Jump to content

Batterianbefaling til vinterbruk på 100hk Mercury EFI


Sverre---

Recommended Posts

Kjøpte en ny 2011 Silver Shark 580 CC med 100hk Mercury EFI på jobben i august. Båtens bruksområde er typisk fisking og småturer 2-4 ganger i uka med noen litt lengre turer innimellom. Det er få strømforbrukere ombord (start, lanterner, lensepumpe), men en kartplotter skal monteres i løpet av vinteren.

 

Batteriet som fulgte med fra forhandler er lite og puslete og det er faktisk nesten håpløst å få start på motoren om morgenen nå som gradestokken kryper nedover. Dette gjelder selv om batteriet er toppladet. Jeg trenger altså et batteri med mer futt, eller cold crank amps om man vil.

 

Lurer på å kjøpe et batteri på rundt 100 AH med 800 CCA eller deromkring, men jeg er usikker på dette med lading. Er dynamoen på EFI`en kraftig nok til å lade dette...?

 

Bør jeg kjøpe ett stort batteri, eller to mindre i serie? Hva med gelbatterier som f.eks. Optima Red Top? Dette er jo kun 50 Ah, men har en kaldstarteffekt på hele 815 CCA. Er dette noe å satse på?

 

Båten skal brukes i Oslofjorden hele vinteren så sant ikke isen legger seg. Dvs at batteriet må gi nok strøm selv om det står 20 blå på gradestokken.

 

Innspill ønskes!

Link to post
Share on other sites

Vanlige batterier kan måle spenningsmessig helt OK og ha god syrevekt, men likevel ikke dra motoren godt rundt og svikte midt i oppstarten.

 

Akkurat det jeg opplever med det batteriet som står der nå...

 

 

Kan være noe å se på olje med lavere w...

 

Spurte forhandler om dette for et par dager siden da jeg var inne på samme tanke selv, men de mente det ikke skulle ha noen betydning. Ikke dermed sagt at de har rett...

Link to post
Share on other sites

Når jeg snakket om "vanlige/konvensjonelle" bly/syre batterier mener jeg selvsagt start batterier og ikke fritids batterier, det er stor forskjell på disse når det gjelder

start kapasitet spesielt i kulde.

Har du ett fritidsbatteri på 50 amp og skal starte en Merc 4T på 100 hk får du garantert problemer hvis batteriet ikke er 100% oppladet.

Kjøper du et 90-100 amp startbatteri type Sønnak (konvensjonell type)som brukes mye i biler med dieselmotorer,ja da gjør du ikke mye galt.

Redigert av Verado (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...