Jump to content

Chipping av D6. Erfaringer


TDV

Recommended Posts

Hei

 

Er det nokon her inne som har erfaringer med chipping av D6. gjelder i mitt tilfelle en 310.

 

har undersøkt litt på

www.kcr.se

http://www.chipexpress.com/products/2455/

 

er litt usikker om det virkelig er verdt det. mangen chipper til bil er jo "dårlige" dei gjer kun brattere kurve men ikkje meir effekt i den forstand, slik at bilen virker kvikkere.

 

Ønsker å hente litt til ut av motoren. Motoren skal ned i en Riviera 925.

 

Takker for alle svar.

Link to post

Har ingen erfaring med chipping, men er på generelt grunnlag skeptisk.

 

Men en D6-310 i en Riviera 925 - blir ikke dette krefter nok selv uten chipping?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hei

takker for raske svar.

 

Huseklepp leverer denne båten me 330 og 370. Rekner med det er av en grunn

Selvfølgelig kan det gjerne holde. får ikkje testet dette før til sommeren då eg nettopp har fått ut 2 stk mercruisere av båten.

 

 

Ser selvfølgelig risken med å chippe. men siden blokken å toppen er lik opp til 370? så vil vel motoren ikkje ta skade av chipping uten at det blir lagt inn dårlige programvare eller en billig boks.

 

Håper på det er nokre der ute som har kjørt med chip på d6 over tid.

 

Har hørt litt om kcr på d6 (positive).

Link to post

Huseklepp leverer denne båten me 330 og 370. Rekner med det er av en grunn

 

Grunnen til at den leveres med D6-330 i dag er vel at D6-310 ikke produseres lengre?

 

Jeg ville droppet tanken på å tukle med denne motoren spesielt mht. historien. Skjer det noe kan du glemme å få hjelp av VP. Mener jeg har sett i en annonse at en 310 var bygget om til 330, du kunne jo sjekket litt rundt om det er mulig.

 

D6-310 i Riviera 925 passer fint. Topper på 30 knop, maks marsj på ca. 23 - 25 knop. Båten går rett i vannet ingen logring med "ræva" og liten planingsterskel. Så hvis du ikke har or mye penger ville jeg beholdt motoren slik den er, noen racerbåt blir det uansett ikke.

Link to post

Så lenge du kommer lett opp i plan og du kan cruise på riktig motorturtall i båtens økonomiske hastighet er det nok ikke noe poeng med mere hester. Joda, det gir økt dreiemoment, altså mere kraftoverskudd til å komme raskere opp i fart, men hvis du da bruker brattere propeller er det ikke sikkert det blir noe bedre, du får lavere cruiseturtall som kan være et poeng. På noen skrog trenger du kompressoren. Jeg tror det går bra. :thumbsup:

Link to post

Om dette er ny motor er det vel en 330 du skal ha. Med tanke på garanti og reklamasjon ville jeg aldri chippet en slik motor! Med tanke på sikkerhet ville jeg ikke tukla med en båtmotor. Gå opp til 370 da får du motor med kompressor som gir mye mere skyv på lavt turtall. Akselerasjon er viktiger enn toppfart på en slik båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Regner med at noen av dieselmotorekspertene svarer på denne tråden, men i mellomtiden vil jeg bare si at å montere en boks inn på ledningsnettet, som "lurer" ECU'en til å gi mer diesel er IKKE det samme som "chipping" eller "chip tuning". Ved skikkelig tuning er det utviklet ny map, som når den erstatter den originale, styrer hele motoren, og alle parameter. Da kan man endre på turbotrykk, åpningstid på dysene, og alt annet som hører hjemme i et komplett motorstyringsprogram.

Dieselboks kan ikke dette, den bare lurer ut mer diesel. Når ECU'en skjønner at den er lurt, blir den ikke blid, i beste fall får du da feilkode, i verste fall får du ikke kjøre motoren... :headbang:

Link to post

det som funker er jo ekte chipping, altså omprogrammering. ikke disse power/effektboksene man hekter på.

men samtidig risikerer man jo trøbbel ved evt. reklamasjon mot motorprodusenten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har ikkjr propeller pr dags dato så må finne tak i riktig dim. Huseklepp seier at g4 skal passe fint. Har noken med riviera og d6 innvendinger om dette?

Du "ally". Er det riviera du har?

 

Hvis Huseklepp sier G4 så er nok det riktig. Siden jeg har D6-310 (montert av Huseklepp) vil jeg anta jeg har samme propell (uten at jeg har sjekket det). Jeg får 3650 omdr. på våren og hadde ca. 3550 omdr. når jeg tok den opp i går. Anbefalt toppturtall er vel 3500 - 3600 på denne motoren, så da tror jeg G4 vil passe fint.

 

Ja, jeg har en Riviera 925 VHT med samme motor som du sikkert har skjønt.

 

Om dette er ny motor er det vel en 330 du skal ha. Gå opp til 370 da får du motor med kompressor som gir mye mere skyv på lavt turtall. Akselerasjon er viktiger enn toppfart på en slik båt.

 

Som jeg forstår så har du kjøpt brukt motor? Jeg kjøpte min Riviera brukt (to år gammel), skulle jeg ha kjøpt ny ville jeg nok valgt D6-370 for å ha et kraftoverskudd. Bakdelen med å kjøpe brukt er at man ofte ikke fritt kan velge. Som sagt det er ikke noe problem å komme raskt i plan med D6-310.

 

Med to motorer tidligere kommer du til å få godt med stuverom på hver side av den nye motoren :thumbsup:

 

motorrom.jpg

Link to post

Hei

 

nei motoren er ikkje ny. reklamasjons/garantitid er nok utgått.

Da er det jo ikke noe problem, bare man styrer unna disse boksene men går for ekte chipping.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Motoren er brukt ja.

 

Er det slik at din riviera blir tung da med 6-7 personer ombord?

 

med 2 motorer (mercruiser 170 hk) så vart rivieraen min veldig tung og vanskelig å holde over 24-25 knop.

 

får lettet båten ca 400 kg på hekken ved motorbytte så litt må det no hjelpe :)

 

Diesel forbruk du får med din 310?

Link to post

dsc02147.jpg

 

beklager dårlig bilde. men er nok fullt her ja. umulig å komme ned på styrbord side av styrbord motor. motorene går nesten helt fram i lukekanten i forkant. på ditt bilde av d6 ser det ut som at det er god plass, sjøl om det er en større motor

 

volvo har vell klart å pakke det litt meir sammen. fra hekken og fram til svinghjulskåpen tipper eg på at det er 50 cm på mercruiserene

Link to post

Er det slik at din riviera blir tung da med 6-7 personer ombord?

Diesel forbruk du får med din 310?

 

Du merker jo tyngden med flere personer ombord. I høstferien var vi fem med klær, mat, krabbeteiner, gummibåt, påhenger og gud vet hva, men kom fint opp i plan for det.

I fjor målte jeg 19 liter pr. time i gjennomsnitt. ca. kjørt 120 timer.

 

 

på ditt bilde av d6 ser det ut som at det er god plass, sjøl om det er en større motor

 

God plass blir det, pleier å ha plastkasser på siden av motoren, samt stoler og bord på utsiden av disse.

 

men må du ha "ny" badeplattform med forlengelse av skrog pga vekten på D6?

 

rivieraen er 1994 meiner eg. så har gamle platformen. får ønske meg den nye til bursdag:)

 

Det er (så vidt jeg vet) ingen forskjell på undervannsskroget på den planende utgaven av Riviera, forskjellen er på halvplanerutgaven hvor undervannsskroget er forlenget for å få mere bæring akter.

 

Men den nye badeplattformen med integrert anker og snap daviter etc. er knall :thumbsup: Hadde stått høyt på ønskelista mi.

Link to post

i følge en test fra båtmagasinet for leeenge siden. skulle en riviera med samme motorene gå 33-34 (tvilsomt). å marsje rundt 25-27.

 

marsjer rundt 22-23 knop. makser 27-28. har klart 28.5 med då med nesten tomme dieseltanker og tomm vanntank.

 

på min båt står det ikkje riktige propeller. er et nr tyngre en det som står i permen fra huseklepp. har ikkje blitt byttet siden eg kjøpte båten i mai. å no holder eg på å bytte over:)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...