Jump to content

Skal det være bryter mellom batteri + og startmotor?


echi0n

Recommended Posts

Ein kolega har kjøpt seg ein båt, men batterivelger fungerer ikkje. Brytaren blei satt til "0" men motor starter fortsatt!

Sannsynligvis eg brytaren defekt. Når eg såg på det så såg eg ein 20mm kabel fra + på batteribank gikk inn i brytar og videre til + på startermotor (ikkje til rele). Brytaren er av denne typen

 

http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterivelger/batterivelger-300a-sort

 

og godkjennt for 300A. Startstrømmen på ein startmotor er atskillig høgere. Visst eg ikkje huska feil etter skolen så er startstrøm på ein elmotor ca 8x høgare i startøyeblikket enn oppgitt amp når den går(?).

 

Er det vanligt å ha brytar på + til startmotoren?

På min er det direkte fra batteri, både + og -, så er det brytar på styrestrøm.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at noen har koplet litt kreativt på bryteren da! Min forrige båt hadde ut og inn på start på samme pol, slik at den ikke kunne koples ut. Jeg koplet om slik det skulel være, litt mer forutsigbart da!

 

Nå har jeg en hovedbryter på start og en på forbruk, og ingen kopling mellom. Fungerer veldig greit!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...