Jump to content

Robust snekke 31-32 fot, 10kn marsjf., maks 350k, forslag? Viknes?


Panthera46

Recommended Posts

Tenker å kjøpe en stor robust snekke, 250-350 000 maks. Må tåle litt sjø, tror jeg vil gå for en lukket båt.

Kjenner noen til Viknes 990 eller 32/31 fot? Bra greier, eller noen fallgruver? Andre alternativer.

Vi gjerne ha en som marser i 9-10 knop. Mange krav hehe.... forslag tips, råd om Viknes mottaes...

Link to post
Share on other sites

skal du ha noe fra Viknes i den størrelsen så må du vel gange prisen med tre...

 

Ellers passer vel Sandvik 945 godt til beskrivelsen (sånn rent bortsett fra at den koster det dobbelte av hva trådstarter ønsker å bruke...)

 

Du får gå på finn.no, der kan du sette opp søkekriterier som størrelse , pris , båttype, så ser du hva som er tilgjengelig

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Jeg slår et slag for Elwaro 30 / Elwaro 910. Da kan du marsje på 10 knop, men den begynner å grave fra 9 knop. Den er oppnåelig godt innefor angitt prisrange, og ofte med solide ford-motorer. Har "vokst opp" i en slik, og da valget for mange år siden falt på den var det i konkurranse med Marex Friendship, Skarpnes 30 etc etc. Når båtmagasinet testet typen skrev de i konklusjonen:

Elwaro 30 er en tradisjonell, stor tursnekke i moderne versjon. Plass er det nok av. Seks (nesten) faste køyeplasser i full lengde, gjør at dette er en turbåt for "storfamilien". Løsningene ombord er praktiske og holdbare, bygd over en tradisjonell lest med fornuftige tilpasninger. Byssa er stor med gode arbeidsforhold.

Sjøegenskapene er som forventet i en båt av denne typen. Full fart og låring/medsjø medfører giring som styrmannen må jobbe med. Som turbåt betraktet, har Elwaro 30 åpenbare kvaliteter som gjør den ettertraktet på bruktmarkedet. Design, materialvalg og fargevalg har forandret seg betraktelig, og båten kan virke litt gammelmodig. Ser man bort fra det og vurderer den praktiske side av saken, fremstår Elwaro 30 som et meget interessant alternativ for den som er på leting etter en fornuftig tur- og familiebåt

Link to post
Share on other sites

Anbefaler å holde deg til planen, gå for en lukket båt, de fleste forslag her er jo kalesjebåter.

Kalesje er noe dritt i regnvær & dårlig vær. Med lukket båt har du det tørt og varmt uansett.

 

Etter denne sommeren så kjenner jeg ingen som vil bytte ut helårs/lukkede båten sin med noe kalesjeræl.

Vi var noen båter på tur i sommer, 2 med helårsbåter & resten med kalesjebåter. Nå vil de fleste med kalesje gjerne bytte til lukket båt/helårsbåt.

Link to post
Share on other sites

Er ingen problem med å holde varme i ein kalesje båt,, bråker litt mer når det regner men det er bare koselig synst eg. Så lenge du tar vare på kalesjen er det ikkje noe problem å ha kalesje båt. Og om sommern er det så mye diggere å kunne ta av alt over hodet og få solen inn. men dette er jo smak og behag

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Er litt tilhenger av Viksund 990 - det ligger 3 stk på Finn nå, 220-290. Noen racer er det ikke, men av det jeg har hørt er det bunnsolide bruksbåter med selvlensene dekk, og gode sjøegenskaper. Noe jeg synes er litt merkelig er at vekta på de varierer fra 4500 til 6000 kg. Noen av de som er rigga for seil med bly i kjølen? - eller at selgeren ikke har peil? Så er det noen som heter Viksund Combi - som har større akterdekk og litt kortere overbygg - de er priset høyere ser jeg, uviss av hvilken grunn.

Forslaget på Joda 8100 er jo veldig bra - dette blir jo en halvplaner, med de fordelene det innebærer - og så Yanmar-maskin da ;-)

Link to post
Share on other sites

Har selv en Viksund Goldfish og er storfornøyd. I mine øyne er fordelen med denne båten at den kan brukes til absolut alt, og endres behovet, noe som ofte skjer trenger ikke båten å byttes ut av den grunn. Med åtte soveplasser kan vi ha med vennepar med barn på tur, alder og styrke gjør at den kan brukes uten å være redd for riper eller grunnkjenning som skal ødelegge resten av sesongen. Har brukt den på tur med 15 barn og 8 voksne med bagasje, og da er det greit med en tung båt.

Grunnen til at Viksunden varierer mye i vekt er ballasten. Sjarkene har 800kg ballast, de med seilrigg 2000kg og noen ble også levert uten og veier 4500kg totalt.

 

Marsjfarten du ønsker vil nok by på litt problemer. Goldfishen marsjer på 7-8kn, men noen har montert trimplan og marsjer to knop mer.

Har litt kjennskap til Comet 26 og dette virker som en meget solid båt med imponerende plass. Selv om båten er tung kan du fint marsje i ti knop med denne med en 80 hk motor om bord.

Redigert av jernkjøl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...