Jump to content

hvor får eg tak i m7 sekskant bolter til vannpumpa til md21 motor


Kaptenen

Recommended Posts

http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/frontend.cgi?template=index&chapterid=1#!product-variants-table

 

Festemidler - Skruer for metall - Sekskantskruer helgjenget.

 

-Starter på M7x20.............

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke 7mm det finnes ikke.

Det er tommegjenger husker ikke typen, stigningen er utrolig lik 6mm.

 

Gjengetabell, har du sett det noen gang?

 

Forresten, sjekk en gang til hvilken tommedimensjon du mener dette er, det er jeg nysgjerrig på. Tipper at det blir en relativt ukurant brøk...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg regner med at det er til sjøvannspumpa, og skruene får du fra Volovo Penta.

 

Det sitter 2 skruer som holder sjøvannspumpa fast i ankerplaten, og ankerplaten er skrudd fast i motoren med tre skruer, hvorav en er gjennomgående, om jeg ikke husker feil.

 

Men som sagt, hos enhver Volvo Pentaforhandler får du disse.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skruedimensjoner så finnes det regler (og unntak), og på skolen lærte jeg følgende. (Kast, eller selg aldri skolebøker)

 

--

For en økonomisk produksjon og rasjonelt vedlikehold bør man holde seg til skruer fra tabellen under.

 

Førstevalg: M2 2.5 3 4 5 6 8 10 12 16 20 24 30 36 42

Andrevalg: M3.5 14 18 22 27 33 39 45

Tredjevalg: M15 17 25 40

Unngå: M7 9 11 26 28 32 35 38

--

 

Selv om M7 M9 og M11 er lite brukt, dukker de opp her og der. Spesiellt bilfabrikanter som regner på gramvekt er de store synderene. Og japanske produsenter er de største synderene.

 

Jeg har et favorittsitat fra en "doktor ingeniør" fra en stor tysk motorfabrikk på besøk i Norge; "For en full demontering burde holde med fire fastnøkkler, 10, 13, 17, og 19mm............. ja, og mulig en liten snaps!"

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Husker ikke navnet, men på grunerløkka i oslo ligger det en gammel jernvare kjent for å ha et digert lagert av alle kjente og ukjente dimensjoner, og har de ikke kan de sort sett skaffe hva som helst så lenge det er produsert. Irriterende at jeg ikke kommer på navnet, har jo vært der flere ganger.

 

Men får d ikke skruen hos lasa?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...