Sverre--- Startet 16.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 16.Oktober.2011 Kjøpte en ny 2011 Silver Shark 580 CC med 100hk Mercury EFI på jobben i august. Båtens bruksområde er typisk fisking og småturer 2-4 ganger i uka med noen litt lengre turer innimellom. Det er få strømforbrukere ombord (start, lanterner, lensepumpe), men en kartplotter skal monteres i løpet av vinteren. Batteriet som fulgte med fra forhandler er lite og puslete og det er faktisk nesten håpløst å få start på motoren om morgenen nå som gradestokken kryper nedover. Dette gjelder selv om batteriet er toppladet. Jeg trenger altså et batteri med mer futt, eller cold crank amps om man vil. Lurer på å kjøpe et batteri på rundt 100 AH med 800 CCA eller deromkring, men jeg er usikker på dette med lading. Er dynamoen på EFI`en kraftig nok til å lade dette...? Bør jeg kjøpe ett stort batteri, eller to mindre i serie? Hva med gelbatterier som f.eks. Optima Red Top? Dette er jo kun 50 Ah, men har en kaldstarteffekt på hele 815 CCA. Er dette noe å satse på? Båten skal brukes i Oslofjorden hele vinteren så sant ikke isen legger seg. Dvs at batteriet må gi nok strøm selv om det står 20 blå på gradestokken. Innspill ønskes! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 Styr unna Optima batteriene ,jeg med flere har hatt dårlige erfaringer med disse.Kjøp et vanlig bly/syre startbatteri det får du på dei fleste bensinstasjoner. Dette er enkle og greie batterier som funker. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 16.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2011 (redigert) Motsatt erfaring: Vanlige batterier kan måle spenningsmessig helt OK og ha god syrevekt, men likevel ikke dra motoren godt rundt og svikte midt i oppstarten. Mens det ikke skjer med Optima-batteriet. Redigert 16.Oktober.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trulsant Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Har vel ca 50A lader denne, og det har min 80efi, og og kan vel lade godt med batterier. Kan være noe å se på olje med lavere w... Tror anbefalt olje på denne er 15w-40... Og det krever det litt å dra rundt om vinteren... TA Sent from my GT-I9000 using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sverre--- Svart 17.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 Vanlige batterier kan måle spenningsmessig helt OK og ha god syrevekt, men likevel ikke dra motoren godt rundt og svikte midt i oppstarten. Akkurat det jeg opplever med det batteriet som står der nå... Kan være noe å se på olje med lavere w... Spurte forhandler om dette for et par dager siden da jeg var inne på samme tanke selv, men de mente det ikke skulle ha noen betydning. Ikke dermed sagt at de har rett... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kiekhaefer Svart 17.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2011 (redigert) Når jeg snakket om "vanlige/konvensjonelle" bly/syre batterier mener jeg selvsagt start batterier og ikke fritids batterier, det er stor forskjell på disse når det gjelder start kapasitet spesielt i kulde. Har du ett fritidsbatteri på 50 amp og skal starte en Merc 4T på 100 hk får du garantert problemer hvis batteriet ikke er 100% oppladet. Kjøper du et 90-100 amp startbatteri type Sønnak (konvensjonell type)som brukes mye i biler med dieselmotorer,ja da gjør du ikke mye galt. Redigert 17.Oktober.2011 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.