cosmic Startet 16.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2011 Har en Volvo Penta TAMD70E,som jeg mener er for treg å starte.Må kinne den på startmotoren et halvt minutt.Er det varmt i været,dvs.over 13-15 grader,fyrer den umiddelbart.Samme om den ligger med landstrøm.da varmer varmtvannsberederen den opp.Min første tanke er jo Dieseltilførsel,eller at dieselen siger tilbake,men det burde ikke være temoeraturavhengig.Når jeg skal starte,trekker jeg ut en akslingtapp på dieselpumpen,og gir så full gass på hendelen før jeg vrir på nøkkelen.Er dette kanskje ikke rett fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
rolk Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Dette vet jeg ikke nok om, men jeg har en tmd 70. Jeg fikk beskjed om at gassen skulle først på fullt, så dra ut den akslingen som du beskriver. Min starter da som bare det. Kanskje det kan bety noe. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Takk for svar.Jag gjuør det motsatt. får prøve meg litt frem. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kenneth Evensen Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Hei har to stk Tamd 70 b i min Storebro og de er ganske trege de også når det gegynner og bli kaldt ,tror dette er ganske normalt på disse gammle traverne . Kjenner flere med samme motor og de fleste sier det samme. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Det er det samme jeg er blitt fortalt,jeg også.Trollete å starte når det blir kaldt.Jeg synes allikevel at det skujlle gå greit når det er over 3 til 4 grader,og man bruker kaldsrartsanordningen.Så treg som denne er nå,så vil jeg kvi meg for å ligge i uthavn. Mener bestemt at 30 til 40 sek kinning på startmotor er for mye i ca.5 varmrgrader.Jeg har topp batterier,og ny startmotor. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Prøvde idag å gi full gass,og så trekke ut kaldstartknappen,men like vond å få igang.Tenker på å starte dieselvarmeren,og varme opp luftfilteret,og la det blåse varm luft til inntaket.Er ganske vanlig å varme opp innsuget på gravemaskiner med propan om vinteren.Til og med varmt vann hjelper å helle over manifolden,så kanskje litt varm luft kan ha en effekt? Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Min TD 70 starter ikke uten varmluftpistol i innsuget når temperaturen kommer ned mot 0. (Er forresten blitt en D 70 etter at turbo og ladeluftkjøler gikk i land). Har som "nødstarthjelp" laget til lignende oljebrenner som vist i denne tråden: Mye røyk etter oppstart på Perkins 4.236 M Men er det ikke et elektrisk varmeelement i innsuget på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Nei,det er ikke noe gløding,eller glødespiral på min motor. Synes det er rart at de lager motor som ikke starter i plussgrader. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Hei jeg har to TAMD 71 B og de er ganske tungstartet når tempen blir under 10-15 gr har bortkobblet forvarming da jeg ikke bruker båten i vinterhalvåret. tror det er ganske så normalt når det blir kaldt. Mye røyk blir det også. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
cosmic Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Takker for opplysningen.Får nok slå meg til ro med at sånn er det,og heller finne en måte å skyte driten igang.Har planer om å bruke båten i kjølig vær også.Det første blir nok å prøve å forvarme innsug med varm luft fra dieselvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.