Bidevind Startet 20.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 20.Oktober.2011 Jeg skal ta ut og sjekke termostaten i min Yanmar 3GM30C (27 hk). Har tatt av "lokket" men hvordan skal jeg få den ut av motorblokka uten å skade den? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Er det ingen som har demontert en "vanskelig" termostat ???? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 21.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2011 Den ser jo "litt rusten" ut, så hvis den ikke løsner godvillig, så er det vel bare rå makt som hjelper og så bytte til ny? Det er jo tynnt metall i termostaten, så den tåler vel ikke særlig verktøybruk får å løsne den. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Rart du ikke får svar på dette siden det tydeligvis er mange her inne som har den type motor. Kan det være en ring som holder den på plass siden den står på skeive ? Har vært borti noe sånt før og etter utgravinger kom en ring tilsyne. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 http://baathavna.no/BP/haandbok_Yanmar_1GM-2GM-3GM-3HM-D&F-SD20.zip Her er i alle fall en mailadresse/link til håndboka for motoren, bør finne svaret der Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Tranen2 Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Lirk den ut. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Som alle andre skriver, røsk den ut og sett inn en ny termostat. Denne motoren er vel ferskvannskjølt, og da skulle vel ikke termostaten ruste? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 ... røsk den ut og sett inn en ny termostat. Denne motoren er vel ferskvannskjølt, og da skulle vel ikke termostaten ruste? Motoren er fra 1985 og den er ombygd fra saltvann- til ferskvannskjøling før jeg kjøpte den. Hvor lenge den gikk med saltvannskjøling vet jeg ikke. For å kunne "røske" den ut så må jeg få tak i den på en eller annen måte. Noen tips ??? Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Bor et hull i senter av den og trekk den ut etter hullet. mvh js Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 En spiss gjenstand ( skrujern? ) og en hammer til å slå den spisse gjenstanden inn i termostaten - vipp ut, så er termostaten ute på ett par minutter Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Motoren er fra 1985 og den er ombygd fra saltvann- til ferskvannskjøling før jeg kjøpte den. Hvor lenge den gikk med saltvannskjøling vet jeg ikke. For å kunne "røske" den ut så må jeg få tak i den på en eller annen måte. Noen tips ??? Jeg pleier å bruke en vannpumpetang og ta fatt i 'ventilen', den platen som ligger i midten. Litt vrikking og herjing, så kommer den. Vær forsiktig og ikke ødelegg pakningsflaten i blokka. Hvis termostaten sitter så fast, så har den sikker levd en tid som saltvannstermostat, og er trolig uansett moden for utskifting. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Dessuten skal termostaten ha forskjellig åpningstemperatur om motoren er direktekjølt eller ferskvannskjølt. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
jonsverre Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Vær forsiktig og ikke ødelegg pakningsflaten i blokka. Ja det er det viktigste uansett hvilken metode du velger får å få ut termostaten... Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 28.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2011 Utseendet på termostaten, og det at det ved første forsiktige forsøk så ut til å sitte fast, skremte meg litt. Jeg tok tak på hver side med to små skrujern og den kom nesten ut av seg selv. Ingen andre tegn på rust en det som synes på bildet. Nå skal den sjekkes i kjelen hjemme vedr åpningstemperatur. Eller kanskje greit å bytte ut en gammel termostat uansett? Noen som har peiling på omtrentlig pris? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 30.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2011 Hvis det er samme type prisleie som min yanmar på 66hk så får du nok en overraskelse. Min kostet for et par år siden ca 600kr Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 31.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2011 Hei! Først tørk av mest mulig og spray på noe rustløser og tørk igjen. Termostaten er svindyr så vær forsiktig. Den sorte ringen vi ser på bildet er en o-ring. Ta et spist tappjern/hoggjern og vipp forsiktig bak kanten. Kommer den ikke så skjær vekk mest mulig av o-ringen og spray på med rustløser. Varm forsiktig om du har egnet verktøy. Termostaten ser ut som en i bilen bare mye mindre. Når den er løs spyler du av den og legger den i en plastpose spray på med Ferro-bet(fåes i farvehandelen). La ligge 5-6 timer, ikke ta på med bare fingre. Vask i vann, skrubb forsiktig. Gjennta om nødvendig. Sjekk den i en gryte med vann her kan du bruke konas steketermometer. Gr den skal åpne står stemplet inn. Termostatene er som regel 73 gr.saltvann og ca 90 ferskvann. Motoren din er ombygd ser jeg, ikke bytt termostat til annet gradtall, det blir bare problemer. MVH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.