Jump to content

Ta ut termostat fra Yanmar 3GM30C

Bidevind

Recommended Posts

... røsk den ut og sett inn en ny termostat. Denne motoren er vel ferskvannskjølt, og da skulle vel ikke termostaten ruste?

Motoren er fra 1985 og den er ombygd fra saltvann- til ferskvannskjøling før jeg kjøpte den.

Hvor lenge den gikk med saltvannskjøling vet jeg ikke.

For å kunne "røske" den ut så må jeg få tak i den på en eller annen måte. Noen tips ???

Motoren er fra 1985 og den er ombygd fra saltvann- til ferskvannskjøling før jeg kjøpte den.

Hvor lenge den gikk med saltvannskjøling vet jeg ikke.

For å kunne "røske" den ut så må jeg få tak i den på en eller annen måte. Noen tips ???

Jeg pleier å bruke en vannpumpetang og ta fatt i 'ventilen', den platen som ligger i midten. Litt vrikking og herjing, så kommer den. Vær forsiktig og ikke ødelegg pakningsflaten i blokka. Hvis termostaten sitter så fast, så har den sikker levd en tid som saltvannstermostat, og er trolig uansett moden for utskifting.

Utseendet på termostaten, og det at det ved første forsiktige forsøk så ut til å sitte fast, skremte meg litt.

Jeg tok tak på hver side med to små skrujern og den kom nesten ut av seg selv.

Ingen andre tegn på rust en det som synes på bildet.

Nå skal den sjekkes i kjelen hjemme vedr åpningstemperatur.

Eller kanskje greit å bytte ut en gammel termostat uansett? Noen som har peiling på omtrentlig pris?

Hei!

Først tørk av mest mulig og spray på noe rustløser og tørk igjen.

Termostaten er svindyr så vær forsiktig.

Den sorte ringen vi ser på bildet er en o-ring.

Ta et spist tappjern/hoggjern og vipp forsiktig bak kanten. Kommer den ikke så skjær vekk mest mulig av o-ringen og spray på med rustløser. Varm forsiktig om du har egnet verktøy.

Termostaten ser ut som en i bilen bare mye mindre.

Når den er løs spyler du av den og legger den i en plastpose spray på med Ferro-bet(fåes i farvehandelen). La ligge 5-6 timer, ikke ta på med bare fingre. Vask i vann, skrubb forsiktig.

Gjennta om nødvendig. Sjekk den i en gryte med vann her kan du bruke konas steketermometer.

Gr den skal åpne står stemplet inn. Termostatene er som regel 73 gr.saltvann og ca 90 ferskvann.

Motoren din er ombygd ser jeg, ikke bytt termostat til annet gradtall, det blir bare problemer.

MVH

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...