TDV Startet 19.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2011 Hei Er det nokon her inne som har erfaringer med chipping av D6. gjelder i mitt tilfelle en 310. har undersøkt litt på www.kcr.se http://www.chipexpress.com/products/2455/ er litt usikker om det virkelig er verdt det. mangen chipper til bil er jo "dårlige" dei gjer kun brattere kurve men ikkje meir effekt i den forstand, slik at bilen virker kvikkere. Ønsker å hente litt til ut av motoren. Motoren skal ned i en Riviera 925. Takker for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Har ingen erfaring med chipping, men er på generelt grunnlag skeptisk. Men en D6-310 i en Riviera 925 - blir ikke dette krefter nok selv uten chipping? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
DieselDahl Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Du kan jo høre med Minges universal service. De har inngående kunnskap om motoren din og har lang erfaring med common-rail motorer. Denne motoren selges som 330hk nå, 350 og 370 hk-utgaven har en større turbo og på drev har den også kompressor. 400/435hk utgaven har mange forskjeller fra din motor, bl.a. har motorblokka et annet delenummer, større aftercooler m.m. Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Hei takker for raske svar. Huseklepp leverer denne båten me 330 og 370. Rekner med det er av en grunn Selvfølgelig kan det gjerne holde. får ikkje testet dette før til sommeren då eg nettopp har fått ut 2 stk mercruisere av båten. Ser selvfølgelig risken med å chippe. men siden blokken å toppen er lik opp til 370? så vil vel motoren ikkje ta skade av chipping uten at det blir lagt inn dårlige programvare eller en billig boks. Håper på det er nokre der ute som har kjørt med chip på d6 over tid. Har hørt litt om kcr på d6 (positive). Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Huseklepp leverer denne båten me 330 og 370. Rekner med det er av en grunn Grunnen til at den leveres med D6-330 i dag er vel at D6-310 ikke produseres lengre? Jeg ville droppet tanken på å tukle med denne motoren spesielt mht. historien. Skjer det noe kan du glemme å få hjelp av VP. Mener jeg har sett i en annonse at en 310 var bygget om til 330, du kunne jo sjekket litt rundt om det er mulig. D6-310 i Riviera 925 passer fint. Topper på 30 knop, maks marsj på ca. 23 - 25 knop. Båten går rett i vannet ingen logring med "ræva" og liten planingsterskel. Så hvis du ikke har or mye penger ville jeg beholdt motoren slik den er, noen racerbåt blir det uansett ikke. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Så lenge du kommer lett opp i plan og du kan cruise på riktig motorturtall i båtens økonomiske hastighet er det nok ikke noe poeng med mere hester. Joda, det gir økt dreiemoment, altså mere kraftoverskudd til å komme raskere opp i fart, men hvis du da bruker brattere propeller er det ikke sikkert det blir noe bedre, du får lavere cruiseturtall som kan være et poeng. På noen skrog trenger du kompressoren. Jeg tror det går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Å komme opp i plan med D6-310 er ikke noe problem. Tok nettopp årets siste tur (for å tømme septiken) og toppet 30 knop. Slett ikke værst etter å ha ligget i sjøen siden mars Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Bra! Hvilken propeller har du? Toppfart@rpm, Hva er gunstigste hastighet og hvor mye diesel bruker du per nm? Bare nysjerrig Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Heisann Takker for raske svar. Nei håper det skal holde i båten. Har ikkjr propeller pr dags dato så må finne tak i riktig dim. Huseklepp seier at g4 skal passe fint. Har noken med riviera og d6 innvendinger om dette? Du "ally". Er det riviera du har? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 (redigert) Om dette er ny motor er det vel en 330 du skal ha. Med tanke på garanti og reklamasjon ville jeg aldri chippet en slik motor! Med tanke på sikkerhet ville jeg ikke tukla med en båtmotor. Gå opp til 370 da får du motor med kompressor som gir mye mere skyv på lavt turtall. Akselerasjon er viktiger enn toppfart på en slik båt. Redigert 19.Oktober.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 Regner med at noen av dieselmotorekspertene svarer på denne tråden, men i mellomtiden vil jeg bare si at å montere en boks inn på ledningsnettet, som "lurer" ECU'en til å gi mer diesel er IKKE det samme som "chipping" eller "chip tuning". Ved skikkelig tuning er det utviklet ny map, som når den erstatter den originale, styrer hele motoren, og alle parameter. Da kan man endre på turbotrykk, åpningstid på dysene, og alt annet som hører hjemme i et komplett motorstyringsprogram. Dieselboks kan ikke dette, den bare lurer ut mer diesel. Når ECU'en skjønner at den er lurt, blir den ikke blid, i beste fall får du da feilkode, i verste fall får du ikke kjøre motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2011 det som funker er jo ekte chipping, altså omprogrammering. ikke disse power/effektboksene man hekter på. men samtidig risikerer man jo trøbbel ved evt. reklamasjon mot motorprodusenten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
TDV Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hei nei motoren er ikkje ny. reklamasjons/garantitid er nok utgått. Trur eg dropper heile greia. Får eventuelt bytte inn i større motor etter noen år om det viser seg at det blir for lite. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Har ikkjr propeller pr dags dato så må finne tak i riktig dim. Huseklepp seier at g4 skal passe fint. Har noken med riviera og d6 innvendinger om dette? Du "ally". Er det riviera du har? Hvis Huseklepp sier G4 så er nok det riktig. Siden jeg har D6-310 (montert av Huseklepp) vil jeg anta jeg har samme propell (uten at jeg har sjekket det). Jeg får 3650 omdr. på våren og hadde ca. 3550 omdr. når jeg tok den opp i går. Anbefalt toppturtall er vel 3500 - 3600 på denne motoren, så da tror jeg G4 vil passe fint. Ja, jeg har en Riviera 925 VHT med samme motor som du sikkert har skjønt. Om dette er ny motor er det vel en 330 du skal ha. Gå opp til 370 da får du motor med kompressor som gir mye mere skyv på lavt turtall. Akselerasjon er viktiger enn toppfart på en slik båt. Som jeg forstår så har du kjøpt brukt motor? Jeg kjøpte min Riviera brukt (to år gammel), skulle jeg ha kjøpt ny ville jeg nok valgt D6-370 for å ha et kraftoverskudd. Bakdelen med å kjøpe brukt er at man ofte ikke fritt kan velge. Som sagt det er ikke noe problem å komme raskt i plan med D6-310. Med to motorer tidligere kommer du til å få godt med stuverom på hver side av den nye motoren Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Hei nei motoren er ikkje ny. reklamasjons/garantitid er nok utgått. Da er det jo ikke noe problem, bare man styrer unna disse boksene men går for ekte chipping. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ultra1 Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 D6 280-310 har en litt annen turbo enn dei andre, samt annet delenr på intercooler. Vær ytterst forsiktig med å bruke en type "powerbox" som manipulerer dieseltrykket med påfølgende ukontrolerte eksostemperaturer osv. Generelt skeptisk til chipping av båtmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Motoren er brukt ja. Er det slik at din riviera blir tung da med 6-7 personer ombord? med 2 motorer (mercruiser 170 hk) så vart rivieraen min veldig tung og vanskelig å holde over 24-25 knop. får lettet båten ca 400 kg på hekken ved motorbytte så litt må det no hjelpe :) Diesel forbruk du får med din 310? Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 beklager dårlig bilde. men er nok fullt her ja. umulig å komme ned på styrbord side av styrbord motor. motorene går nesten helt fram i lukekanten i forkant. på ditt bilde av d6 ser det ut som at det er god plass, sjøl om det er en større motor volvo har vell klart å pakke det litt meir sammen. fra hekken og fram til svinghjulskåpen tipper eg på at det er 50 cm på mercruiserene Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Vet ikke hvilken modell årsmodell du har, men må du ha "ny" badeplattform med forlengelse av skrog pga vekten på D6? De to du har veier kanskje mer enn D6... Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Heisann du de to mercruiserene veier tilsammen 1150 kg. en d6 med drev veier 750? meinar eg. so det skal nok gå fint:) rivieraen er 1994 meiner eg. så har gamle platformen. får ønske meg den nye til bursdag:) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Er det slik at din riviera blir tung da med 6-7 personer ombord? Diesel forbruk du får med din 310? Du merker jo tyngden med flere personer ombord. I høstferien var vi fem med klær, mat, krabbeteiner, gummibåt, påhenger og gud vet hva, men kom fint opp i plan for det. I fjor målte jeg 19 liter pr. time i gjennomsnitt. ca. kjørt 120 timer. på ditt bilde av d6 ser det ut som at det er god plass, sjøl om det er en større motor God plass blir det, pleier å ha plastkasser på siden av motoren, samt stoler og bord på utsiden av disse. men må du ha "ny" badeplattform med forlengelse av skrog pga vekten på D6? rivieraen er 1994 meiner eg. så har gamle platformen. får ønske meg den nye til bursdag:) Det er (så vidt jeg vet) ingen forskjell på undervannsskroget på den planende utgaven av Riviera, forskjellen er på halvplanerutgaven hvor undervannsskroget er forlenget for å få mere bæring akter. Men den nye badeplattformen med integrert anker og snap daviter etc. er knall Hadde stått høyt på ønskelista mi. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Om tyngden akter er en bekymring kan det settes på speed rails og større trim plan Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 20.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 Vurderer å oppgradere til den typen som volvo har. Ql tabs trur eg det heiter. trur ikkje båten vil bli for tung når den letner 400 kg:) men ser at dei som har den største badeplattformen har "bæring" i sjølve plattformen. om det er av betydning veit eg ikkje. er sjølvsagt kun når båten er stille. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 20.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2011 med 2 motorer (mercruiser 170 hk) så vart rivieraen min veldig tung og vanskelig å holde over 24-25 knop. Hva var toppfarten og marsjfarten med disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
TDV Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 i følge en test fra båtmagasinet for leeenge siden. skulle en riviera med samme motorene gå 33-34 (tvilsomt). å marsje rundt 25-27. marsjer rundt 22-23 knop. makser 27-28. har klart 28.5 med då med nesten tomme dieseltanker og tomm vanntank. på min båt står det ikkje riktige propeller. er et nr tyngre en det som står i permen fra huseklepp. har ikkje blitt byttet siden eg kjøpte båten i mai. å no holder eg på å bytte over:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.