Viknes 6BY Startet 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2011 Hvilket bunstoff bruker Dere (merke, hardt selvpolerende), og har Dere erfart att enkelte farger gror mindre? Forskjell på svart og blått Etc..? Bruker seajett 033,. Tilsatte iår kobbersulfat(blåsand) i maling, men uten effekt... Har brukt blått, men er det noen som har erfart att svart er bedre? Link to post
Faxen Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Jeg bruker selv Seajet 033, og har vært fornøyd så langt. (tilsetter litt Roundup) Men det er jo selvpolerende, og når båten har ligget stille i hele sommer blir jo resultatet GROE!!! PS! Båtløfteren sier at SORT farge er bedre enn annet (uansett fabrikat).DS! Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Arvid_A Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 De to siste sesongene har jeg brukt Maritims selvpolerende (sort). Båten har ligget ubrukt i perioder på opp til tre uker. Ved opptak har det ikke vært rur eller skjell, kun "slim" under. På propellen har jeg prøvd diverse "lurium", med vekslende resultat. Sist vår gnidde jeg propellbladene inn med noe gammelt skareklister (Østbye) som jeg fant i ei "kjekt-å-ha"-eske på garasjehemsen. Seigt og vanskelig å gni ut - måtte varmes med en gammel hårføner Ved opptak nå i høst var det nesten ikke rur på bladene, mens det på propellnavet hadde grodd bra til. Link to post
Ludde30 Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Denne sesongen har jeg brukt blå selvpolerende fra International. Tok opp båten i dag og det var bare slim som jeg lett spylte bort vekk med høytrykkspyler. Godt fornøyd så det blir nok samme løsning til våren også. If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Bidevind Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Har brukt sort Seajet 033 selvpolenrende med MEGET godt resultat. Kun litt groe i vannlinja akter på "solsiden". Propellen er derimot et problem. Båten er benyttet godt i år. 4 uker i ferien og den har ellers sjelden ligget o ro mer enn 5 dager mellom hver seilas. Link to post
Whistler Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Blå Biltema på skrog. Sort Seajet drevspray på drev og propell. Biltema helt greit. Seajet drevspray var like dårlig som sist sesong... At man aldri lærer. Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Polarn Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Har brukt sort Seajet 033 selvpolenrende med MEGET godt resultat. Me to Skal aldri mer kjøpe noe annet med mindre det kommer en revulosjon mot den sleipe greia som setter seg under. Groe = 0. Får den ikke helt til å sitte på metall, men her må jeg vel grunne først noe jeg ikke har gjort. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Janoho Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Blå Jotun, men tror ikke det spiller så mye rolle. Gror overalt på "moderne" bunnstoff. Jon Link to post
Una Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Biltema sort. Gror ikke. "Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide." Link to post
REM Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Skal aldri mer kjøpe noe annet..... Hvorfor ikke? Maritims er samme bunnstoffet (SeaJet) til innpå halv pris Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Sjøga Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 maritim sin blå selvpolerende, 2 sesongen det har vært på båten, ikke lakt på nytt i våres og ikke noe groe, litt slim bare. drev: seejet drevspray nytt for sesongen, og grodd noe innfernalsk i kriker og kroker, propell og stamme på drev var greit, mistet kunn 1-2 knop på toppfart før opptak etter 6 mnd i sjøen(brukt stort sett hver helg og 4 uker ferie. å få noe som funker på drev er den største utfordringen Link to post
DieselDahl Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Veit ikke hva de inneholder men har blitt fortalt, og har selv erfart at jo mørkere bunnstoff desto bedre. Bruker hempel mille ultimate dark blue med god erfaring. Har riktignok sett båter med hardt hvitt som ligger ute meste av året uten groe av betydning, men ligger da gjerne i en havn med mye sjø/strøm. På drevene har jeg ikke noe godt forslag..... Link to post
Tor Arild Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Bruker selv Biltema sort på båt på Nøtterøy. Ligger mye i ro i perioder. Kun litt groe i vannlinje. Har også en båt bå Hitra som jeg bruker International selvpolerende på. Fungerer også greit. Utfordringen har alltid vært drevet. På båten på Hitra la jeg tre lag av Volvos klare drevlakk. Relativt lite groe og rur. For det meste litt grønske og slim. På Nøtterøy har jeg brukt International sin Volvo grå drevlakk. Ser ut som rur og blåskjell farm. Neste sesong blir et forsøk med Volvos klare drevlakk. Link to post
Tor Arild Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Har en båt på Nøtterøy som kan ligge perioder i ro. Bruker sort Biltema. Bare litt slim og groe i vannlinjen. Har en annen båt på Hitra i Trøndelag hvor jeg bruker International selvpolerende sort. Samme her. Begge er altså bra synes jeg. På drev på Nøtterøy har jeg brukt International Volvo grå drevlakk på spray. Ser ut som en kombinasjon av rur og blåskjell farm hvert år. Båten på Hitra har fått Volvos klare drevlakk på spray i tre omganger. Her er det bare slim og litt grønske. Er jo litt kaldere i vannet på Hitra enn på Nøtterøy, men forskjellene er så store at jeg neste sesong forsøker klar drevlakk på Nøtterøy også. Link to post
Hansa666 Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Hei. Har i år som alle andre år brukt Hempel Mille mørke blå. Litt slim,men ellers ok. Men drevene slet jeg med inntil jeg gjorde som en her på BP anbefalte.. Kjøpte en grønn pressening fra Biltema, 59 kr og festet en 1,5 liters brusflaske med småsten som lodd i hvert hjørne. I de to andre hjørnene har jeg en tau bit, som festes på pullerten og drevene er dekket til. Tar Max 2 min å klargjøre når vi skal på tur. Ligger med hekken inn mot bryggen, så tauene fester jeg inn til bryggen når vi skal ut. Resultat, absulutt ingen groe noen steder på drevene Link to post
kupling Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Hempel med rounDup (må være konsentrert). På drevet bruker jeg drev maling med roundup. Ingen groe bare litt slim. Redigert 22.Oktober.2011 av kupling (see edit history) Link to post
free Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Mikrorganismene trenger lys for å vokse, all erfaring tilsier at mørkt bunnstoff er best men jeg bruker hvitt bunnstoff å det er bra nok. Har forsøkt de fleste merkene å tror at forskjellene på effektiviteten på de forskjellige bunnstoffene likegodt kan forklares med sesongmessige variasjoner. Jeg styrer unna Biltema sitt på grunn at det falmer betydelig, for mange spiller dette liten rolle men jeg foretrekker at hvitt forblir så hvitt som mulig så lenge som mulig når jeg kan velge, beige er ikke hvitt. Rem nevner at Maritims bunnstoff er Seajet men jeg tror det er feil, det er nok Jotun Non Stop i boksene i høst. I sommer hadde jeg nettop Nonstop hvit på båten å det blir endel slim men omtrent ingen rur, har vasket rundt vannlinja to ganger denne sesongen. det som kommer av rur er gjerne en liten rad på flapsene (syrefaste) som jeg regner med skyldes dårlig vedheft. Aksling og propell gir jeg litt TC Nano propell & drev etter å ha rengjort å polert grundig, så kan det diskuteres om det er poleringen eller Nanoen som gjør susen, noen bruker tran på vispen å er fornøyde med det. Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Hulda bruker rød selvpolerende fra International. Denne holder undervansskroget fritt for groe 24 måneder i slengen (ligger ute året rundt). Link to post
quantumduck Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Jeg tror det gror mindre på mørkt bunnstoff, men skal ikke si det sikkert. Variasjon fra sesong til sesong spiller større rolle, og på lyst bunnstoff legger man lettere merke til det. Har brukt både Mille Dynamic og SeaJet 033 og syns de var omtrent like gode. Nå bruker jeg VC17, som jeg syns er enda bedre. Bygger heller ikke tykke lag, og er lett å jobbe med. Link to post
Kjapp33 Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Jeg bruker Jotun Nonstop, svart. Bra bunnstoff som gjør jobben. Brukte maritim sin selvpolerende før, dette er i praksis Seajet 031 bunnstoff solgt billigere i maritim boks. Seajet/Maritim var enklere å påføre syns jeg og fikk flottere finish, men erfaringen min var heller dårlig på groe da båten tidvis ligger 2-3 uker ubrukt pga offshore rotasjon. Der viste jotun sitt bunnstoff å holde groe bedre borte. Vurderer å prøve Seajet 033, siden mange skryter av det. Link to post
tomeriks Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Har brukt Biltema blå i år.. Ingen groe. Brukte jotun ifjor-> masse groe. Link to post
ravddo Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Jeg tror det gror mindre på mørkt bunnstoff, men skal ikke si det sikkert. Variasjon fra sesong til sesong spiller større rolle, og på lyst bunnstoff legger man lettere merke til det. Har brukt både Mille Dynamic og SeaJet 033 og syns de var omtrent like gode. Nå bruker jeg VC17, som jeg syns er enda bedre. Bygger heller ikke tykke lag, og er lett å jobbe med. Jeg har også prøvd de fleste merker selvpolerende (mørke blått) på diverse båter og synes det er omtrent den samme virkningen. Den store forskjellen er hvor harde de er å polere vekk. Noen merker bygger mere en andre. Nå bruker jeg også Internasjonal VC17 M. Dette er helt topp. Bygger lite og er utrolig glatt. Men det er viktig å legge på nok ved sjøsetting da gammelt "overvinterstoff" fungerer dårlig! Jeg vet om to yrkesfiskere som bruker dette på sjarkene sine og vil ikke bytte stoff! www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Mariell Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Har brukt Seajet 033 i noen år. Fra den tiden Seajet var ett av de rimligste bunnstoff merkene. skjelden groe på skroget. Har kun flekket de siste årene, men til våren skal jeg ta hele undervannskroget. Da vil det gå noen liter og pris spiller igjen en rolle. Kan noen bekrefte med sikkerhet at det er Seajet på boksene til Maritim? MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ludde30 Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Kan også nevne at jeg stoffet propellen i år også, null groe. Dog en del rur på aksling, fryktelig glad i metall de skapningene der If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Polarn Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Hvorfor ikke? Maritims er samme bunnstoffet (SeaJet) til innpå halv pris Jepp, den jeg bruker. Men kjøper den dyre om jeg ikke har tid til å dra til slependen. Burde vel egentlig kjøpe fra messa hvert år. Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn