Jump to content

Steppede skrog er farlige?


Jan E.

Recommended Posts

Leser siste Båtliv. Der er det en artikkel om steppede skrog som heter: "Geniale egenskaper eller LIVSFARLIGE?"

 

Det trekkes frem at det har vært en del dødsulykker med slike båter. Og generalsekretær i KNBF er sitert med:

"-Begge produsentene(Hydralift og Goldfish) jobber nå intenst for at ikke den livsfarlige ulempen med steppede skrog skal bli kjent blandt båtfolket".

 

Så fortsetter artikkelen med at han syntes det er på sin plass å se om CE godkjenningen er god nok på slike båter. Og at "racing" båter kanskje ikke bør kunne tilbys og fremstå som vanlig familiebåter.

 

 

Det ser ut til at generalsekretæren har erfaring og tekniks tyngde å fare med. Men sitter fortsatt igjen å lurer på hva den livsfarlige ulempen med steppede skrog er for noe?

 

Er det bare det at steppede skrog er ofte noe som står på de raskeste båtene. Og det er selve farten som er farlig?

Eller er det rykter om at luftlaget under båten lager problemer?

At kanskje skroget ikke får "bite" seg like godt fast til vannet i svinger? Og derfor har lettere for å sidesteppe, og gi kraftige slag når den biter seg fast igjen?

 

Vil f.eks en Goldfish 36 være farligere en om samme båten ble levert uten step(men motortrimmet for å oppnå samme max fart som den steppede)?

Jara Wynja

Link to post

Husker i min ungdom da det dukket opp en båt med det samme prinsippet. Stepp som bringer luft under bæreflaten på bunnen som minsker friksjonen.

Colibri med fører Didier Peroni. For oss som er litt eldre husker vi denne episoden i den engelske kanal, da det gikk skikkelig galt. Antagelig den første ulykken med slik type båt. Men før det så vant båten alt som kunne vinnes av båtrace den stilte opp i, så vidt jeg husker.

Sjekk link.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Jeg tror det er farta i seg selv som gjør dette farlig. Går noe galt, så går det så fort at man ikke rekker å reagere om man ikke tilfeldigvis heter B.R Gjelsten eller Marit Strømøy.

 

Kan det tenkes at stepskrog gjør båten enklere å kjøre fort med , gir uerfarne førere en falsk trygghetsfølelse - og lite toleranse for førerfeil...?

 

Trekker man parallell til bil , så har toppmodellene til Mercedes/Audi/BMW trygge kjøreegenskaper så det holder, selv i stor fart. Men ligger man i over 200 etter landeveien så skal det ikke mye til før man , bokstavelig talt er ute å kjører.

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Noen skog har ett step, noen har to noen har fem.... Et planende skrog løftes av "hælen", men å ligge å ri på hælen krever nøyaktig tyngdepunktsplassering og trimming av plan og drev. Med step får du i prinsippet to (eller flere) hæler etterhverandre, og to korte bæreflater gir mindre friksjon enn en lang. Allt vel så langt, så trimmer du for maks fart med en gitt throtlesetting dvs. de bakre steppene løftes ut av vannet (avhengig av vinkel mellom kjøl og akterskroget) Da har du et skrog som sideslipper med hekken. Hvis du ikke reagerer raskt nok vil skroget gire og du blir lett kastet ut. For å svinge riktig må du sette hekken dypt før du svinger. Det sier seg selv at dette lett kan gå galt når guttene med pannebånd skal ut og tøffe seg :cool:

Link to post

På generell basis kan man si at alle former for "maskiner" er farlige hvis man ikke vet hvordan det skal håndteres,enten det er gravemaskin,vinkelsliper,båt med steppet skrog,o.s.v

 

De som selger slike båter er selvfølgelig kåte på å selge flest mulig av de,og sålenge det ikke er noen restriksjoner på salg av slike båter,er det vel ingen som vil ta seg "bryet" med å fortelle om ulempene/faremomentene med slike båter da man kan rirsikere å miste et salg.

 

Dermed ender de opp hos folk med mer penger en (båt)vett og kombinerer man det med å la redningsvesten ligge igjen i båthuset får man overskriftene som har preget sommeren iår.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Med step får du i prinsippet to (eller flere) hæler etterhverandre, og to korte bæreflater gir mindre friksjon enn en lang. Allt vel så langt, så trimmer du for maks fart med en gitt throtlesetting dvs. de bakre steppene løftes ut av vannet (avhengig av vinkel mellom kjøl og akterskroget) Da har du et skrog som sideslipper med hekken. Hvis du ikke reagerer raskt nok vil skroget gire og du blir lett kastet ut. For å svinge riktig må du sette hekken dypt før du svinger.

 

Ok, så det kreves en litt annen teknikk for at de skal operere optimalt? Men om de opereres optimalt, vil da en med stepp faktisk sitte bedre, og sikkrere i vannet ved sving?

Om så er det jo bare fordeler med step, det kreves bare en annen teknikk.

Blir på en måte som de gamle Porsche 911. Rykte på seg for å bli til en slegge som snur seg for uerfarne. Men hos en som har peil lå de bedre på veien en andre biler. Med andre ord ikke farlige biler, bare farlige sjåfører.

Jara Wynja

Link to post

Jeg syntes det blir litt feil og legge så mye vekt på broblemet med steppede skrog.

Ulykker skjer med andre båter også, sist ulykke var vel en GH15 i oslo fjorden, den hadde verken stepp eller stor motor.

Det er vel fremdeles vi mennesker som kjører disse båtene, og dermed ligger ikke problemet i steppet men sjåføren.

Det burde heller legges mer vekt og ikke minst at folk som kjøper båter som går i 40knop+++ tar litt ansvar selv..

Båtførerkurs er en ting men hva med og ta et hurtigbåtfører kurs, det må jo være litt egeninteresse også og kunne håntere det man har kjøpt seg.

Hvorfor skal man måtte pålegge folk og gjøre alt mulig, kan ikke ola dunk sørge for at han mestrer ting selv.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Link to post

Ok, så det kreves en litt annen teknikk for at de skal operere optimalt? Men om de opereres optimalt, vil da en med stepp faktisk sitte bedre, og sikkrere i vannet ved sving?

Om så er det jo bare fordeler med step, det kreves bare en annen teknikk.

Blir på en måte som de gamle Porsche 911. Rykte på seg for å bli til en slegge som snur seg for uerfarne. Men hos en som har peil lå de bedre på veien en andre biler. Med andre ord ikke farlige biler, bare farlige sjåfører.

Du er ikke førstemann som sammenligner med Porsche 911 Jan E., og sammenligningen er ganske god. 911'n er effektiv fordi du kan gå på gass tidlig og får dermed høy utgangshastighet. Et godt poeng i racing men giftig på veien. Går du av gass i svingen eller kommer for fort inn, går du baklengs ut i purra.

Lange raske stepskrog kan nok oppleves som at de sitter godt i sving ettersom det hydrodynamiske kraftsenteret kommer langt frem, og de overstyrer med økt hastighet. Setter du igang en rotasjon er det ikke sikkert du kan stoppe den. Og lange smale raske båter vil rulle hvis de kjøres sideveis.

Link to post

Så "jobber nå intenst for at ikke den livsfarlige ulempen med steppede skrog skal bli kjent blandt båtfolket".

Burde heller være at de går ut å forteller om at disse skrogene krever sin mann. At de faktisk er skrog den vanlige mannen kan sette seg fortere opp i problemer med.

Men da er generalsekretæren kanskje inne på noe. At det bør utredes om disse hastighets utgavene bør være forbeholdt proffe aktører.

Jara Wynja

Link to post

 

...Det burde heller legges mer vekt og ikke minst at folk som kjøper båter som går i 40knop+++ tar litt ansvar selv..

Båtførerkurs er en ting men hva med og ta et hurtigbåtfører kurs, det må jo være litt egeninteresse også og kunne håntere det man har kjøpt seg.

Hvorfor skal man måtte pålegge folk og gjøre alt mulig, kan ikke ola dunk sørge for at han mestrer ting selv.

Hilsen Morten

Jeg er enig med deg,men jeg er redd for at du her har begitt deg ut på en kraftig overvurdering av hva man kan forvente seg fra "ola dunk".

 

Jeg mistenker mange av de som kjøper raske båter for å legge mer vekt på "show-off" effekten fremfor å ha en reell interesse av å mestre det tekninske vidunderet de har anskaffet seg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har en Sealine c39 med overflate drev og stepped skrog båten er 9800kg og har en topp fart på 44 knop. Selv om dette er en båt som ikke kan sammenlignes med goldfish så kan jeg fortelle at det er ganske stor forsjell og kjøre en båt med stepped skrog,hvis jeg kjører under 37 knopp så merker jeg ingen forsjell over 37 knopp så må jeg begynne og passe på, båten begynner og få ett betygelig mere løft. Jeg må bruke trimmen mer aktiv. Jeg kan føle at båten flyter på en luftpute og ikke har den samme kontakten med overflaten som du har med en uten stepped skrog

Link to post
  • 2 år senere...

Leser siste Båtliv. Der er det en artikkel om steppede skrog som heter: "Geniale egenskaper eller LIVSFARLIGE?"

 

Det trekkes frem at det har vært en del dødsulykker med slike båter. Og generalsekretær i KNBF er sitert med:

"-Begge produsentene(Hydralift og Goldfish) jobber nå intenst for at ikke den livsfarlige ulempen med steppede skrog skal bli kjent blandt båtfolket".

 

Så fortsetter artikkelen med at han syntes det er på sin plass å se om CE godkjenningen er god nok på slike båter. Og at "racing" båter kanskje ikke bør kunne tilbys og fremstå som vanlig familiebåter.

 

 

Det ser ut til at generalsekretæren har erfaring og tekniks tyngde å fare med. Men sitter fortsatt igjen å lurer på hva den livsfarlige ulempen med steppede skrog er for noe?

 

Er det bare det at steppede skrog er ofte noe som står på de raskeste båtene. Og det er selve farten som er farlig?

Eller er det rykter om at luftlaget under båten lager problemer?

At kanskje skroget ikke får "bite" seg like godt fast til vannet i svinger? Og derfor har lettere for å sidesteppe, og gi kraftige slag når den biter seg fast igjen?

 

 

Det har vært flere tragiske dødsulykker med steppede skrog. Problemet med disse skrogene er at den bakerste delen av skroget mister grepet i vannet når man samtidig slår av gassen og svinger.

 

Spesielt ved brå unnamanøver, når man brått oppdager et skjær eller noen tømmerstokker rett foran båten, vil man automatisk svinge og slå av på speeden. Baugen dykker, hekken hever seg, og mister da grepet pga steppene. Båten roterer, slik at folk kan bli slynget ut.

 

Fenomenet beskrives i denne båttesten:

https://hamnenplay.solidtango.com/video/131111-goldfish-28-tender--131113

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...