båten for å senke den relative luftfuktigheten til akseptabelt nivå. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
omhI Svart 5.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2011 Hei Er det noen som har erfaring med annet enn 220v? Gass? Parafin? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Frostvakt i maskinrom og på laveste punkt i kabinene når vinteren tar riktig godt tak. Tømmer vann. Trengs normalt ved juletider. Temperatursensor i maskinrom. Sjekker med ujevne mellomrom og kommanderer noen ned i båten for å skru opp varmerne hvis situasjonen blir kritisk (har hittil ikke skjedd) Sitter i skrivende stund på hotellrom i Aten, temperaturen i maskinrommet angis til 1.9 plussgrader, vil sette in varmerne når jeg kommer hjem i overmorgen. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Tom Rør Svart 7.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2011 Frostvakt i maskinrommet, samt selvregulerende varmekabel rundt kjølevannsinntakenefor sikkerhets skyld! Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Frostvakt i maskinrommet, samt selvregulerende varmekabel rundt kjølevannsinntakenefor sikkerhets skyld! God ide med varmekabel. Hvor får man tak i en slik og hvor mye trekker den ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Har jo hørt om noen få slike skrekkhistorier men har benyttet slike ovner både hjemme og i båt i flere år uten uhell. Lav overflatetmperatur og ingen bevegelige deler er de største fortrinnene. Og til bruk i båten kjøpte jeg nettopp en liten nett sak på 800W til en hyggelig pris. Noen som kan referere til noen statistikk som tilsier at slike ovner er mere brannfarlige ann f.eks vifteovner? Hadde tidligere en Defa bilvifteovn men valgte vekk denne da jeg tviler på om denne er konstruert for 24/7 drift. Jeg har heller ingen statistikk. Kjøpte en oljfylt ovn hos Clas O. Etter en snau vinter begynte den å lekke olje utover gulvet. Den eksploderte ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Har en panelovn på 400watt ståandes i cabinen, samt en vifte på 20watt som sørger for luftsirkulasjon. Har og et par tørrballer som tar opp fuktigheten. I motorrommet har eg en frostvakt på 200watt, og i stue/pumperommet har et hyliterør på 80watt. Vifteovner stoler eg ikkje på etter diverse episoder, og tør vertfall ikkje la de stå i båt i fleire dager uten tilsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.