Dorsken Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Jeg googla litt på selvregulerende varmekabel og fant vel i grunnen bare denne som var noe særlig egnet: Frostvakt 2 m - 20w Om noen vet om noe tilsvarende med kortere kabel – og dermed lavere effekt, hadde det vært fint. Er det noen som har en formening om denne er egnet til å ”surre rundt” en manuell dopumpe med inntak? Vil den for eksempel kunne skade plasten som pumpa er lagd av? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
NilsPils Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 I Saowanee, som ligger på vannet under presenning, har jeg to varmerør på hver 80W. Det er nok til å holde det tørt og nesten frostfritt ombord. Når jeg er ombord og jobber har jeg en vifteovn på 1000W som går av og på. Vinteren er tid for diverse utbedringer, oppgraderinger og forberedelser til neste sesong. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Haraune Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Har brukt den omtalte maritim-ovnen i to år nå, og visste ikke at det var filter på den før jeg leste det her. åpnet den i går og fannt hauger med hybelkaniner inni den. nesten helt tett filter. Men det var enkelt å rense den, og siden den ikke har begynnt å lage ulyder så får den gå videre. Bruker den i ECO stilling da den da bare trekker 250w. Luftsirkulasjonen den skaper er like viktig som varmen for å holde det tørt. Har i tillegg en frostvakt i maskinrommet/mellom tankene for sikkerhetskyld. Skulle ikke tro det ble så kallt her på vestlandet, men i natt har det vært nede i -6 ved båten. Og bare+3 ombord. Styrer vifteovnen med en elektronisk termostat på +10 grader. (sånn man setter i kontakten) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 (redigert) Varmekabel trekker 10w pr. Meter!Kjøpt hos Malmbergs, og den kan surres rundt ting, men det den surres rundt, må kunne tåle 65 grader. Den tar heller ikke skade av om den krysser "seg selv", da den regulerer seg selv. Bruker altså ikke strøm over hele, hvis ikke det er behov for det! Redigert 8.Desember.2011 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Da passer jo en slik kabel bra hos meg siden avstanden til kjølevann og et par andre inntak ligger rimelig tett. Da blir det å bestille hos Malmbergs Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Var ombord i dag, og varmekabelen virket som bare det :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Varmekabel trekker 10w pr. Meter!Kjøpt hos Malmbergs, På Malmbergs oppgir de ikke pris før du er innlogga. Da virker det ikke som at de ønsker å konkurrere på pris. Vet du hva en slik pakke koster hos Malmbergs? Hos MegaFlis tar de kr. 389 for samme pakka Mens Jula tar kr. 549 for den pakka fra Ebeco På slutten av denne siden til Ebeco sier de at den også kan kjøpes metervis. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
M/S AIOLOS Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Prøvde Malmbergs men der må man tydeligvis ha firma for å få kjøpt noe ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 4m. kabel kostet 560; hos Malmbergs, men det er Ebeco, og det får man jo kjøpt både "her og der" Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 8.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2011 Er du ute etter Ebeco selvregulerende varmekabel/frostvakt finner du forhandlere her Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Christel III Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Jeg har som tidligere nevnt i tråden, to panelovner i lugarene, og frostvakt i maskinrommet. Har brukt båten en god del i høst, og har overnattet flere ganger den siste uken. Torsdags kveld dro jeg ned i båten etter jobb i halv tolvtiden på kvelden. Trøtt som en zombie... Trakket av meg sko, sokker og bukse på vei frem mot lugaren, og kastet fra meg en pikè-skjorte idet jeg entret køyen. Sovnet før jeg traff puten, og neste morgen stod jeg opp, tok meg en dusj og tok på rene klær og gikk på jobb. Etter jobb dro jeg rett hjem, og tenkte jeg skulle dra nedom båten og hente bagen med klær og toalettsaker senere på kvelden. Men har man først kommet ned i sofaen på en fredagskveld, så blir man ofte sittende:-) Så det ble ikke til at jeg dro ned i båten før lørdags ettermiddag istedenfor. Straks jeg kom inn i båten, kjente jeg en svilukt. Sjekket alle potensielle kilder fra hekk til baug, og oppdaget dette da jeg kom frem til hovedlugaren: Der lå den tidligere omtalte pikè-skjorten som jeg hadde kastet fra meg torsdags kveld, og dekket til den lille panelovnen i lugaren. Har hatt litt mer flaks enn det som er lovlig! Skjorten var delvis brunsvidd på undersiden, og den hadde nok tatt fyr iløpet av kort tid hvis jeg ikke hadde oppdaget den nå Dette ga meg en vekker... Det er fort gjort å gjøre en slik blemme i ørske, og da kan resultatet fort bli aske Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Bergen dørk Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Kasta kona deg ut eller er det bare litt kvalitetstid for far? :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Christel III Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Kasta kona deg ut eller er det bare litt kvalitetstid for far? :-) Hehe. Jeg er gjennomskuet:-) Det var vel far som trengte litt kvalitetstid i båten for ikke å kaste kona ut Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Bergen dørk Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Sånn som du kaster klærne dine rundt var du lett å gjennomskue....he, he - men godt det gikk bra! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ida Marie III Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 (redigert) Du var heldig der Simon !!! Men se bilde jeg fikk på mail fra havnevakten i Amsredam for noen dager siden. Han var etter avtale ombord i båten min der for å inspisere, og fant avfukteren slik !!!! Kjøpte meg en billig avfukter der nede før jeg reiste fra båten min der, og ennå det ikke har vært minus grader i Amsterdam, ser avfukteren ut som en kjip fryseboks.... Redigert 17.Desember.2011 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 Den der var fin Kaj:-) Ikke alle som har egen isbitmaskin ombord Da vet jeg hvor jeg skal gå når jeg trenger is til drinkene mine i sommer :lol: Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Ida Marie III Svart 17.Desember.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2011 (redigert) Ikke dum den !!! Kanskje jeg skal legge den ut på FINN.no " kombinert isbitmaskin og avfukter selges billig " Alt kan jo selges... regner med den er gåen etter den nedfrysingen.. Redigert 17.Desember.2011 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Har brukt den omtalte maritim-ovnen i to år nå, og visste ikke at det var filter på den før jeg leste det her. åpnet den i går og fannt hauger med hybelkaniner inni den. nesten helt tett filter. Men det var enkelt å rense den, og siden den ikke har begynnt å lage ulyder så får den gå videre. Bruker den i ECO stilling da den da bare trekker 250w. Luftsirkulasjonen den skaper er like viktig som varmen for å holde det tørt. Har i tillegg en frostvakt i maskinrommet/mellom tankene for sikkerhetskyld. Skulle ikke tro det ble så kallt her på vestlandet, men i natt har det vært nede i -6 ved båten. Og bare+3 ombord. Styrer vifteovnen med en elektronisk termostat på +10 grader. (sånn man setter i kontakten) Samme her, bruker den i ECO. Rekningen kom på 1900 kr for 2 frostvakter og 1 vifteovn hele vinteren. Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
8lv Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Hva med og ha dieselvarmeren på døgne rundt da ? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Jeg har heller ingen statistikk. Kjøpte en oljfylt ovn hos Clas O. Etter en snau vinter begynte den å lekke olje utover gulvet. Den eksploderte ikke. Hadde en 2000 watter som eksploderte på stua. Sendte ut glovarm olje helt opp i taket, over sofaen, Tv osv. Kona møtte en oljesky og det røyk fordi varmeelmentet i ovnen var blottlagt. Tipper det var snakk om sekunder før hele dritten tok fyr og huset vårt med siden alt rundt ovnen var dynket i olje. Hadde vi ikke vært hjemme hadde det gått galt. Ville aldri brukt en slik ovn overhodt, men i det minste ikke uten tilsyn 24/7, og da er jo poenget borte... Pælma ut alle ovner av "oljetypen" og kommer aldri til å ha det i hus igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Samme her, bruker den i ECO. Rekningen kom på 1900 kr for 2 frostvakter og 1 vifteovn hele vinteren. Antar at det er denne THERMAL 2000 Vifteovn. Den er topp. http://www.termomarin.no/pdf/Thermal_2000_anv2008.pdf Anbefalt av Gjensidige NOR Forsikring Her er et utdrag av anbefalingen: ” …varmeovnen Reeko, model ER887E, er vurdert som egnet for bruk i vinteropplag for lukkede båter. Dette forutsetter ukentlig tilsyn.” Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
JonnyF Svart 2.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2012 Antar at det er denne THERMAL 2000 Vifteovn. Den er topp. http://www.termomarin.no/pdf/Thermal_2000_anv2008.pdf Anbefalt av Gjensidige NOR Forsikring Her er et utdrag av anbefalingen: ” …varmeovnen Reeko, model ER887E, er vurdert som egnet for bruk i vinteropplag for lukkede båter. Dette forutsetter ukentlig tilsyn.” Stemmer det, renset filteret på den i dag og er nå klar til og holde båten god og varm i vinter.(må den gå fort) Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
E27 Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 Her er utdrag av klasseregel for panelovn på skip, kan være grei som guide for private også: "Space heaters are generally to be constructed with the top plate inclined about 30°, tight against the bulkhead in order to prevent clothing or other flammable material from covering the heaters." Vedlegger bilde av to Glamox produkter som eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 De dekslene der var fine Virker greie å lage til selv om man ikke får tak i fabrikkproduserte. Det er en betydelig sikkerhet at ting ikke kan legge seg oppå ovnene! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.