Jump to content

volvo penta ms3 gear rasler


BØstrøm

Recommended Posts

Hadde mannet meg opp til å rive ut giret i kveld, men fikk dårlig magefølelse. Teleflexen hadde gått ut av strømpa si etter at jeg hadde justert for slakt "press" på gearhendelen.

 

Jeg har kun hatt båten ett halvt år, og vet derfor ikke helt hva som er normalt.

 

Virker som om gearet "rasler" når jeg girer, og motoren har lavt turtall. Forsvinner ved gasspådrag. Normalt?

 

Har lest endel på forumet om kon, og mulige utbedringer uten og nødvendigvis overhale gearet. Men kan gearhendelen på selve gearet forflytte seg? Den sitter på kilespor i overføringen til teleflexen, så det må være noe som isåfall er forskjøvet inne i gearet? Gearet har en gearspak som går i revers omtrent når den står 90 grader på gearet. For å få båten fremover, må gearhendelen stå ca 45 grader akterover. Jeg har måttet borre hull for hendelen i båtkonstruksjonen, slik at større vandring kan oppnås. Finnes det en justering her? Har lest noe om chims, men er usikker på hvor de befinner seg.

Link to post
Share on other sites

Dårlig respons på denne. Da går vel gearet ut idag. Spurte Ringstad i Fredrikstad, men de var mest opptatt av å få gearet levert på benken sin. Ca 6000 i deler, og det samme i arbeid. Hvilken timesats blir det mon tro? Muligens en helt grei pris, men for de pengene kunne jeg tatt med de 4 barna mine på en ukes tur til Tenerife. Best å holde opplysninger om pengeforbruk tett til brystet her.

Link to post
Share on other sites

RETTELSE::::

 

Etter skruiing i båten igår, og febrilsk leting i dokumentarkiv, FINN.NO og sammenlikning med det som faktisk stod i båten, fant jeg ut at dette var ett RB Gear. Altså ikke ett MS Gear som det sto i Manualen. Dette er til salgs i Asker for 3000,- og i Vennesla for 2000,- . Ikke overhalt, men alikevel. Takker for respons, og skal slutte å rope ULV,ULV før jeg vet hva jeg snakker om. I kampens hete har det dukket opp ett MS 3 gear som er brukelig, og til salgs for en grei pris.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til RB gear, men oppbygging av de forskjellige mekaniske gearene er vel nogenlunde likt. Når du setter et slikt gear i gear, og det rasler på tomgang har du etter all sansynlighet slitte fjærer i demperplata. Sjekk dette først. Skru ut gearkassa og evt. av med dekslet, og der sitter demperplata. Enkel jobb som du greit gjør ila en lørdag, eller noen kveldstimer.

Leverer du gearet til et verksted som du ble anbefalt, får du gearkassa tilbake med mye nye deler, og ei regning du garantert ikke vil like. Spesiellt når du oppdager at gearet rasler akkurat like mye som før.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...