Gunga Din Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Når opphenget koster mer enn radaren, er det på tide å vurdere fast oppheng. (Gammelt jungelord.) Geir Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 21.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2004 Jeg ville satt radarantenna i masta, omtrent i høyde med salingen. Vertikal åpning på slike ligger vel rundt 20-25 grader, så de tåler litt slingring. Resten av antennene ville jeg satt på en targabøyle for å få litt distanse mellom dem. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JFE Svart 28.Desember.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2004 Hei. Er det noen som har erfaring med, eller synspunkter på pendel opphengt radaranenne? Jeg tenker på oppheng av disse typene : Questus Niro Petersen Jarle Hei igjen. Etter litt mailing med Questus i USA fikk jeg vite at de hadde en forhandler i Vollen, Nelson Marine. Etter å ha pratet med dem i dag oppdaget jeg denne på finn.no Skal ut å kikke på leamikken i morgen, men jeg er så godt som bestemt på denne løsningen. 10.300 er ikke så mye hvis du sier det fort og tar det over flere år. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 På større skip har jeg aldri sett/merket innslag på radar fra skipenes kortbølgesender som sendte med ca 1500w ut i både horisontale og vertikale antenner. Sikkert flere ulker her som kan fortelle om sine erfaringer. sparky Jag har en fråga i samband med dette ! Mitt akterstag er av-isolerat eftersom jag i framtiden skall utnyttja dette som antenn til kortvågsradion, vad händer med radarn om man 30-40cm ifrån börjar sende med 200-250W! Har frågat på mässorna, men ingen kan riktigt svara på detta! Någon som vet, går detta att kombinere? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 På større skip har jeg aldri sett/merket innslag på radar fra skipenes kortbølgesender som sendte med ca 1500w ut i både horisontale og vertikale antenner. Sikkert flere ulker her som kan fortelle om sine erfaringer. sparky Min erfaring er at utslaget på radaren varierte med hvilken frekvens vi sendte på. Sendte vi på lav frekvens (1,5-5Mhz) var det ikke noe problem med 1000W som var maks på senderen. Sendte vi på 6-8Mhz så blacket vi ut alt av radarer ombord om vi gikk over 400W. Det var ingen forskjell på om vi sendte i form av voice eller elektroniske signaler. Trykket vi inn senderknappen så ble det svart på radaren. Erfaringen kommer fra bruk i militæret. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) På større skip har jeg aldri sett/merket innslag på radar fra skipenes kortbølgesender som sendte med ca 1500w ut i både horisontale og vertikale antenner. Sikkert flere ulker her som kan fortelle om sine erfaringer. sparky Hej Sparky! i detta spesifika fallet så hänger man ju opp radarantennen i kortbölgeantennen, + att man har en långt rör parallellt med 'kortbölgeantennen' som suger sendereffekt fra kortbölgen, det er detta jag er lite skeptisk till ! Jag har hitills inte funnit någon som säger att det er OK o göra så her, när jag frågat runt på messer!! sen får jag ju säga att 10300 kr för den her dingsen låter voldsamt dyrt, iallafall i mina öron! Redigert 29.Desember.2004 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Guest Sparky Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 yoho, jeg har ikke erfaringer med den montering du beskriver, derfor kom jeg bare med mine erfaringer fra litt større skip. mvh sparky Hej Sparky! i detta spesifika fallet så hänger man ju opp radarantennen i kortbölgeantennen, + att man har en långt rör parallellt med 'kortbölgeantennen' som suger sendereffekt fra kortbölgen, det er detta jag er lite skeptisk till ! Jag har hitills inte funnit någon som säger att det er OK o göra så her, när jag frågat runt på messer!! sen får jag ju säga att 10300 kr för den her dingsen låter voldsamt dyrt, iallafall i mina öron! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Desember.2004 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2004 (redigert) Dette er båten jeg tjenestegjorde på i KVNord. På bildet er alt militært materiell er tatt bort ettersom båten igjen er i fiske - men radaren og HF antenne var alle montert på toppen av styrhuset - og avstandene var ikke så store. Om jeg ikke husker helt feil så var antennene plassert akkurat som vist på bildet (lange, hvite Hf pisker på styrhustaket og to radarantenner i masta) FUREN Ex:Tromsbas -99, Garpeskjær -97, Sun Tuna -75, Star I -71 1535 gt Built 1956 at Fredrikstad Mek Verksted IMO: 5338505 Hvordan opphenget i antenna vil fungere for Gunga Din kan jeg ingenting om - jeg vet bare av praktisk erfaring at Hf senderen under visse forhold stoppet radarene ombord fullstendig, og at skipperen var ganske (meg) Redigert 29.Desember.2004 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.