SeaQueen Startet 16.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2011 Haugesunds Avis Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 ikke bra, man skal ikke stole helt på ny båt før du har kjørt den noen turer, er jo ganske dumt og starte på en så stor reise hvis det er første gangen du kjører eller siler båten. Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
index Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Motorproblemer kan skje når som helst, selv om selvfølgelig godt vedlikehold reduserer sjansen for problemer. Men å påstå at man ikke bør ta sjansen på å ta hjemturen med en ny båt som man har gjort seg så godt kjent med som forholdene tillater, blir bare for dumt synes jeg..... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirT Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Stod ikke noe om hva som hadde sviktet på motorsiden, men rusk i dieseltank og tette dieselfiltre er ikke et ukjent fenomen - når man har vært ute i urolig sjø. Ville ikke dratt via Utsira til Bergen med en nyanskaffelse. Jeg ville heller ha valgt en mindre utsatt rute og gått inn ved Tananger og seilt innaskjærs nordover. "Better safe than sorry" er alltid ett godt råd. Geir Redigert 16.Oktober.2011 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
DieselDahl Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Jeg vil tippe at forhandleren har et ansvar her, forutsatt at mannskapet har utvist normalt godt sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Og når jeg lurte på om jeg skulle gå nyinnkjøpt båt hjem for engne maskiner, sa alle at " selvfølgelig måtte jeg det, for det var så fin tur..." Men her er det galskap å gå en båt så langt uten å kjenne den først . Men de hadde vel dregg eller anker ombord de kunne sluppet før de nådde moloen... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
torbi Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 kjedelig episoder, det hjelper ikke å hive anker hvis de er så nære molo/land på noen meter og med vind og bølge, vil eg tro. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
margarus Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 rusk i diesel tank og motor stopp.. jo det kan jo skje det. men skulle tro at noen som seiler fra sørlandet og nordover kan Seile? jeg var selv ute en ut på sletta me min 22 fot snekke. såg flere seilbåter som var ute å hadde det gøy i litt ruske vær men kan jo verr at det var noe iveien me seilføringen og. hvem vet. Sitér dette innlegget Link to post
civicexe Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Synest folk her må ta det litt med ro, før dåke kritisera folk uten at dåke veit noko ting. uansett om du har skrudd i fra båten og montert den sammen, berre får og vera sikker på at alt ser bra ut. Så kan du få motorstopp og havna i samme situasjon. Uhell skjer uansett! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Det er heller ikkje ein lett operasjon å heise segl og kome seg vekk i ei fart om det er pålandsvind og ein er i ferd med å drive i land utan motorkraft. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
nigris Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Som man roper får man svar, det er mange tråder her på båtplassen der det er kjøpere som ønsker innspill på transport og i de aller fleste tilfeller er rådene veldig klart fra de aller fleste, ta den hjem på egen kjøl. Sier ikke at det har skjedd nå, men føler det blir litt feil å kritisere, det blir som å vende kappa etter vinden. Mvh Nigeris Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Årsaksforholdene blir kun ren spekulasjon inntil en vet konkret hva som har skjedd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Men de hadde vel dregg eller anker ombord de kunne sluppet før de nådde moloen... Vi snakker om Utsira her, det er "midt i havet" med England neste. Det skal skikkelig dreggfeste til når havet brysker seg til, og om motoren stopper akkurat til feil tid hadde man vel neppe tid til å gjøre noe som helst før det plutselig var for sent. Ellers så høres det litt spenstig ut å gå utsiden via Utsira for å gå til Bergen, men rutevalget kan tyde på at dette er seilere som er vant til havseiling. Tipper de bare har hatt uflaks. Men det viktigste er jo at mannskapet ble berget, en båt kan jo erstattes... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Ja nå må dere roe dere ned altså!! om han gikk om Utsira så er ikke dette en førstegangseier som aldrig har seilt før altså! Her er det nok snakk om uflaks! mulighetenm for rusk i filtrene er jo stor om det var sikkelig dårlig vær. Klart vi kan sitte her å være etterpåkloke alle sammen her!! bra det gikk fint med manskapet! Får håpe han hadde forsikring i orden da!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
GeirT Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Uflaks blir en mild beskrivelse, det var jævlig synd for dem. Man skal være dønn sikker på utstyrets pålitelighet når man besøker slike farvann. Som sagt - Better safe than sorry. Godt de fikk berget seg i land. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Med vind Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Er det ikke slik at henteturen er den farligste turen du noen gang tar med båten? Aldri mulig å sjekke ut alt på forhånd. Regelmessig må man gå i farvann man ikke er kjent osv. Nettopp kommet hjem fra hentetur...... Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 (redigert) Er det ikke slik at henteturen er den farligste turen du noen gang tar med båten? Kommer helt an på hvem du har kjøpt båten av, dokumentert vedlikehold, tilstand på båt, værforhold og distanse, innaskjærs / utaskjærs tur, osv, osv...... Redigert 20.Oktober.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.