Jump to content

Måtte forlate 21 kg Brucekopi m/kjetting ved Veritas, Høvik.


SO40

Recommended Posts

lang nok synketau knytes i en stålring i passe dimensjon. Heis opp kjettingen til den er stram og fest inn en ny båse, fir ned ringen på kjettingen og håp på at den sklir innpå ankeret og helt inn mot bladet. Prøv deretter å trekke ankeret i motsatt retning av veien du satte det.

 

en løsning jeg kom på nå...uprøvd, men jeg syntes det var skikkelig smart :)

 

Samtidig skal du ikke se bort ifra at det finnes vannledninger og kabler som du kan ha hekta på... og at disse ikke er merket.. bin there...

Link to post
Share on other sites

Den beste og omtrent eneste måten å løsne et slikt anker er å dra rett opp. Det er slik det er tenkt. Greier du det ikkje da gjelder klassiske linjen fra Jaws : "we're gonna need a bigger boat".

En annen ting er 21 kg Bruce?! du slette tid. Noe overkill kansje?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lang nok synketau knytes i en stålring i passe dimensjon. Heis opp kjettingen til den er stram og fest inn en ny båse, fir ned ringen på kjettingen og håp på at den sklir innpå ankeret og helt inn mot bladet. Prøv deretter å trekke ankeret i motsatt retning av veien du satte det.

Og ringen kan være en røslig sjakkel. Vi bruker dette på redningsskøyta men der har vi godt med motorkraft i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Hva da nix, du kan ikke bare si nix. Det er slik det er konstruert for å taes opp på generell basis. Den absolutt beste måten er rett opp. Går ikke det får en prøve andre ting sjølvsagt. Men å begynne med en masse meir eller mindre lure ting som ringer, sjakler, dynamitt, dykkere trolldom osv før en har prøvd på den RETTE måten er bare tull.

ellers kan man sikre seg mot slik fastsetting ved å være føre var og ha fast i andre enden og et tynnere tau elr whatever i rette enden slik man kan slite det av med et rykk og dra ankleret opp baklengs

Link to post
Share on other sites

ellers kan man sikre seg mot slik fastsetting ved å være føre var og ha fast i andre enden og et tynnere tau elr whatever i rette enden slik man kan slite det av med et rykk og dra ankleret opp baklengs

 

Og om det skulle oppstå et rykk midt på natten mens du sover så er du plutselig på rek og risikerer å få knust båten mot land der den måtte ende opp. Tror heller jeg tar risikoen med å miste et anker jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her på Baatplassen.no er det masse flotte innspill! i morgen blir det stor underholdningsverdi utenfor Veritas fra kl. 17.00. Da blir det røslige sjakler, mengder med synketau, nye blåser i vannet, og 7-8 tonn i full pinne mot S. Andre spenstige forslag foruten synkeminer?

 

Lars

Link to post
Share on other sites

Og om det skulle oppstå et rykk midt på natten mens du sover så er du plutselig på rek og risikerer å få knust båten mot land der den måtte ende opp. Tror heller jeg tar risikoen med å miste et anker jeg...

 

Det er jo sjølvsagt fritt fram for det ja. Men hvis du tenker deg litt om så vil du skjønne at det ikkje vil fungere slik.

Link to post
Share on other sites

Men hvis du tenker deg litt om så vil du skjønne at det ikkje vil fungere slik.

 

Den der er du nødt til å forklare bedre. Jeg har vurdert dette tidligere, og funnet ut at det klart sikreste er å feste kjettingen der den skal sitte, nemlig i enden på stangen. Jeg vil heller ofre et anker, enn båten og eventuelt livet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og ringen kan være en røslig sjakkel. Vi bruker dette på redningsskøyta men der har vi godt med motorkraft i tillegg.

Jepp, selv har jeg en røslig messing ring liggende i båten til dette formålet.

Rå motorkraft er ofte ikke nødvendig hvis en gjør dette riktig, men røslig motorkraft har jeg også, men det

er ikke cluet her.

 

 

Link to post
Share on other sites

to alternativer Plutonium har ment:

 

Hovedtau eller kjetting festes i ankerets bunn, ved bladet om du vil. ikke i enden på "stangen". så et tynnere tau gjennom øyet i "stanga" og rundt hovedtau/ kjetting. Dersom ankeret setter seg dønn fast kan man dra til så det tynne tauet ryker og du kan trekke ankeret baklengs løs og opp. Problemet blir derimot om det tynne tauet ryker når det definitivt ikke skal ryke, som om natta når det blåser opp.

 

Sikreste er i så måte å feste hovedtau/ kjetting som normalt i "stanga" og et tynnere tau i øyet ved bladet. Det tynnere tauet kan følge helt opp til båten eller i en blåse som da også markerer hvor ankeret ligger. Dersom ankeret sitter fast kan det trekkes baklengs løs med det tynne tauet.

 

uansett, flere tau og større fare for krøll..

Link to post
Share on other sites

Eureka forklarer nok lit bedre. Og joda eg er inneforstått med den teoretiske risiko, største kilde til feil er nok for tynt tau i rette enden. I praksis oppleves ikkje denne metoden som noen risiko forutsatt noenlunde dimensjonert sikring. Det kan blåse og rykke så mykje det vil, det har med vinkel å gjøre som min flotte skisse viser.

anker.jpg

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, jeg skjønner prinsippet. Men det er uansett ikke like trygt som å feste kjettingen rett sted. Og jeg har ennå ikke opplevd å ikke få opp ankeret, så jeg ser ikke dette som et stort problem. Ekstra line med blåse festet i øyet ved bladet har jeg også prøvd, men synes det er noe knotete. På mitt Bruce kopi anker er dessuten dette øyet så lite og svakt at det er uaktuelt å feste ankerkjettingen der bare av den grunn. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen ønsker å redusere sikkerheten såpass mye for å ikke risikere å miste et anker til noen hundrelapper? Hva om du får motorstopp i litt røft vær og livet ditt avhenger av godt ankerfeste, vil du da synes det er "bra" at tauet ryker og du får ankeret helt opp?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På de gamle paraplydreggene festet man ofte ankerkjettingen i bunnen av ankeret, hadde så et tynt tau i toppen av dreggen som forbant dreggen og kjettingen. Dette ble brukt når man var fortøyd i land og strekket på ankeret var i en retning.

Skulle man ligge fritt på anker eller i nød, så hadde man en sjakkel eller karabinkrok slik at ankeret ble skikkelig festet i toppen også.

 

På bruce, engbo og andre ankere lar ikke dette seg gjøre, man er også avhengig av svivel i ankerfestet.

 

Lykke til med å få ankeret opp igjen, hvis man får lirket innpå et nytt tau slik at man får draget motsatt vei er det håp.

Har man svivelfeste og prøver å kjøre ankeret av feil vei ( bakover eller rett opp) kan dette festet brekke)

Bruce ankere kan også "fiske " svære steiner, disse kan være vanskelig å få av.

 

Sjekk for all del først om det er strøm, vann eller avløpsledinger i nærheten, stol ikke på at kartet stemmer. Er du i tvil la ankeret ligge eller få ned en dykker.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...