Jump to content

Hvor ofte skifte Oljefilter


Tallisman

Recommended Posts

Med tanke på att min Yanmarmotor går ca 100 timer i året er jeg komt til att heretter skifter jeg til ny olje hver høst mens Oljefilteret skifter jeg annenhver høst tror ikke det kan være nødvendig og skifte filter hvert år på grunn av att ca 100 timer på ett oljefilter er i grunnen lite. skulle en skifte like ofte oljefilter på lastebiler og annleggsmaskiner så kunne en omtrent skiftet filter hver uke. Oljen skifter jeg ut på grunn av att den går det syrer i så jeg liker best og la min motor stå med ny olje gjennom vinteren. Det hadde vært litt intresant og hvite hva andre mener om dette.

Link to post
Share on other sites

Oljefilteret filtrerer jo vanligvis bedre når det er brukt enn når det er nytt, inntil det når en eller annen slags metningsgrense.

Om man er i tvil man kan jo plukke sund/skjære opp et brukt oljefilter og analysere innholdet og se om det er mye partikler eller igjentetting.

Da får man jo en pekepinn på om filteret kunne ha vært brukt i lengre tid eller ikke.

Jeg har aldri praktisert å skifte oljefilter hvert år eller ved hvert oljeskift på mine kjøretøyer, men har vanligtvis tatt det annenhver gang når man som regel skifter olje oftere enn strengt tatt nødvendig i følge vedlikeholdsskjema o.l.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hadde heller gjort motsatt, byttet filter hvert år og olje annenhvert. Syreutfelling er ikke noe problem i dag med lavsvovel drivstoff.

Hadde filtrerings systemet vært bedre/skikkelig kvalitetsfiltre kunne olja holdt 5-10 år til fritidsbruk.

Større skipsdiesler filterer bare olja og sender inn prøver til analyse. Det går mange tusen timer mellom hvert skift.

Link to post
Share on other sites

Hadde heller gjort motsatt, byttet filter hvert år og olje annenhvert.

Er enig i dette.... men jeg velger å skifte filter og olje samtidig... det er etter mitt syn en rimelig forsikring for at oljen som smører motoren alltid er ren..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Med tanke på att min Yanmarmotor går ca 100 timer i året er jeg komt til att heretter skifter jeg til ny olje hver høst mens oljefilteret skifter jeg annenhver høst..................

Gjør det samme og min begrunnelse er den samme som din. Etter 100 driftstimer er hverken olje eller filter modent for skifte, hadde vi brukt båten jevnt over hele året hadde jeg trukket oljeskiftet lenger.

Men liker (irrasjonel følelse ?)å ha smurt opp motoren med ny olje før vinteropplaget. Filteret er knapt "innkjørt" etter 100 timer så å skifte annenhvert år mener jeg bør holde, det er også i tråd med Yanmar sine intervaller. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg skifter olje hvert år, eller i alle fall delvis... Dvs at jeg aldri klarer å suge opp absolutt alt med vakuumpumpen. Noe blir igjen. Men siden jeg skifter hvert år, så blir det sikkert ikke så galt likevel.

 

Filter bytter jeg også hvert år. De siste gangene har jeg brukt filter fra Biltema, rett og slett fordi Volvo Penta ikke har noe utsalg her i byen. Jeg krysser fingrene og håper at filter holder mål :pray:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...