Jump to content

Rense dieseltank med bensin?


sveinis

Recommended Posts

Har en kobbertank (med en slags delvis vegg i midten, kanskje for å hindre bevegelse under bølger?) til tresjekta fra midten av 80-tallet.

Har nå tatt den ut og helt oppi litt bensin for å rense litt. Er det en god ide? Tenker å la det stå noen dager, så riste litt ta ut litt og gjenta prosessen. Blir det bra nok? Er det andre metoder jeg bør prøve? høytrykkspyle feks…. men da må jeg vite at alt vannet kommer ut før jeg fyller den full av diesel for sesongen…Evt. noe rensemiddel å få tak i? Har ikke lykkes med å google meg frem til rensemiddel, så si gjerne hva det heter og hvor de selger...

Link to post
Share on other sites

Har brukt bensin til sluttskylling mange ganger,bland i en skvett med kondensfjærner eller rødsprit.

 

Til slutt har jeg brukt "reversjert" støvsuger for å blåse/tørke ut siste rest av fukt.

 

Klar til bruk på null.nix

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som slår "mekanisk rengjøring", så hvis det går an å skrubbe med en børste av noe slag er det å anbefale. Diesel er forøvrig vel så bra til rengjøring :yesnod: . Det beste er diesel tilsatt en detergent. En form for mekanisk rengjøring er høyttrykksspyler, gjerne med varmt vann, forutsatt at du ikke skader noe med trykket. Skyll med diesel tilslutt hvis tanken kan vendes/ristes. Vannet vil legge seg i bånn og har du tappeplugg er det jo greit. Ikke ha kondensfjerner i dieselen før du har fått ut allt fritt vann.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe som slår "mekanisk rengjøring",

Enig. kommer du ikke til, slipper du nedpå en halvmeter eller så med kjetting. Er tanken for stor for deg, få med deg en kompis og beveg tanken fram og tilbake slik at kjettingen får romlet godt rundt der nede. Skyll med diesel ikke bensin

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Får vel nevne at på vaskeriet på jobben har vi mye gromt, både av kjemikalier og annet utstyr. Ultralyd er mye brukt, da legges det som skal rengjøres i en kurv som senkes ned i et bad som kan være kaustisk soda, såpevann, lut eller annet. Vi har også en kjekk liten håndholdt ejektor-spyler som v.h.a. trykkluft spyler whitespirit under bra trykk. Det er allikevel sterkt alkalisk industrisåpe og skrubbing som blir mest brukt. Skyller med kaldt vann etterpå og tørker enten i tørkeskap eller på annen måte.

Link to post
Share on other sites

I min dieseltank på en Hanto 24 var det en masse svart bunnfall (etter mange års vanskjøtsel. Jeg tok ut tanken og brukte høyttrykksspyler, ristet og tømte og spylte på nytt i noen omganger. Gjennom det vesle hullet så jeg at bunnen var metallblank og ren. Når tanken først var ute, saget jeg ut en firkant i toppen og skrudde på et lokk (med neoprenpakning under) så jeg fikk en inspeksjonsluke for lettere rengjøring neste gang.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Løs skitt vil samle seg på det laveste punktet, så lenge tanken er i ro. Med årene setter det seg som ett slags belegg også ett stykke oppover i tanken er min erfaring.

Uansett det som er viktig å få ut er den løse skitten, eller skitt som har samlet deg i harde/seige klumper.

Driver selv på og renser en bensintank i disse dager. Startet med hevert og sil, utrolig mye møkk som kom ut i starten. Nå er det 150 liter bensin på den tanken så fyller opp bilene, snøfreser etc fortløpende. Er ikke helt tom ennå og har derfor ikke fått sett om det ligger igjen noe, me nslutt på å komme partikler når jeg pumper. Kom også metall partikler alu-spon tror jeg, tydelig noen som har holdt med noe og ikke vært for nøye.

Så en nyttig jobb du gjør, smart ide fra han som tipset om en stor inspeksjon/rengjøringsluke. På en annen båt jeg hadde satt det ventiler i bunn av tanken, også veldig greit med tanke på å tømme ut potensielt vann og løs skitt som da fulgte med. Usikker på om det er lovlig lengre. Kanskje på diesel, helt sikkert ikke på bensin, mener jeg å ha lest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...