Jump to content

Innaskjærs fra Strømtangen til Larkollen?


heim

Recommended Posts

Jeg skal ha båten hjem fra Fredrikstad til Oslo i nærmeste fremtid, og regner med at være kan bli litt ruskete. Det gjør ikke så mye for båten, og ikke for meg heller, men med en fersk matros er det kanskje greit å prøve på forsiktigste måte. Denne ruten har jeg gått mange ganger, men jeg ser at det ifølge kartet er en mulighet til å gå nærmest innaskjærs fra Strømtangen til Larkollen, i hvert fall hvis man også svinger innom Hankøsundet.

 

Det ser ut som et mulig veivalg i sør-sørvest kuling, som det ofte er på det strekket om høsten. Men er det en praktisk brukbar vei? Finnes det lokalkjente folk som kan si noe om det? Hvis det bare er en omvei, og man må regne med nærkontakt med skvalpeskjær og brytende sjø, er det kanskje bare å glemme? Men det er jo ikke så voldsomt dypt lenger ute heller, og min erfaring er at det ofte er en del sjø på dette strekket.

 

Jeg tar gjerne imot gode råd.

Link to post
Share on other sites

Du nevner ikke hva slags type båt du har tenkt å ta turen i, men det skulle gå greit nesten uansett.

Det går helt fint å gå leia rett forbi Strømtangen. Videre øst for Flatskjæra og Lyngholmen, vest for Steinsholmen, (den med fyret på)langs med Mærrapanna og inn i Hankøsundet. Dette ble en litt enkelt forklart rute, men det er ganske greit å orientere seg i kartet der, samt at det er godt merket i leia. Det går også an å gå ennå nærmere land enkelte steder der, men normalt er det ikke behov for det på grunn av været ihvertfall. Det kan rulle litt rett før Mærrapanna, men ikke verre enn at det går greit der.

Neste sted du kanskje vil møte litt mere sjø, er ut ved Smauet nord forbi Risholmen. Der kan det være litt uggent hvis kulingen står på fra rett kant. Det samme er det før du kommer i le av Rauøy (Rauer). Ute i Krokstadfjorden vil du sannsynligvis også få litt sjø en kort periode, men da er du jo straks hjemme.

God tur!

Link to post
Share on other sites

Takk for fin beskrivelse.

 

Jeg seiler en Sweden Yacht, 34 fot, så normalt ville jeg nok bare gått rett ut på dypt vann og hatt det ganske greit. Men det er jo ikke særlig dypt rundt Strømtangen nesten uansett hvor langt ut man går.

 

Planen er å gå lørdag morgen. Yr melder stiv kuling natt til lørdag, så da må man regne med litt skvalping. Og det kan bli litt slalåm mellom hummerteinene ja, kan hende matrosen må stå i baugen og holde utkikk. Men, men, det blir nok årets siste tur, og med litt flaks blir det fin surf i sønnavinden når vi kommer lenger inn i fjorden.

Link to post
Share on other sites

Nå synes jeg værmeldingen på YR.no begynner å bli merkelig. Før var det symbolene som hadde en tendens til å vise for lite vind. Når en nå ser på langtidsvarselet for Strømtangen, så viser symbolene stiv kuling natt til lørdag. Mens teksten sier dette: fredag:

Østlandet og Telemark: Skiftende bris. Opphold og til dels pent vær. Fra om ettermiddagen sørvestlig bris.Litt regn i vest, ellers oppholdsvær. Omtrent uendret temperatur.

lørdag og søndag:

Østafjells: Sørlig bris. Litt regn i Agder lørdag, ellers stort sett oppholdsvær. Høyere temperatur.

 

Uansett kan det bli en liten utfordring å gå ut fra Fredrikstad og runde rundt Strømtangen hvis det blåser friskt. Det er en uggen plass å gå i mye bølger.

Får håpe at været blir bedre enn det som meldes på symbolene. Det er ikke uvanlig at spådommene har endret seg flere ganger innen helgen kommer. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis du synes det er mye sjø når du nærmer deg Strømtangen så kan du legge deg på brygga på Strømtangen.

Selv ville jeg ikke gått når det er mørkt på grundt vann med alle Hummerteinene.

 

Storm melder liten kuling.

Hvis du kan gå på Lørdag (event. fra Strømtangen) så skal det blåse mindre.

 

Ellers er ruta som GeirFrode beskriver grei. Hvis du syns det ble vel mye sjø forbi Mærrapanna så kan du legge deg i Hankøsundet. Her ligger du trygt og godt.

 

Vurdere selv å ta årets siste(kanskje) tur til helgen og muligens Strømtangen eller Hankø.

 

God tur :seeya:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her er ruten jeg pleier å gå når det blåser friskt og jeg vil gå mest mulig i le nordover fra Strømtangen mot Hankøsundet.

 

strom1.gif. . . . . .strom2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars

Hvis du ikke har prøvd, neste gang du drar ut fra Fredrikstad (eller innover for den saks skyld) så kjør gjennom Strømsund på innsiden av Strømtangen fyr. Bare legg deg mot midten i kanalen, så har du ingen problemer. Ville dog ikke dratt igjennom med seilbåt. Er 1,5-2m dypt på det grunneste.

Sparer deg å gå rundt fyret, som kan være ganske ruskete til tider.

Når du passerer tuppen på Lyngholmen kan du også dra skrått nordover (på kartet over) og passere på styrbord side av Steinsholmen (med fyret) før du dreier mot Mærrapanna.

Litt smulere farvann hvis det er mye sjø.

 

Med seilbåt som stikker dypere ville jeg fulgt ruta til Lars.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for enda flere svar. Jeg må nok rundt fyret på Strømtangen. 1,5 - 2 meter er litt i minste laget når jeg stikker 1,82. Og med 16 meter opp i været, kan det bli litt for spennende å teste høyden på kabelen over sundet.

 

På den annen side: I stiv kuling og med fulle seil, bør jeg klare minst 35 grader helling. Resten blir ren geometri.

 

Og i alle fall, jeg prøver å la den minst sjøsterke bestemme.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har prøvd, neste gang du drar ut fra Fredrikstad (eller innover for den saks skyld) så kjør gjennom Strømsund på innsiden av Strømtangen fyr. . . . Sparer deg å gå rundt fyret, som kan være ganske ruskete til tider.

Jo da, har gått det smale grunne sundet, og det er greit med en Saga27 som stikker 80cm dypt. Men så veldig mye ubehag var det ikke jeg sparte. Da jeg kom ut av sundet, fikk jeg sydvesten med tilsvarende grov sjø midt i fleisen likevel. Ser du på det første kartet mitt, ser du at jeg pleier å gå et godt stykke WSW rett mot været etter passering av Strømtangen før jeg vrenger hardt NØ og tar sjøen bakfra. Med snekke er det en stor fordel fremfor å ha sjøen for lenge inn på tvers.

 

Når du passerer tuppen på Lyngholmen kan du også dra skrått nordover (på kartet over) og passere på styrbord side av Steinsholmen (med fyret) før du dreier mot Mærrapanna. Litt smulere farvann hvis det er mye sjø.

Har også gjort det, men det er ikke så veldig mye å oppnå med det. Sjøen er vanligvis godt dempet på østsiden av fyret også.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mye rar sjø rundt Strømtangen ja...

Hvis du ser rett nord for Strømsund har du en innsnevring rett under der det står Langevarp (Langvarp). Ankeret i kartutsnittet står rett på hytta vår..

Er det skikkelig drittvær er det artig å gå over øya og ut på tuppen utenfor Strømsund(ved 4-tallet) og se på sjøen. Har sett mange som har banket seg nordover der i ruskevær. Bølgene blir utrolig spisse og ubehagelig med den rette kombinasjon av flo/fjære, strøm og vind.

 

En fin sommerkveld fra Langvarp. Fin liten naturhavn hvis man trenger å komme litt unna sjøen...

Flatskjæra i bakgrunn.

langvarp.jpg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...