Jump to content

Styre autopilot med pc


mons

Recommended Posts

Har en gammel Furuno autopilot som litt for upresis. Den henter signal fra kompasset, og kursen justeres med å vri på føleren over kompasset.

Hydraulikkpumpe og ventiler er ok.

Er det noen der ute som har kjørt styringen direkte fra et pc-basert kartprogram?

Har sett demoversjoner der en får beskjed om å styre høyre eller venstre, og ser for meg at disse signalene burde kunne styre ventilene, men er usikker på om det da blir fullt ror ved lite avvik osv

 

Artig om noen har gode erfaringer / programvarehenvisninger

Mons

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg skal si det helt 100% sikkert så mener jeg at det ikke er noen god løsning å styre direkte fra PC. For at autopiloten skal kunne gjøre en god jobb må den ha tilgang til et godt kompass. Kursreferansen en normalt har i en PC kommer fra GPS og denne er nøyaktig nok men ikke rask nok. GPSen beregner kompasskurs ETTER båten har beveget seg en viss tid mens kompasset gir riktig kurs i øyeblikket.

 

Dersom der finnes kompass med tilkobling til PC kunne jo godt selve autopiloten ligge i PCen. En del autopiloter med NMEA utgang sender kompasskursen til f.eks. PC, men da har en jo allerede autopilot....... JRC har et "kompass" som består av 2 GPSer montert i en viss avstand fra hverandre og beregner kompasskurs ut fra forskjellen i disses posisjon. Har ikke peiling på prisen, men regner med at det er snakk om et par tre autopiloter.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

JRC har et "kompass" som består av 2 GPSer montert i en viss avstand fra hverandre og beregner kompasskurs ut fra forskjellen i disses posisjon. Har ikke peiling på prisen, men regner med at det er snakk om et par tre autopiloter.

For å ta det siste først, prsien for slike har passert 20 lapper for lengst...

 

Det er mange som tror at det er differansen på posisjonen som bestemmer headingen, dette er ikke korrekt.

Gps kompass fungerer slik at det mottar signal fra satelliten, den vet i hvilken retning signalet kommer fra og den måler tidsforskjellen mellom de to/tre antennene, når den så har gjort dette fra flere satelliter i hver sin retning vil den kunne beregne kursen. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har en gammel Furuno autopilot som litt for upresis. Den henter signal fra kompasset, og kursen justeres med å vri på føleren over kompasset.

Hydraulikkpumpe og ventiler er ok.

Er det noen der ute som har kjørt styringen direkte fra et pc-basert kartprogram?

Har sett demoversjoner der en får beskjed om å styre høyre eller venstre, og ser for meg at disse signalene burde kunne styre ventilene, men er usikker på om det da blir fullt ror ved lite avvik osv

 

Artig om noen har gode erfaringer / programvarehenvisninger

Du kan gjerne bruke NMEA-setninger fra PC-program, eksempelvis Offshore Navigator, som signaler inn til kontrollenheten som åpner og stenger ventilene i hydralikkpumpen. Pc-programmet krever signaler fra GPS-mottager, eksempelvis kan du benytte Clas Ohlson's for under 700 kr (Haicom HI-204E for USB klargjort for WAAS og EGNOS - denne virker utmerket, har testet den relativt grundig med programmet SA Watch). Fra Offshore Navigator kan du bestemme hvilke setninger du vil benytte for å styre kontrollenheten til autopiloten. Du kan trolig bruke RMB og RMC, men dette er noe usikkert. Noen bruker RMB & GLL, APB & GLL, APA & GLL, BOD & XTE.

 

Jeg kjenner ikke kontrollenheten du har, men jeg antar at en mail til Furuno kan avhjelpe deg. Dersom du kjører med veipunkter og rute er det mulig at autopiloten primært benytter XTE-verdiene fra NMEA. Lykke til. Autopilot er et flott hjelpemiddel når vær- og farvannsforholdene tillater dette.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gps kompass fungerer slik at det mottar signal fra satelliten, den vet i hvilken retning signalet kommer fra og den måler tidsforskjellen mellom de to/tre antennene, når den så har gjort dette fra flere satelliter i hver sin retning vil den kunne beregne kursen.

Så vidt jeg vet så aner ikke GPSen hvilken retning signalet kommer fra annet enn at satelitten sender sin posisjon og GPSen regner ut avstand satelitt-GPS ut fra tiden signalet bruker fra satelitten til GPSen. Når så flere satelittposisjoner og avstand til disse er kjent kan egen posisjon beregnes. Kan ikke skjønne annet enn at det er avstanden mellom de to eller tre GPSene (og dermed den beregnede GPSposisjon) som gir kompasskursen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet så aner ikke GPSen hvilken retning signalet kommer fra annet enn at satelitten sender sin posisjon og GPSen regner ut avstand satelitt-GPS ut fra tiden signalet bruker fra satelitten til GPSen. Når så flere satelittposisjoner og avstand til disse er kjent kan egen posisjon beregnes. Kan ikke skjønne annet enn at det er avstanden mellom de to eller tre GPSene (og dermed den beregnede GPSposisjon) som gir kompasskursen...

Når du vet din egen posisjon og satelliten sin posisjon kan du beregne hvilken retning signalet kommer fra, når satelliten så sender ut en puls kan tidsforskjellen (fasen) mellom de tre antennene måles, da vil en kunne beregne hvor de tre antennene står i forhold til nord.
Link to post
Share on other sites

Når du vet din egen posisjon og satelliten sin posisjon kan du beregne hvilken retning signalet kommer fra,...

Da er vi enige. Jeg hektet meg litt opp i at du skrev at GPSen VET hvilken retning signalet kommer fra. At den kan og må beregne det blir en litt annen sak i mine øyne.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne annet enn at det er avstanden mellom de to eller tre GPSene (og dermed den beregnede GPSposisjon) som gir kompasskursen...

Nei, det er nok én enhet som behandler signalene fra flere antenner som står relativt tett. For å få et pålitelig kompass brukes som regel tre antenner som danner hjørnene i en likesidet trekant. Enheten beregner også posisjon, og en bonus med slike kompass er at de også er veldig gode til å kompensere for båtens bevegelser i sjøen og kan dermed monteres høyere enn en enkelt GPS-antenne. For stålbåter blir det også et godt alternativ til et høyt montert et fluxgatekompass.

 

Om noen har tenkt å snekre en billigvariant med to separate GPSer så er dette noe helt annet og er egentlig ikke en særlig god løsning.

Link to post
Share on other sites

Hei

Er ikke sikker på hvorfor denne tråden ble hentet opp igjen, men for meg som startet den er problemstillingen uaktuell nå.

Båten det gjaldt (posteringen er fra 2002) er den samme som jeg ligger på i bildet til venstre på alle innleggene mine.

 

God kveld

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Hei

Er ikke sikker på hvorfor denne tråden ble hentet opp igjen, men for meg som startet den er problemstillingen uaktuell nå.

Båten det gjaldt (posteringen er fra 2002) er den samme som jeg ligger på i bildet til venstre på alle innleggene mine.

 

God kveld

 

Mons

Jeg oppfattet det slik at det var et uttrykt ønske fra deg - det må vel være greit?

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er vi enige. Jeg hektet meg litt opp i at du skrev at GPSen VET hvilken retning signalet kommer fra. At den kan og må beregne det blir en litt annen sak i mine øyne.

Den måler seg frem til hvor signalet kommer fra ja, og den måler så differansen i tid mellom antennene.

 

Nei, det er nok én enhet som behandler signalene fra flere antenner som står relativt tett. For å få et pålitelig kompass brukes som regel tre antenner som danner hjørnene i en likesidet trekant. Enheten beregner også posisjon, og en bonus med slike kompass er at de også er veldig gode til å kompensere for båtens bevegelser i sjøen og kan dermed monteres høyere enn en enkelt GPS-antenne. For stålbåter blir det også et godt alternativ til et høyt montert et fluxgatekompass.

 

Om noen har tenkt å snekre en billigvariant med to separate GPSer så er dette noe helt annet og er egentlig ikke en særlig god løsning.

Kjenner til noen som prøvde en hjemmesnekret variant i forbindelse med ett skoleprosjekt, funket veldig upresist og krever lang avstand mellom antennene. Med tre antenner får du pitch, roll og muligens heave med på kjøpet. De har gjerne rate sensorer i tillegg om en skulle inn sognefjord-fjorden...
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...