Jump to content

Simrad; koble sammen RS10 VHF med NSS7 kartplotter?


Vidar P

Recommended Posts

Hei, tenker jeg skal montere fast VHF og kartplotter fra Simrad i min nye Askeladden C6. Det er snakk om modellene

 

simradNSS_470.jpg

 

NSS7 ( http://www.simrad-yachting.com/Products/Navigation-Fishfinding/NSS/ )

 

og

 

navipic%5Fj2010%5Fm09%5Ft07%5F0006787%5F2%5Ftif%5F7f030ea974de1bc9.jpg

 

RS10 ( http://www.simrad-yachting.com/Products/Communication-AIS/Fixed-VHF/Simrad-RS10/ )

 

Noen som vet om det ganske enkelt er å koble de sammen ved en enkel kabel (NMEA 0183 inngang på VHF). Eller om det er mer komplisert enn det på overflaten virker som?

 

Beste hilsener. Vidar P

Link to post
Share on other sites

det burde jo gå; data ut fra plotteren til data inn på radioen, og data ut fra radioen på data inn på plotteren; dessuten common til common.

Simrad-en har vel lagt ved en datakabel for NMEA/GPS-tilkopling. Jeg ser at plotteren har innebygget GPS.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det skal kunne gå direkte. De "eldre" VHF apparatene til Simrad kobles til SIMNET nettverket, men RS10 har ikke SIMNET og kobles derfor direkte til NSS7. Både NSS7 og RS10 kommer med std. kabel som er uterminert i den ene enden slik at du kun kobler de uterminerte endene sammen. Koblingsskjema og fargekode på lederne står i medlevert dokumentasjon. Du kan også laste denne ned i .PDF format fra Simrad.

 

Skulle vel tro at Simrad har / kommer til å ha en ferdig kabel, terminert i begge ender for dette, men NSS / RS10 er så nye at jeg finner ikke dette i utstyrs / prislisten.

 

Forøvrig har jeg Simrad NSE12 selv, veldig bra!!

Link to post
Share on other sites

NSS har heller ikke SimNet ... satt på standard micro-C NMEA 2000 konnektor.

Det er vel ikke helt riktig abbor? I manualen for NSS finner jeg det godt beskrevet hvordan NSS kobles opp i et SimNet nettverk. Du får også ferdig kabel for koblingen mellom NSS (Micro-C/NMEA2000) og SimNet.

 

nss_simnet.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skriver at en får overgang fra NSS sin micro-C til SimNet så må vel du også være enig med meg i at NSS ikke har SimNet.

 

SimNet og NMEA 2000 micro-C kan jo selvsagt helt sømløst integreres i samme system når det brukes overganger.

 

Det finnes 2 forskjellige versjoner av NMEA 183 fargekoding på NSS. De første enhetene som ble produsert hadde en annen fargekoding enn det som står i manualen, det ligger med et ark med info om dette i manualen for de enhetene det gjelder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...