Jump to content

Hvordan kan en båt bare "gå ned"?


sveinis

Recommended Posts

Denne CE greia er helt ubrukelig.

Det bør innføres reelle krav til fritidsbåter.

Enig i at reglene er for dårlig når man ser på hvor mange slike tilfeller det har vært i senere tid.

 

Men er det ikke også forskjell på om båten er under / over 6 meter? Mener å ha lest at båter under 6 meter har (eller hadde?) krav til å flyte i vannfylt tilstand med maks antall personer ombord. I så fall er det på tide at også båter over 6 meter får slike krav

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Finnes det krav om at yrkesbåter skal flyte? Merkelihg at flere yrkesbåter/fiskebåyer synker hvert år da...

På mindre båter med lav dørk er det vanskelig å bokse inne skrogjennomføringer, samt dette har lite for seg hvis lekkasjen er på motoren.

 

Det enkleste (og beste)som kan innføres på alle utleiebåter er et skikkelig automatisk lenseanlegg med alarm. Samt at Redningsflåte ( fastmontert eller Bag) skal være med i båter over en viss størrelse ( f.eks 18 fot).

 

Ellers bør det legges større krav til båtføreren. Ingen båt er bedre eller tryggere enn den idioten som opererer den.

Hopper ekempelvis kjølevann slangen av i dagslys bør det være nok båtvett ombord til å stenge kranen, lense båten og påkalle hjelp!

Link to post
Share on other sites

Oteren : "Pettersen synes det er rart at politiet ikke er opptatt av årsaken til ulykken. Politiet var nemlig på plass da han la til i Korshamn.

– Politiet tok avhør av noen av tyskerne, men ikke av meg, sier Pettersen."

 

-Bare denne ene setningen, sammenholdt med en del egenopplevde hendelser som ellers ikke angår dette fora, sier meg hvor lett "politiet" er når det ikke lenger er beslag eller arrestasjon som gjelder. Her hadde man en gyllen mulighet til å avdekke en mulig konstruksjonsfeil, eller feilbruk. Og man gadd ikke engang avhøre den, kanskje eneste, personen som hadde litt peiling. Ikke det at det nødvendigvis er politiet som skal foreta klassing osv. av fritidsbåter, men som ansvarlige mennesker burde man vel forvente at saken ble brakt inn til rette organ.

 

Ellers er jeg helt enig med Mulligan. Det er ofte bagatellmessige kostnader som skal til for å gjøre en båt sikrere. CE-merking er vel mer ment som et importvern. Det hjelper lite med HIN nummer og bruksanvisning når du ligger med kjølen i været..... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Den artikkelen i Farsunds avis sier vel litt om nivået i visse offentlige etater... :puke:

 

 

Og man gadd ikke engang avhøre den, kanskje eneste, personen som hadde litt peiling. Ikke det at det nødvendigvis er politiet som skal foreta klassing osv. av fritidsbåter, men som ansvarlige mennesker burde man vel forvente at saken ble brakt inn til rette organ.

 

Vet du hvordan politiet jobber? Vet du konkret hva som ble gjort i den andre saken som du beskriver? Jeg forutsetter at du har inngående kunnskap om dette siden du kan komme med slike påstander.

 

 

Når det gjelder det denne tråden handler om kan en lese en del på fvn.no:

 

Krimteknikere til Farsund.

Link to post
Share on other sites

Dersom fks. et fly krasjer, så er det første man konsentrerer seg om, å finne ut årsaken. Hvis man kun tenker at noen tap må man regne med, uten at en skal kaste bort penger på og gjøre noe med det, da kommer man aldrig videre. Hadde jeg eid en båt, og sett at to make "plutselig tok inn vann og sank", så hadde jeg ikke hatt noe imot at noen fortalte meg hvorfor !

 

Ofte er det jo kostnadsmessige bagateller, eller feilbruk, som fører til tragedier.

Link to post
Share on other sites

Oteren, jeg vet ikke mer om saken i 2007 enn det han forteller som faktisk var til stede, og som bjerget båten......

 

At politiet denne gang sender en tekniker "for å se på tilsvarende båter", er vel nermest en bekreftelse på at de ikke gjorde god nok jobb første gang. Eller ?

 

Ellers vil jeg jo for Guds skyld håpe, at det blir fks. Veritas og ikke politiet som ev. skal ta seg av godkjenning av båter, for å si det sånn.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Oteren, jeg vet ikke mer om saken i 2007 enn det han forteller

 

Ja det enkleste er å ha sterke meninger om ting man ikke har inngående kunnskaper om. Etter min mening oppnår du, eller tilfører absolutt ingenting med slike omtaler av offentlige tjenestefolk du har kommet med i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Hva er det jeg har så sterke meninger om da ? Er det så sterke meninger det å ville vite hva som forårsaker at en båttype tar inn vann og synker ? Etter hva jeg forstår har du mer "inngående" kjennskap til hva som blir gjordt, og isåfall kan du vel dele med oss andre?

 

Hvis det er politiet du er bekymret for, så kjenner jeg mange meget dyktige politifolk. Som etat tror jeg der er et forbedringspotensiale, ja....

 

Dersom dette er en båt som brukes mye til utleie, må det vel etter min mening være av den aller største betydning å finne årsaken. Og jeg tror faktisk ikke det bør overlates til politiet, da vil sannsynligvis "saken bli henlagt etter bevisets stilling" eller "intet straffbart forhold" etc. Politiet er vel mer opptatt av det straffe-rettslige, men det må da være i produsent, eiere og brukere av disse båtene sin interresse og finne ut om det ev. er en konstrukjonsfeil ? Det kan jo som enkelte hevder like godt være motor...

Link to post
Share on other sites

Jeg har med selvsyn sett mye tåpelig oppførsel blant tyske fisketurister. Når 8 mann velger å stå i båten samtidig i en åpen båt i farvannet ut av Eigerøy Fyr forteller det meg at her er det ikke mye kunnskap ute å går. Jeg vil håpe å tro at for de fleste vil det være selvsagt å sette seg ned. Det lærte vi som barn. Nå hører det til historien at disse tyskerene dundret på grunn mens jeg sto å så på, jeg hadde ikke mulighet til å varsle da jeg ikke kjente til denne grunna på tidspunktet dette intraff. Komisk var det likevel da 8 tyskere med ølboksen i høyrehånda ble kastet frem i båten. Da de fikk buksert båten av grunna gikk det ikke mer enn 30 sekund til de gikk på neste grunne. Det utviklet seg til rene komikvelden. Har sjelden ledd så mye som da jeg var så heldig å bivåne dette...Jaja, stygt å le, jeg vet det. Synes jo oppriktig synd på gutta...

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

Det er nok helt sikkert mye toskeskap blandt fisketurister, og vi trenger ikke nødvendigvis hente de fra Tyskland for og se dette... :wink:

Jeg har også vokst opp i båt, og gjett om vi fikk kjeft av gamlingen hvis to reiste seg i båten samtidig ! Når vi fikk vår første påhengs, måtte i trene oss i å legge inntil en liten flåte utpå. Dette gjorde at en fikk føling med hvordan båten tok ror osv. Dengang, på -60-70 tallet, var begge Askeladdene våre testet og godkjendt av Det Norske Veritas. Båtene skulle flyte i vannfylt tilstand, med det antall personer ombord som de var godkjent for. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer idag.

 

Disse ulykkene som tråden begynte med, var det vel tre mann i båten.

 

Enten det var tullete tyskere som ikke vet forskjell på kiel-fergen og en robåt, konstruksjonsfeil eller annet; det må etterforskes for å ta rede på om noe kan forbedres. Å heve plastbaljen fra tretti meter er jo plankekjøring og kan gi verdifull info ! :smash:

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om det er stor enighet om at det burde være en slags "fritidsbåthavarikomisjon" og er enig i at slike hendelser når båtene går ned, burde etterforskes og ikke minst : Ofentliggjøre årsakene til havari i ettertid.

 

Er det flere båter av samme merke som blir utsatt for havari,burde disse tas av markedet inntil forbedring eller årsaken foreligger

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min gamle 1977mod. Fjordcruiser er utstyrt med vanntette skott

foran og bak motorrommet, så det er ikke noe problem å lage båter

sikrere. Mange båter er faktisk konstruert for å synke.

Se på dette: http://www.yachtsurvey.com/sinking.htm

 

Folk flest er bare interessert i utseende og ytelser. Se f.eks.

hvor mye (lite) respons jeg fikk på denne tråden :smiley:

https://baatplassen.no/i/topic/85497-godt-rykte-baattester-og-hvilke-egenskaper-vi-legger-vekt-paa/page__p__1204819__fromsearch__1#entry1204819

 

Og om språket er vanskelig, finnes denne:

http://translate.google.com/?hl=no&ie=ISO-8859-1&lr=lang_no&tab=wT#

 

Uansett sier bildene også ganske mye.

Link to post
Share on other sites

Ikke tok lærdom? Han skiftet jo ut den defekte slangen med en ny og kraftigere, og sørget for å følge opp dette svake punktet videre? Dette er jo en ting som kan skje med alle båter med fast aksling?

 

At båten hadde port til badeplattform kan man jo se som uheldig, men dette har jo de fleste nye båter nå?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Klipp fra avisen: " Seks tyskere ble berget i en dramatisk redningsoperasjon da båten begynte å synke utenfor Farsund våren 2007. "6 voksne (om) personer om bord i en slik båt med så mange svakheter (lav i vannet bla.) er i overkant av hvor mye vekt slike båter tåler.

Håper inderlig at båten blir hevet opp og kontrolert. Om det er svakheter som er så pass alvorlige, bør båten tas av markedet PRONTO, samt at om det finnes flere som leier disse ut bør kontrolere disse før utleie.

Redigert av Pescador1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om hendelsen for 4 år siden;

"..... sier en fagmann brukte langt tid på å reparere den havarerte båten. Både motoren og det elektriske anlegget hadde tatt skade av sjøvannet. Den ødelagte slangen ble oppdaget da båten ble sjøsatt igjen".

 

Fagmann?, da ville vel pre 1 vært å finne lekkasjen _før_ båten fikses og settes på vannet igjen? (liksom for å unngå å bytte alle el. kabler/ brytere/ dynamo/starter/++?.).

 

Tror mest det er feil selve artikkelen. tipper at båten ble satt på vann igjen etter heving, men før reparasjon...

 

Drev eller fast aksling på denne? Har vært borti å stramme pakkboks for mye (eller uttørket), og da ble slangen ifra hylsa til pakkboks "vridd" (og DEN var sikkert ikke godkjent av noe som helst...) jeg fikk en liten lekkasje, ikke umulig å bytte, egentlig (gammel snekke).

 

Bør vel være et av punktene på leie av båt at alle mulige lekkasjepunkt blir påpekt, og sammen med hva som er fornuftig reaksjonsmønster på de forskjellige lekkasjeområdene.

Septiktank/ slanger; IKKE bruk dassen....

Kjølevannsinntak; steng kran, om den ikke kan stenges, kapp slangen rett og dryl inn en plugg, stopp motor, legg ut dregg, kall opp hjelp.

Slange rundt hylse, bind rundt med fille/ tau/ tape (bremser lekkasjen, slik at normal lensing holder unna), stopp motor, legg ut dregg, kall opp hjelp.

Hull i skrog, prøv å finn lekkasje, tett med fille/ kile/ plugg, om hullet ikke kan tettes, sett kurs mot nærmeste land/ strand/ kløft, om nødvendig; kjør båt opp så langt råd er...

Og generelt; ØS!...

 

Synes fremdeles at det er en god ide å koble en alarm (og lys) til ei automatisk lensepumpe under dørk, da merker en at ting går til helvete før båten blir tung og vanskelig i sjøen.

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

"–Dette har jeg ventet på. Det var havblikk da båten gikk ned i 2007. Jeg mente ingen av båtene burde brukes til utleie mer, men ble ikke hørt, sier Pettersen.

 

I henhold til regler om bergingslønn, tok Pettersen båten i sin varetekt i påvente av en avtale med forsikringsselskapet. Båten ble etter hvert hentet av Bjørnevåg ferie.

 

– Jeg gikk over ulykkesbåten, men fant ingen feil. Fartøyet har imidlertid en håpløs konstruksjon som gjør at selvdreneringen virker mot sin hensikt. Båten synker bare den kommer litt lavt i vannet, sier Pettersen."

 

"Bjørnevåg ferie har to identiske båter av merket Rodman 620. Begge ble kjøpt fra et feriesenter i Lofoten."

 

I lofoten leies de fortsatt ut:

http://www.visitlofoten.as/item/rodman-620.html

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...