Jump to content

Propellvalg til 27 fots seilbåt med Yanmar YSE12


Trio80

Recommended Posts

Hei

 

Kort fortalt så skal jeg bytte ut en Yanmar YSE8 med en YSE12 i min -83 Trio 80. Og lurer i den forbindelse litt på propellvalg. Håper noen kan komme med noen innspill til meg siden jeg er førstegangs seilbåteier :)

 

Kjøpte båten for ca 1 år siden og hadde aldri seilt før. Kjøpte derfor en "billig" båt som ikke lå så langt unna hjemmehavna for å finne ut om seiling var noe for meg. Første sesongen som seilbåteier har så absolutt gitt mersmak og nå er det på tide med noen oppgraderinger av båten til neste sesong. Motoren har nokk ike fått den pleie og omsorg den burde hus forrige eier, så på slutten av sesongen begynnte den å "harke"... Liker å ha ting på stell så bestemte meg for enten overhale den som står i, eventuellt kjøpe "ny" motor hvis jeg kom over noe. Kom over en nesten nyoverhalt YSE 12 til en grei pris, så da var ikke valget så vanskelig :)

 

Har som sagt så godt som null erfaring med seilbåt og har derfor noen spørsmål rundt hvilke propell jeg skal gå for nå når jeg bytter motor.

 

Slik den står nå med 8hk'n så står det en 2 blads foldepropell, kan jeg bruke denne nå når jeg går opp til 12hk eller bør jeg gå opp i størrelse på propell? Eventuellt så tenker jeg på å prøve fast propell. Båten brukes til turseiling i nærområdet, men går også en del for motor på fineværsdager. Vil jeg oppnå høyere marsfart ved motor hvis jeg bruker en fast propell? Og hvor mye vil jeg ev tape i fart ved seiling? For alt jeg vet så utgjør det kanskje ikke så mye med å gå fra 8hk til 12hk?

Link to post
Share on other sites

Propelleverandørene regner ut dette raskt for deg og gir deg i tillegg pris. Selv vil jeg anbefale 2 eller 3-bladet Flex-o-fold, forhandler er Progress Ingeniørfirma AS. Jeg har selv 3-bladet og den skyver utrolig godt unna. Kunne ønsket noe bedre effekt ved bakking men det er et minus ved de fleste foldepropellere.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med litt flere opplysninger så får du sikkert bra svar.

F eks

-omdreininger på motorene iht boka

-gearutvekslingene

-propellakseldiameter (antar du ikke har seildrev)

-faktiske omdreininger på motoren du har i dag når du har maks vind og strøm i mot

 

Tror propelleverandører også kommer til å spørre om dette.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :) har ikke så mange opplysninger rundt dette enda. Motoren ankommer i dag, så får sette meg ned og forske litt på det. Har lite info om gamlemotoren også siden denne ikke har fungert optimalt og at den ikke har vært oppkoblet med turteller. Men ja, har aksling, ikke seildrev.

 

Det jeg er ute etter er litt hvilke type propell jeg bør gå for, så får leverandør selvfølgelig beregne optimal størrelse :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...