Jump to content

Service på mikuni dieselvarmer i Østfold? Gjøre det selv?

s/y UT-sia

Recommended Posts

• 2 år senere...

Mikunien mekker du enkelt selv, pakningssett bestiller du på nett til like under kr200 eller hos Nautisk : http://www.janett.no/storefront.php?page=search&l=1&q=Mikuni

Glødepluggen går sjelden, om du trenger ny kan du kjøpe ny av meg billig.

Hylsa som glødepluggen sitter i har noen hull som kokser igjen, disse gjør at varmeren ryker og til slutt ikke tenner. Når du demonterer rengjør og stikk opp disse hullene og samtidig stålbørste brennkammeret for gammelt koksbelegg.

Vær obs på eksosslangen, den må ikke bøyes og bør skiftes etter noen år.

Har mekket min ca annethvert år ( mye i bruk) så dette er ikke noe vanskelig, forøvrig gode dieselvarmere dette.

Lykke til

• 1 år senere...

Har en Mikuni varmer som er 10 år gammel. Den sliter litt når den skal starte opp med masse hvit røyk. Når den klarer å fyre opp går den fint uten å ose. Merker likevel at det er litt røyk som kommer inn i kabinen. Vurderer å åpne den, men vil kjøpe inn nødvendige deler først. Er pakningsettet tilstrekkelig for å sette denne sammen igjen?

Trenger tips om reservedeler. Hva bør byttes?

Takker for tilbakemeldinger!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Uansett hvordan varmer man har så vil det lønne seg å kjøre den på maks de siste 5.-10 minuttene før den slukkes(hver gang) for å få en renere og enklere oppstart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 4 uker senere...

bilde

Alle pakningene smuldret opp da jeg demonterte varmeren. Nye er på vei i posten. "Bosset" kommer ikke av. Er det bare å trekke den rett ut etter at de to skruene er løsnet? Har dynket det med WD40.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

• 9 måneder senere...

Mikunien har virket fint siden den fikk seg nye pakninger, men i dag stoppet den. Overopphetingssikringen på toppen klikker seg av. Går fint om jeg kjører den på 50% men klikker av om jeg øker effekten. Noen som har opplevd dette før? Bytte sikring eller kan det være en annen årsak??

Takker for gode tips!

Mener jeg har funnet problemet.

I løpet av vinteren merket jeg at slangen som går fra luftinntaket til Minunien var delt i to. Jeg antok at dette hadde skjedd over tid siden slangen var litt i spenn. Nå tror jeg dette er utført med vilje da varmeren ikke har fått nok luft. Luftslangen går over til to mindre rør før den går ut til luftinntaket. Dette gjør at innluften blir strupt som igjen fører til at varmeren blir for varm.

På Mikuni sin egen side var det et flyt diagram for å feilsøke på varmeren hvis andre har problemer med denne:

http://www.mikuniheating.com/technical_help.cfm

• 2 uker senere...

Hei.

Har en Mikuni dieselvarmer som røyker mye og sliter med å starte, dvs. den går til den skal begynne å varme før den kutter. Prøver man å starte den igjen gjentatte ganger kommer den og går greit.

Trenger nok en service og lurer på om noen kan tipse meg hvem som er å anbefale for en slik jobb i Bergensområdet?

Hva må man regne med en service vil koste sånn ca?

Ny varmer koster nok 10000 +

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...