Jump to content

Helmaske, fordeler og ulemper.


Jetling

Recommended Posts

Det er ikke allverdens med aktivitet på denne kanten av forumet, men til de som leser litt her vil jeg gjerne tilføye noen ord til annonsen min. Håper dere orker å stave dere gjennom det jeg har å si... :pray:

 

Leser at det er endel blandede meninger om sikkerheten rundt bruken av helmaske... Nå trenger vi ikke ta enda en slik diskusjon her, men et kort sammendrag av argumenter føler jeg koker ned til dette:

 

Ulemper:

 

Det som til stadig dras frem er jo luftkutt i 2.trinnet... Nå er det vel ytterst sjeldent at det skjer på utstyr fra nyere dato, men sjansen er der. Er enig i at det er litt mer styr å da bytte fra helmaske konfigurasjon til halvmaske, og at faren for litt kuldesjokk er der. Dette er jo ting som må øves og drilles på som alle andre ting ved dykking. Men om man er redd for problemer med 2.trinnet kan jo octopusen monteres inn i maska, og da også med ekstern luftkilde om en er helt paranoid.

 

Fordeler:

 

Her er det mye å ta frem... Det første man merker er komforten. Man er tørr i ansiktet under hele dykket, ingen dugg, slipper å bite på munnstykket til det går krampe i kjevene, utligning går lettere siden trykket i maske hele tiden er utlignet, maska er 100% tett for vannintrenging, sikten er merkbart bedre, man kan puste med nesa og får en mer naturlig måte å puste på, maska sitter veldig godt på ansiketet og føles komfortabel å dykke med. Brannmanetene er ikke lenger en trussel.

 

Så er det det med sikkerheten da... svimer man av eller får panikk har man fortsatt luftkilden intakt, lite/ingen fare for vann i maska, muligheten for å montere octopusen gjør det i mine øyne også enda sikrere, man stresser mindre med denne maska på, den ramler ikke av, om ei eller flere stropper ryker sitter den fortsatt på i motsettning til halvmaske,

maska beskytter mer mot vind/vær/bølger når en er i overflaten, komunikasjon under vann (selv uten intercom) bidrar også til at sikkerheten økes.

 

 

Sånn som jeg ser det løftes frihetsfølelsen til et høyere nivå ved bruk av denne maska, og både komfort og sikkerthet er slik jeg ser det de to faktorene som er med å øke nettopp denne følelsen. Mange har nok prøvd gamle AGA maska og blitt skremt av både utseende, komfort og ikke minst pris, og dermed slått fra seg tanken på å gi helmaska en ny sjanse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...