Jump to content

QL BP 600 4hp baugpropell hvordan øke effekten?


-Balder-

Recommended Posts

Etter og ha søkt og lest litt mener jeg å ha lest at noen mener effekten på baugpropellen øker hvis man har kort avstand

mellom batteri og propell. men gjelder dette oxo hvis kablene er tykke nok?

og hvor stor forskjell kan det være snakker man her om 1\2 % eller betydelige forskjeller.?

 

i dag har jeg en QL BP 600 4hp 3 kw batterier står langt bak i båten antar ca 6m mellom propell og batteri bank.

 

og da er jo spørsmålet hvor mye mere kraft vil man få ved og sette batteri rett ved siden av propell kontra slik det er i dag noen som hvet ??

 

og er det noe annet man kan gjøre for og øke efekten utenom bytte til større :)

Redigert av scand999 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan måle spenningen på batteripolene og fremme ved motoren til baugpropellen mens du bruker den, for å finne ut om spenningsfall er et problem hos deg. Er det et stort spenningfall kan du enten bytte til kraftigere kabler eller enda bedre, montere et eget batteri fremme i nærheten av baugpropellen.

 

Det kan også hjelpe å bytte til et batteri med høyere starteffekt (CCA). Jo høyere spenning fremme ved baugpropellen jo bedre effekt vil den ha.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan fint miste en hk på å ha kjiipe kabler som går lang vei. Hvilken kvadrat er det på kablene? Og Hva blir lengden når du måler fra batt. til hovedbryter, gjennom sikring , fram til propell, og tilbake til minus pol på batt. Den lengden må jeg vite ca før jeg vil uttale meg.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem som deg scand999. Spenningsfallet, dvs forskjellen i spenning målt på batteriet og på baugpropellen ved drift, var ganske stort. En elektroingeniør med gode praktiske kunnskaper målte for meg. Han regnet også ut at effekten jeg hadde på baugpropellen var drøyt 1,5 kw. Kan ikke huske hvor mange volt han målte, men jeg tror det var litt over 8 volt

 

Med nytt batteri rett ved siden av baugpropellen økte effekten til ca 2,7 kw. Da målte han nesten 12 volt etter ca 30 sekunders drift. Nytt batteri rett ved siden av baugpropellen gir jo også den ekstra fordelen at batteribanken ble økt med 110 amp. :thumbsup:

 

Ikke ta tallene ovenfor helt forgitt. Poenget er imidlertid at ekstra batteri ved siden av baugpropellen var en suksess. Mye billigere og enklere ble det også. Nye kabler av riktig tykkelse er jo svindyre.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...