Jump to content

Radarmontering på seilbåt.


JFE

Recommended Posts

Jeg leste en lengre artikkel om radarbruk en gang. Konklusjonen der var at et slingreoppheng var mye viktigere enn f.eks høyde over havet eller effekt på radaren.

 

Jeg tviler på at masten skjermer noe særlig for signalene. Hvis man tegner opp båten sett ovenfra, er det ikke mange gradene masten stjeler. Du vil alltid pendle litt sideveis uansett, så du ser litt på hver side av masta. Jeg ville vært mye mer bekymret over at den stod i masta, mens båten heller til den ene siden. Da ser radaren ikke noe av det som kommer fra siden. Signalet går i sjøen på den ene siden, og lyser opp englene på den andre.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jag har en fråga i samband med dette !

 

Mitt akterstag er av-isolerat eftersom jag i framtiden skall utnyttja dette som antenn til

kortvågsradion, vad händer med radarn om man 30-40cm ifrån börjar sende med 200-250W!

Har frågat på mässorna, men ingen kan riktigt svara på detta! Någon som vet, går detta

att kombinere?

 

 

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at masten skjermer noe særlig for signalene. Hvis man tegner opp båten sett ovenfra, er det ikke mange gradene masten stjeler.

Om man mister 1-2 grader så nærme båten blir det en ganske stor ektor på f.eks. 10nm som er rett foran båten. Om man bruker radaren som antikollisjons hjelpemiddel mener jeg dette kan påvirke negativt.

 

Jeg sjekket for sikkerhetskyld Hallberg Rassy's hjemmeside for å se hvordan HR monterer radarer. De pleier å ha greie på det de driver med. På HR 40, -43, -48, -53 og -63 er alle antennene montert akter på båtene :blush: Hm - godt mulig at jeg tar helt feil - men hadde det vært min båt ville jeg sjekket det.

Bilde

(må jo si at dette er en lekker båt - ser ut som om bildet er tatt ved Gullholmen ved utløpet av Elløsfjorden)

Link to post
Share on other sites

Jag har en fråga i samband med dette !

 

Mitt akterstag er av-isolerat eftersom jag i framtiden skall utnyttja dette som antenn til

kortvågsradion, vad händer med radarn om man 30-40cm ifrån börjar sende med 200-250W!

Har frågat på mässorna, men ingen kan riktigt svara på detta! Någon som vet, går detta

att kombinere?

Da jeg var i Kystvakta i Nord Norge opplevde vi at radaren ble slått ut av HF senderen vår. Vi sendte da på ca. 8Mhz - og på 300-400 Watt. Vi måtte gå ned i frekvens for å ikke slå ut radaren (det ble total black out på alle radarskjermer da vi sendte). Radarantennene stod flere meter fra våre HF antenner (Hf antenene var lange pisker)

Jeg vet ikke om dette er løst i dag - det er mer enn 10 år siden jeg seilte i KV Nord.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da jeg var i Kystvakta i Nord Norge opplevde vi at radaren ble slått ut av HF senderen vår. Vi sendte da på ca. 8Mhz - og på 300-400 Watt. Vi måtte gå ned i frekvens for å ikke slå ut radaren (det ble total black out på alle radarskjermer da vi sendte). Radarantennene stod flere meter fra våre HF antenner (Hf antenene var lange pisker)

Jeg vet ikke om dette er løst i dag - det er mer enn 10 år siden jeg seilte i KV Nord.

hej Bitteliten

 

takk för svar,har frågat flera på båtmässor, ingen vet, dom vill bara sälja......... :smiley:

 

det er precis det som jag misstänkte, att även om det er helt andra frekvenser så er sändareffekten

så hög att det det skulle kunna 'slå ut' radarn !

 

detta gör, att för min del, så er jag lite misstänksam mot att henga radarn i akterstaget, det får

bli en targabåge istellet !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte tror du at du kommer til å snakke i SSB'n og bruke radar samtidig?

 

Svært sjelden tror jeg.

 

Geir

Det tror jag oxo, men sen har jag ju en hel del andra dingser o dupeditter som oxo skall ha plass

GPS-/Navtex- antenn, solpanel, lyft till utombordaren, feste til Bimini osv osv, vilket sammantaget

gör att targabåge blir bättre tycker jag !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

hej Bitteliten

 

takk för svar,har frågat flera på båtmässor, ingen vet, dom vill bara sälja......... :smiley:

 

det er precis det som jag misstänkte, att även om det er helt andra frekvenser så er sändareffekten

så hög att det det skulle kunna 'slå ut' radarn !

 

detta gör, att för min del, så er jag lite misstänksam mot att henga radarn i akterstaget, det får

bli en targabåge istellet !

Jeg ville også tenkt alternativet om riggen går over bord. Det kan jo være kjekt å ha radar selv om man seiler med nødrigg.

Har du tenkt deg på langtur?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder fra en godt utrystet HR 40

 

http://www.reginasailing.com/

 

gå til regina 2003 så til båten der finnes endel bilder av rader oppsettet. med div antenner.

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og det er ikke bare HR 40'er som kan være godt utrustet,

se bildet under av en Saga 27 (med "kakeboksen" i masten over salingen)!  :yesnod:  :yesnod:  :yesnod:

Lars H. Bilde

Hade du ikke sagt att det var en Saga 27 kunde du haft bilden under emnet

 

" Hvilken båt er dette? "

 

jösses att man kan få så mycket saker på en Saga 27a ! :eek:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Det var litt av an saga.  :smiley: Hvor har du fått det bildet fra?

Bildet er tatt av manskapet på en italiensk Saga 27, Federica og Guido på Ti Sana med hjemmehavn i Genova. De er medlem i den danske Sagaklubben (hvor jeg også er medlem), og har en billedreportasje hvor den "velutstyrte" Saga27'en er med. Bildene finner du her og adressen til den danske sagaklubben (som har medlemmer fra hele Norden + Holland, Frankrike, Italia, England og Spania) finner du her. På det norske Sagaforumet, sagaforum.norge.cc har jeg foreløpig kun registrerte brukere fra Danmark, Sverige og Norge.

 

Lars H. Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er det noen som har erfaring med, eller synspunkter på pendel opphengt radaranenne?

Jeg tenker på oppheng av disse typene :

 

Questus

Niro Petersen

Jarle

 

Hva er pris forskjellen mellom disse 2 vet du det ?

 

jeg må si jeg liker best

Niro løsningen. den er mer bygget for andre ting som måtte komme i fremtiden.

(mer duppeditter)

:santcheers:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hva er pris forskjellen mellom disse 2  vet du det ?

 

jeg må si jeg liker best

Niro løsningen.  den er mer bygget for andre ting som måtte komme i fremtiden.

(mer duppeditter)

:santcheers:

 

Har ikke sjekket priser enda. Jeg liker også Niro best, for fremtiden er her allerede. Vhf, gps,navtex antenner for å neve noe.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Jag har en fråga i samband med dette !

 

Mitt akterstag er av-isolerat eftersom jag i framtiden skall utnyttja dette som antenn til

kortvågsradion, vad händer med radarn om man 30-40cm ifrån börjar sende med 200-250W!

Har frågat på mässorna, men ingen kan riktigt svara på detta! Någon som vet, går detta

att kombinere?

Bilde

Et mulig tips til evt. andre som vurderer å avisolere stag:

En ivrig seiler og radio amatør nevnte for meg at nye HF antenner (som selges a ca. kr. 1500 er svært gode og kan være et godt alternativ).

Link to post
Share on other sites

Et mulig tips til evt. andre som vurderer å avisolere stag:

En ivrig seiler og radio amatør nevnte for meg at nye HF antenner (som selges a ca. kr. 1500 er svært gode og kan være et godt alternativ).

Hej Stavanger !

 

Har du någon link eller hemsida man kan se dessa HF-antenner !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hva er pris forskjellen mellom disse 2  vet du det ?

 

jeg må si jeg liker best

Niro løsningen.  den er mer bygget for andre ting som måtte komme i fremtiden.

(mer duppeditter)

:santcheers:

Vel nå har jeg sjekket litt. Og nå begynner jeg å like Questus best.

 

Questus ca. 1118$ tilsvarer 9257 inkl norsk mva, frakt kommer i tillegg

 

Niro Petersen 2237€ tilsvarer 19,572 inkl norsk mva, frakt kommer i tillegg

Niro Petersen ekstra antenneholder(vhf,gps osv) 295€ tilsvarer 2572.

 

Når alt kommer til alt tror jeg kanskje at jeg skal prøve fast montering først

for å se hvordan det tar seg ut.

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...