Jump to content

Hvor tungstartet er Volvo TAMD70E når temp går under 15 grader?


cosmic

Recommended Posts

Har en Volvo Penta TAMD70E,som jeg mener er for treg å starte.Må kinne den på startmotoren et halvt minutt.Er det varmt i været,dvs.over 13-15 grader,fyrer den umiddelbart.Samme om den ligger med landstrøm.da varmer varmtvannsberederen den opp.Min første tanke er jo Dieseltilførsel,eller at dieselen siger tilbake,men det burde ikke være temoeraturavhengig.Når jeg skal starte,trekker jeg ut en akslingtapp på dieselpumpen,og gir så full gass på hendelen før jeg vrir på nøkkelen.Er dette kanskje ikke rett fremgangsmåte?

Link to post

Det er det samme jeg er blitt fortalt,jeg også.Trollete å starte når det blir kaldt.Jeg synes allikevel at det skujlle gå greit når det er over 3 til 4 grader,og man bruker kaldsrartsanordningen.Så treg som denne er nå,så vil jeg kvi meg for å ligge i uthavn. Mener bestemt at 30 til 40 sek kinning på startmotor er for mye i ca.5 varmrgrader.Jeg har topp batterier,og ny startmotor.

Link to post

Prøvde idag å gi full gass,og så trekke ut kaldstartknappen,men like vond å få igang.Tenker på å starte dieselvarmeren,og varme opp luftfilteret,og la det blåse varm luft til inntaket.Er ganske vanlig å varme opp innsuget på gravemaskiner med propan om vinteren.Til og med varmt vann hjelper å helle over manifolden,så kanskje litt varm luft kan ha en effekt?

Link to post

Min TD 70 starter ikke uten varmluftpistol i innsuget når temperaturen kommer ned mot 0. (Er forresten blitt en D 70 etter at turbo og ladeluftkjøler gikk i land). Har som "nødstarthjelp" laget til lignende oljebrenner som vist i denne tråden:

Mye røyk etter oppstart på Perkins 4.236 M

Men er det ikke et elektrisk varmeelement i innsuget på din motor?

Link to post

Hei jeg har to TAMD 71 B og de er ganske tungstartet når tempen blir under 10-15 gr har bortkobblet forvarming da jeg ikke bruker båten i vinterhalvåret. tror det er ganske så normalt når det blir kaldt. Mye røyk blir det også. :yesnod:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...