Jump to content

Vedlikehold av undervannsskrog på plastbåt?


soldeide

Recommended Posts

Kjøpte tidligere i sommer en båt som ikke var primet under bunnstoffet. Holder nå på å skrape av bunnstoffet for å få jobben gjort ordentlig. En skikkelig møkkajobb!!! Det er jo noe rester igjen når det er skrapet, og da tenkte jeg å gå på med eksentersliper med 80 -120 papir for å få av siste rest, og for å skape litt feste for primeren. Er dette OK? Regner med at gelcoaten ikke er så tynn at man går gjennom ved lett overflatisk sliping. Tenkte så å vaske over med rødsprit før jeg legger på en eller annen 2-komp epoksyprimer. Tanker rundt dette?

Link to post
Share on other sites

1. Malings/ Bunnstoffjerner dunolitt tror jeg det var. Deretter høytrykkspyling

2. Våtsliping med 120 papir

3. Vask over med ren klut og vann.

4. Avfetting med Aceton og la tørke.

5. Fyll hakk, sår ol med gelcoatfiller

6. slip over området som er sparklet, deretter vask og avfetting igjen.

7. Priming minst 3 strøk.

8. Bunnstoff.

 

Dette medførte godt resultat hos meg.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ikke bruk rødsprit. Såpe og vann er fullt brukbart, sprit legger igjen fett. Aceton er bra løsningsmiddel men da må tofillersmetoden brukes=masse styr. Våtsliping er det beste og spyl med rent vann, evt. på en spruteflaske for mindre områder.

Jeg har sparklet skader med glassfibersparkel. Det funker fint. Lettere å jobbe med enn gelcoat-sparkel, herder raskt, siger ikke, kan fylle større skader. Slip ned til hel glassfiber først, gjerne med vinkelsliper og fleksibel slipeskive. Ellers finnes epoksi-filler. Du trenger jo ikke top-coat finnish under bunnstoffet. Må grunnes med flere strøk epoksi primer.

Link to post
Share on other sites

Takk for raske svar.

Da satser jeg på følgende:

-Skraper av det jeg klarer med skrape. (Ser ut som om jeg får av det meste)

-Tar resten med Hempel paintstrip (har en bøtte stående)

-Sliper over med 120 våtpapir.

-Vasker med zalovann og skyller godt.

-3-4 støk med 2-komp epoxyprimer.

-Bunnstoff.

 

Ser ikke ut som om det er noe skader på gelcoat, så jeg tror jeg slipper sparkling/gelcoatfiller. Får eventuelt se om det blir noen større striper etter skrapen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...