Jump to content

20ft skjærgårdsjeep CE merket for beskyttet farvann?


CreaDell

Recommended Posts

Vurdere å kjøpe en skjærgårdsjeep, men stusser litt på CE-merkingen. Båten er av et ukjent merke og på CE platen er det oppgitt Konstruksjonskategori: D

 

Fant på nettet følgende beskrivelse av de ulike kategoriene.

 

CE Kategori A – ”Havgående fartøy”

Båter konstruert for lange reiser der vindstyrken kan overstige 8 (på Beaufort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan overstige 4 meter, og der fartøyen i stor grad er selvhjulpne.

 

CE Kategori B – ”Fartøy til bruk utenfor kysten”

Båter konstruert for reiser utenfor kysten der vindstyrken kan komme opp i 8 (på Beaufort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 4 meter.

 

CE Kategori C – ”Fartøy til bruk langs kysten”

Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beaufort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter.

 

CE Kategori D – ”Fartøy for beskyttet farvann”

Båter konstruert for reiser på små innsjøer, elver og kanaler der vindstyrken kan komme opp i 4 (på Beaufort-skalaen) med tilhørende bølgehøyde opp til og inkludert 0,5 meter.

 

 

Synes det er veldig rart at en stor og stabil skjærgårdsjeep på 20 fot kun skal kunne brukes i beskyttet farvann og kun tåle ein label bris!!!!

 

Er CE-merking berre tull???? Eller er det sannsynligvis en grunn til at denne båten er merket i denne klassen? Tenker da f.eks. på konstruksjonskvalitet - kanskje plasttykkelse og kvalitet er dårlig???

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at noen av kriteriene er :Stabilitet og fribord

, Vanninntrengning, Laminatspesifikasjoner, drivstoff, elektriske komponenter, styring, brann.

Etter hva jeg kan forstå kan jo produsenten selv bestemme ganske mye. Men jeg vil kanskje tro at båten har lite avstivninger i skroget. (store paneler).Altså områdene mellom alle tverrgående og langsgående fundamenter.

Det vil ha stor betydning hvordan båten er konstruert, uavhengig av størrelsen.

At båten havner i denne kategorien betyr at hvis du vil være trygg holder du deg innaskjærs...........

Link to post
Share on other sites

Det finnes også en del amerikansk bruktimport opptil 30 fot som jeg kjenner til som er er kategori c og d... av den enkle grunn at det er rimeligst ce merke i henhold til disse kravene som gjelder kategori c og d.. dog forutsetter dette at loa er mindre en 12m

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

[...]Synes det er veldig rart at en stor og stabil skjærgårdsjeep på 20 fot kun skal kunne brukes i beskyttet farvann og kun tåle ein label bris!!!!

 

Er CE-merking berre tull???? Eller er det sannsynligvis en grunn til at denne båten er merket i denne klassen? Tenker da f.eks. på konstruksjonskvalitet - kanskje plasttykkelse og kvalitet er dårlig???

Husk at det er ganske langt opp til kategori C, beaufort 6 og Hs=2m betyr inntil 14m/s og 4 meter høye bølger. Finnes mange 20-fotere som hverken er trygge eller behagelige å være ombord i i slikt vær...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...