Jump to content

hvordan heise motoren opp og ut av båten?


osa

Recommended Posts

Jeg har tenkt å ta ut motor og gear i vinter...for en skikkelig oppussing og renovering. (..og reparasjon av gearet).

I den forbindelse har jeg to spørsmål:

1) Tyngdepunktet på motoren er en god meter innenfor taket/overbygget. Hvordan skal jeg få heist opp og ut motoren? (ca 300kg)

2) Hva er beste metode for å stroppe motoren? -lastestropper under og rundt eller er det mulig å feste på noen sterke deler på motoren?

 

heise_ut_motoren.jpg

 

motoren.jpg

Link to post
Share on other sites

Men hva kan du komme til med, av utstyr da ? Står båten slik til at du har adkomst med en kranbil ? Eller en gravemaskin ? Jeg heiste ut fordmotor på 600 kg med gravemaskin, skrudde et åk på tvers under skuffa, og tredde dette inn bakdøra. Gikk fint som snus. Ellers er jo 300 kg, eller mindre dersom du demonterer mest mulig på forhånd, ingenting for 4 voksne kara. To stenger (fks. kraftig arm.stål) knytt fast som et kors over motoren. En god "kjøttklump" i hver ende, så kan du hipse maskinen ut på dekk, hvorpå du kan løfte rett opp med kran.... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har gjort dette noen ganger, men har da hatt tilgang på truck, men traktor eller annet med pallegaffel fungerer sikkert like bra, det finnes også kranbiler, gravemaskiner, og en hel del annen redskap som kan brukes.

Når vi har tilgang til truck med lange pallegafler så forsøker vi å legge disse helt ned på toppen av motoren, setter to jekkestropper rundt motoren og gaflene og løfter driten ut.

 

Det er faktisk verre når motoren står helt bakerst i båten, og det blir andre veien.

Da må man ha lange stropper og skrå de inn til motoren, og holde igjen motoren slik at den ikke svaier mot senteret av stroppene.

I de aller fleste tilfeller er dette snakk om så lite krefter at en person fint klarer å holde igjen en V8 dersom stroppene ikke er altfor skrå inn mot motoren.

Som regel er dette noe mange tror er langt vanskeligere enn det egentlig er, og når man kommer i gang så går det meste av motorer helt fint ut av båten uten de aller største problemer.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke luke i hardtoppen? Eventuelt mulighet til å skru av taket? Mye lettere om du bare kan løfte den rett opp...

 

De fleste båtmotorer har løfteører plassert med rett tyngdepunkt, alternativt innfestningspunkter der slike kan skrues fast. Min har to gjengede 12mm hull i toppen der man skrur inn øyebolter til å løfte motoren etter. Jeg har gjort dette et par ganger, og motoren henger helt bent og stabilt. Sjekk med forhandler av din motortype hvordan de pleier å løfte disse.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

Motoren er en BMC 1500 Captain, jeg vet ikke nøyaktig hvor tung den er, bare gjettet på ca 300kg.

Det er ikke luke/hull i taket og er heller ikke mulig å ta av...

Båten skal tas på land på lørdag, og da vil den stå slik at det er mulig å komme til med div redskaper, men bare på tvers av båten. Det er ikke så mye plass bak...

 

Har hatt en ide om å lage en "krok" som kan tres inn under taket men slik at eventuelt kran kan hekte fast som på tegningen.... Er dette en mulig løsning?

 

krok.jpg

 

-eller er det enklere med Biltema-løsningen.Det er mulig at denne krana er lang nok /høy nok til å kunne brukes...??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...