Trio80 Startet 18.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2011 Hei Kort fortalt så skal jeg bytte ut en Yanmar YSE8 med en YSE12 i min -83 Trio 80. Og lurer i den forbindelse litt på propellvalg. Håper noen kan komme med noen innspill til meg siden jeg er førstegangs seilbåteier :) Kjøpte båten for ca 1 år siden og hadde aldri seilt før. Kjøpte derfor en "billig" båt som ikke lå så langt unna hjemmehavna for å finne ut om seiling var noe for meg. Første sesongen som seilbåteier har så absolutt gitt mersmak og nå er det på tide med noen oppgraderinger av båten til neste sesong. Motoren har nokk ike fått den pleie og omsorg den burde hus forrige eier, så på slutten av sesongen begynnte den å "harke"... Liker å ha ting på stell så bestemte meg for enten overhale den som står i, eventuellt kjøpe "ny" motor hvis jeg kom over noe. Kom over en nesten nyoverhalt YSE 12 til en grei pris, så da var ikke valget så vanskelig :) Har som sagt så godt som null erfaring med seilbåt og har derfor noen spørsmål rundt hvilke propell jeg skal gå for nå når jeg bytter motor. Slik den står nå med 8hk'n så står det en 2 blads foldepropell, kan jeg bruke denne nå når jeg går opp til 12hk eller bør jeg gå opp i størrelse på propell? Eventuellt så tenker jeg på å prøve fast propell. Båten brukes til turseiling i nærområdet, men går også en del for motor på fineværsdager. Vil jeg oppnå høyere marsfart ved motor hvis jeg bruker en fast propell? Og hvor mye vil jeg ev tape i fart ved seiling? For alt jeg vet så utgjør det kanskje ikke så mye med å gå fra 8hk til 12hk? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 (redigert) Propelleverandørene regner ut dette raskt for deg og gir deg i tillegg pris. Selv vil jeg anbefale 2 eller 3-bladet Flex-o-fold, forhandler er Progress Ingeniørfirma AS. Jeg har selv 3-bladet og den skyver utrolig godt unna. Kunne ønsket noe bedre effekt ved bakking men det er et minus ved de fleste foldepropellere. Redigert 19.Oktober.2011 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Med litt flere opplysninger så får du sikkert bra svar. F eks -omdreininger på motorene iht boka -gearutvekslingene -propellakseldiameter (antar du ikke har seildrev) -faktiske omdreininger på motoren du har i dag når du har maks vind og strøm i mot Tror propelleverandører også kommer til å spørre om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Trio80 Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Takker for svar :) har ikke så mange opplysninger rundt dette enda. Motoren ankommer i dag, så får sette meg ned og forske litt på det. Har lite info om gamlemotoren også siden denne ikke har fungert optimalt og at den ikke har vært oppkoblet med turteller. Men ja, har aksling, ikke seildrev. Det jeg er ute etter er litt hvilke type propell jeg bør gå for, så får leverandør selvfølgelig beregne optimal størrelse :) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Det fins to gearutvekslinger på disse motorene du må først finne ut hvilken girutvekling du hadde og hvilken du har nå. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.