-Balder- Startet 16.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2011 (redigert) Etter og ha søkt og lest litt mener jeg å ha lest at noen mener effekten på baugpropellen øker hvis man har kort avstand mellom batteri og propell. men gjelder dette oxo hvis kablene er tykke nok? og hvor stor forskjell kan det være snakker man her om 1\2 % eller betydelige forskjeller.? i dag har jeg en QL BP 600 4hp 3 kw batterier står langt bak i båten antar ca 6m mellom propell og batteri bank. og da er jo spørsmålet hvor mye mere kraft vil man få ved og sette batteri rett ved siden av propell kontra slik det er i dag noen som hvet ?? og er det noe annet man kan gjøre for og øke efekten utenom bytte til større :) Redigert 16.Oktober.2011 av scand999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Hei. Var borti en test hvor bateriet til baugpropellen ble plassert ved siden av motoren. Det ble en betydelig bedring av efekten. Noe en også kan se på er type propell. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Du kan måle spenningen på batteripolene og fremme ved motoren til baugpropellen mens du bruker den, for å finne ut om spenningsfall er et problem hos deg. Er det et stort spenningfall kan du enten bytte til kraftigere kabler eller enda bedre, montere et eget batteri fremme i nærheten av baugpropellen. Det kan også hjelpe å bytte til et batteri med høyere starteffekt (CCA). Jo høyere spenning fremme ved baugpropellen jo bedre effekt vil den ha. Redigert 16.Oktober.2011 av bc45 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Man kan fint miste en hk på å ha kjiipe kabler som går lang vei. Hvilken kvadrat er det på kablene? Og Hva blir lengden når du måler fra batt. til hovedbryter, gjennom sikring , fram til propell, og tilbake til minus pol på batt. Den lengden må jeg vite ca før jeg vil uttale meg. Redigert 16.Oktober.2011 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Jeg hadde samme problem som deg scand999. Spenningsfallet, dvs forskjellen i spenning målt på batteriet og på baugpropellen ved drift, var ganske stort. En elektroingeniør med gode praktiske kunnskaper målte for meg. Han regnet også ut at effekten jeg hadde på baugpropellen var drøyt 1,5 kw. Kan ikke huske hvor mange volt han målte, men jeg tror det var litt over 8 volt Med nytt batteri rett ved siden av baugpropellen økte effekten til ca 2,7 kw. Da målte han nesten 12 volt etter ca 30 sekunders drift. Nytt batteri rett ved siden av baugpropellen gir jo også den ekstra fordelen at batteribanken ble økt med 110 amp. Ikke ta tallene ovenfor helt forgitt. Poenget er imidlertid at ekstra batteri ved siden av baugpropellen var en suksess. Mye billigere og enklere ble det også. Nye kabler av riktig tykkelse er jo svindyre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.