CreaDell Startet 15.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2011 Vurdere å kjøpe en skjærgårdsjeep, men stusser litt på CE-merkingen. Båten er av et ukjent merke og på CE platen er det oppgitt Konstruksjonskategori: D Fant på nettet følgende beskrivelse av de ulike kategoriene. CE Kategori A – ”Havgående fartøy” Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beaufort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne. CE Kategori B – ”Fartøy til bruk utenfor kysten” Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beaufort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter. CE Kategori C – ”Fartøy til bruk langs kysten” Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beaufort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. CE Kategori D – ”Fartøy for beskyttet farvann” Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp i 4 (på Beaufort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter. Synes det er veldig rart at en stor og stabil skjærgårdsjeep på 20 fot kun skal kunne brukes i beskyttet farvann og kun tåle ein label bris!!!! Er CE-merking berre tull???? Eller er det sannsynligvis en grunn til at denne båten er merket i denne klassen? Tenker da f.eks. på konstruksjonskvalitet - kanskje plasttykkelse og kvalitet er dårlig??? Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Jeg mener at noen av kriteriene er :Stabilitet og fribord , Vanninntrengning, Laminatspesifikasjoner, drivstoff, elektriske komponenter, styring, brann. Etter hva jeg kan forstå kan jo produsenten selv bestemme ganske mye. Men jeg vil kanskje tro at båten har lite avstivninger i skroget. (store paneler).Altså områdene mellom alle tverrgående og langsgående fundamenter. Det vil ha stor betydning hvordan båten er konstruert, uavhengig av størrelsen. At båten havner i denne kategorien betyr at hvis du vil være trygg holder du deg innaskjærs........... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Er det ikke slik at tom kategori C kan produsent selv "sertifisere" basert på noen krav. Kategori B og A må klassifiseres av noen andre og følgelig dyrt? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Sydvesten Svart 15.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2011 Det finnes også en del amerikansk bruktimport opptil 30 fot som jeg kjenner til som er er kategori c og d... av den enkle grunn at det er rimeligst ce merke i henhold til disse kravene som gjelder kategori c og d.. dog forutsetter dette at loa er mindre en 12m Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hansi Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Båten er av et ukjent merke og på CE platen er det oppgitt Konstruksjonskategori: D Ukjent merke betyr det at du ikke vet hvilken produsent det er snakk om eller ??? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Båten er av et ukjent merke og på CE platen er det oppgitt Konstruksjonskategori: D Hvem som har bygget båten står i HIN nummeret. Første kode er landet hvor den er bygget. Andre kode er båtbyggeren. Eller fabrikken som det heter nå. Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 De to første er vel landet, de to neste er fabrikanten. Er hvertfall sånn på de jeg har sett. Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 vilken båt er de snakk om? jeg kan tenke meg de er em latvisk eller estlandsk båt eller kansje polsk? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
millisivert Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 [...]Synes det er veldig rart at en stor og stabil skjærgårdsjeep på 20 fot kun skal kunne brukes i beskyttet farvann og kun tåle ein label bris!!!! Er CE-merking berre tull???? Eller er det sannsynligvis en grunn til at denne båten er merket i denne klassen? Tenker da f.eks. på konstruksjonskvalitet - kanskje plasttykkelse og kvalitet er dårlig??? Husk at det er ganske langt opp til kategori C, beaufort 6 og Hs=2m betyr inntil 14m/s og 4 meter høye bølger. Finnes mange 20-fotere som hverken er trygge eller behagelige å være ombord i i slikt vær... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.