lua Startet 14.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2011 Tror jeg leste et sted at en plastbåt bør tas på land før vinteren så skroget får tørket før frosten kommer. Dette for å unngå skader pga. frostsprenging i konstruksjon. Er det riktig? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Kan ikke tro at det har noen betydning. Det er jo mange båter som ligger ute hele året, bl.a. fiskefartøyer o.l. som jo ikke tar noen skade av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 (redigert) Hvis du tenker deg at skroget har tatt opp en gitt mengde fuktighet som altså befinner seg i laminatet mellom topcoat og gelcoat. Båten tas opp og står på land, om høsten, ofte i øsende regn. Hvis skroget skulle tørke opp av å stå på land noen uker, før frosten kommer, da måtte det være fritt vann som dryppet ut av skroget og ned mot moder jord som en funksjon av tyngdekraften. Et plastskrog holder på vannet på en helt annen måte en f.eks. skrog av tre, som utvilsomt tørker opp ganske mye i løpet av en vinter. Men et treskrog som er plastbelagt er svært utsatt for råte nettopp fordi det ikke får "puste" og tørke. Tog du an?? Det at et plastskrog tørker opp i løpet av vinteropplag er nok mer ønsketenkning.... Men i forhold til plastpest, hvis skroget er disponert, så utsettes den problematikken jo flere av årets dager båten står på land. Redigert 14.Oktober.2011 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Kan ikke tro at det har noen betydning. Det er jo mange båter som ligger ute hele året, bl.a. fiskefartøyer o.l. som jo ikke tar noen skade av dette. Forskjellen på å ligge ute på vannet vinteren igjennom og å ligge på land, er jo at båter som ligger i vann som enda flyter, utsettes for minimalt med kuldegrader under vannlinjen (Det er der en plastbåt evt har trukket vann), mens en båt som tas på land, blir utsatt for samme temperaturen som er på land. f.eks -30grader en gang i blant. Ligger man i boblehavn, blir det neppe mer enn et par tre minusgrader. Men.... hvor lenge før kulda setter inn man må ta opp, er en helt annen sak. Jeg kan vanskelig se at en vasstrukken plastbåt rekker å tørke noe særlig på en måned eller to sent på høsten om det er det innestengte vannet mellom skrog og gelcoate det er snakk om. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
finnmarken Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Det er visst ingen tvil om at et plastskrog trekker til seg endel vann i løpet av en sesong. Hvor mye vet jeg ikke. Gelcoaten er jo ikke tett. Epoxyen som mange av oss har malt på er visstnok heller ikke helt tett, bare tettere. Jeg har likevel aldri hørt at dette vannet skal ha vært noe problem. Da tror jeg det kan være et større problem om du har vann i kjølen som fryser. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2011 Blir litt som å si at olje smører dårlig uten å spesifisere hva slags olje. Gelcoat er tett for alle praktiske formål. Epoksy gjør det altfor tett. Skroget får ikke puste. Blir som å pakke båten inn i Gladpack. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.