SO40 Startet 16.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2011 Hei Dere! Etter å ha sett på Bærum Seilforenings Høst Jolle-Cup i dag satt ankeret helt fast på 20 M 1/4 nm SØ av Veritas (Høvik). 21 kg m/ 50 m kjetting ligger nå under hvit bøye. Noen som vil dykke, som har båt med kran eller gode råd.....? mvh Lars 93050852 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Er du medlem av redningsselskapet kan du jo ringe Stormbull og høre med dem Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Hva med en veldig lang tau og så dra i motsatt retning i forhold til retningen ankeret ble festet? Ta litt fart med båten for å rykke det løs. Sitér dette innlegget Helge O Link to post
Eureka Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 lang nok synketau knytes i en stålring i passe dimensjon. Heis opp kjettingen til den er stram og fest inn en ny båse, fir ned ringen på kjettingen og håp på at den sklir innpå ankeret og helt inn mot bladet. Prøv deretter å trekke ankeret i motsatt retning av veien du satte det. en løsning jeg kom på nå...uprøvd, men jeg syntes det var skikkelig smart :) Samtidig skal du ikke se bort ifra at det finnes vannledninger og kabler som du kan ha hekta på... og at disse ikke er merket.. bin there... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Den beste og omtrent eneste måten å løsne et slikt anker er å dra rett opp. Det er slik det er tenkt. Greier du det ikkje da gjelder klassiske linjen fra Jaws : "we're gonna need a bigger boat". En annen ting er 21 kg Bruce?! du slette tid. Noe overkill kansje? Redigert 16.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Den beste og omtrent eneste måten å løsne et slikt anker er å dra rett opp. Nix. Har det kilt seg i en bergsprekk elns. er Eureka sitt forslag det beste. Been there, done that. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 lang nok synketau knytes i en stålring i passe dimensjon. Heis opp kjettingen til den er stram og fest inn en ny båse, fir ned ringen på kjettingen og håp på at den sklir innpå ankeret og helt inn mot bladet. Prøv deretter å trekke ankeret i motsatt retning av veien du satte det. Og ringen kan være en røslig sjakkel. Vi bruker dette på redningsskøyta men der har vi godt med motorkraft i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Hva da nix, du kan ikke bare si nix. Det er slik det er konstruert for å taes opp på generell basis. Den absolutt beste måten er rett opp. Går ikke det får en prøve andre ting sjølvsagt. Men å begynne med en masse meir eller mindre lure ting som ringer, sjakler, dynamitt, dykkere trolldom osv før en har prøvd på den RETTE måten er bare tull. ellers kan man sikre seg mot slik fastsetting ved å være føre var og ha fast i andre enden og et tynnere tau elr whatever i rette enden slik man kan slite det av med et rykk og dra ankleret opp baklengs Sitér dette innlegget Link to post
haugi Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Det blir samme metode som anchorhandlerne i Nordsjøen bruker Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 ellers kan man sikre seg mot slik fastsetting ved å være føre var og ha fast i andre enden og et tynnere tau elr whatever i rette enden slik man kan slite det av med et rykk og dra ankleret opp baklengs Og om det skulle oppstå et rykk midt på natten mens du sover så er du plutselig på rek og risikerer å få knust båten mot land der den måtte ende opp. Tror heller jeg tar risikoen med å miste et anker jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SO40 Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Her på Baatplassen.no er det masse flotte innspill! i morgen blir det stor underholdningsverdi utenfor Veritas fra kl. 17.00. Da blir det røslige sjakler, mengder med synketau, nye blåser i vannet, og 7-8 tonn i full pinne mot S. Andre spenstige forslag foruten synkeminer? Lars Sitér dette innlegget Link to post
SO40 Svart 16.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Kan forøvrig nevne at sikringen på ankerspillet gikk tre ganger mens jeg forsøkte å løfte det hele. Ting ga litt etter så vannledning er ikke et dårlig tips. Intet slikt merket på kartet...... Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Og om det skulle oppstå et rykk midt på natten mens du sover så er du plutselig på rek og risikerer å få knust båten mot land der den måtte ende opp. Tror heller jeg tar risikoen med å miste et anker jeg... Det er jo sjølvsagt fritt fram for det ja. Men hvis du tenker deg litt om så vil du skjønne at det ikkje vil fungere slik. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Ja om en bare leser den ene setningen så. Og det er svar godt nok til nix som ikkje er så konstruktivt det heller Redigert 16.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Men hvis du tenker deg litt om så vil du skjønne at det ikkje vil fungere slik. Den der er du nødt til å forklare bedre. Jeg har vurdert dette tidligere, og funnet ut at det klart sikreste er å feste kjettingen der den skal sitte, nemlig i enden på stangen. Jeg vil heller ofre et anker, enn båten og eventuelt livet... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mix Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Og ringen kan være en røslig sjakkel. Vi bruker dette på redningsskøyta men der har vi godt med motorkraft i tillegg. Jepp, selv har jeg en røslig messing ring liggende i båten til dette formålet. Rå motorkraft er ofte ikke nødvendig hvis en gjør dette riktig, men røslig motorkraft har jeg også, men det er ikke cluet her. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 to alternativer Plutonium har ment: Hovedtau eller kjetting festes i ankerets bunn, ved bladet om du vil. ikke i enden på "stangen". så et tynnere tau gjennom øyet i "stanga" og rundt hovedtau/ kjetting. Dersom ankeret setter seg dønn fast kan man dra til så det tynne tauet ryker og du kan trekke ankeret baklengs løs og opp. Problemet blir derimot om det tynne tauet ryker når det definitivt ikke skal ryke, som om natta når det blåser opp. Sikreste er i så måte å feste hovedtau/ kjetting som normalt i "stanga" og et tynnere tau i øyet ved bladet. Det tynnere tauet kan følge helt opp til båten eller i en blåse som da også markerer hvor ankeret ligger. Dersom ankeret sitter fast kan det trekkes baklengs løs med det tynne tauet. uansett, flere tau og større fare for krøll.. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Eureka forklarer nok lit bedre. Og joda eg er inneforstått med den teoretiske risiko, største kilde til feil er nok for tynt tau i rette enden. I praksis oppleves ikkje denne metoden som noen risiko forutsatt noenlunde dimensjonert sikring. Det kan blåse og rykke så mykje det vil, det har med vinkel å gjøre som min flotte skisse viser. Redigert 16.Oktober.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Jo, jeg skjønner prinsippet. Men det er uansett ikke like trygt som å feste kjettingen rett sted. Og jeg har ennå ikke opplevd å ikke få opp ankeret, så jeg ser ikke dette som et stort problem. Ekstra line med blåse festet i øyet ved bladet har jeg også prøvd, men synes det er noe knotete. På mitt Bruce kopi anker er dessuten dette øyet så lite og svakt at det er uaktuelt å feste ankerkjettingen der bare av den grunn. Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen ønsker å redusere sikkerheten såpass mye for å ikke risikere å miste et anker til noen hundrelapper? Hva om du får motorstopp i litt røft vær og livet ditt avhenger av godt ankerfeste, vil du da synes det er "bra" at tauet ryker og du får ankeret helt opp? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 På de gamle paraplydreggene festet man ofte ankerkjettingen i bunnen av ankeret, hadde så et tynt tau i toppen av dreggen som forbant dreggen og kjettingen. Dette ble brukt når man var fortøyd i land og strekket på ankeret var i en retning. Skulle man ligge fritt på anker eller i nød, så hadde man en sjakkel eller karabinkrok slik at ankeret ble skikkelig festet i toppen også. På bruce, engbo og andre ankere lar ikke dette seg gjøre, man er også avhengig av svivel i ankerfestet. Lykke til med å få ankeret opp igjen, hvis man får lirket innpå et nytt tau slik at man får draget motsatt vei er det håp. Har man svivelfeste og prøver å kjøre ankeret av feil vei ( bakover eller rett opp) kan dette festet brekke) Bruce ankere kan også "fiske " svære steiner, disse kan være vanskelig å få av. Sjekk for all del først om det er strøm, vann eller avløpsledinger i nærheten, stol ikke på at kartet stemmer. Er du i tvil la ankeret ligge eller få ned en dykker. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 (redigert) Har hvert oppe noen ganger det tema, ring er bankers med laangt tau. . https://baatplassen.n...showtopic=54055 http://www.baat.aller.no/baatweb/cms.nsf/(...CB?OpenDocument http://www.batmagasinet.no/baatweb/innhold...6_ankerfast.pdf http://www.batmagasi...nkresikkert.pdf Redigert 17.Oktober.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SO40 Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 (redigert) Hva slags sjøkabel var vel dette mon tro.... Redigert 17.Oktober.2011 av SO40 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toholthe Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 DNV varmeveksler med sjøen om vinteren. Røret til dette kommer ut omtrent der du beskriver. Vil tro det er dette du har fiska opp. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Jeg tipper det blir huskaldt hos Veritas i vinter.... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Baatlaus Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 He he he. Så smart var det av veritas å ha kollektorkretsen sin liggende der... Få slettet tråden asap. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.