Jump to content

Hvilket bunnstoff bruker Dere/ Erfaring

Viknes 6BY

Recommended Posts

Etter diverse båter, har jeg landet på Hempel Mille Ultimate. Har brukt Hempel på primer også+ et lag med Hard Racing Ultimate i bunn og selvpolerende utenpå. Har ikke vurdert å bytte etter dette. Kjørt hempel i 6 år nå. Kun slim som spyles av ved opptak

Har også bedre erfaring med mørke typer som blått/svart av forskjelige merker.

Bruker International blank drevspray på propellen. Blir melkehvit og i tilegg gror det godt på denne. Skulle gjerne hatt tips på stoff til propellen.

Redigert av Seasu (see edit history)

Jeg bruker selvpolerende Maritim bunnstoff. Jeg har også brukt Biltema selvpolerende, men Maritim sin er mye lettere å rulle på enn Biltema sin.

Jeg pleier egentlig bare å flekke, men i fjor stoffet jeg et stort område med helt nytt bunnstoff. Der det var nytt bunnstoff var det ikke grodd, mer der var gammelt bunnstoff hadde det grodd litt. Den lille groen som var skrapa jeg lett av med en bred sparkel. Ikke verre enn en times jobb. Jeg synes ikke det pleier å gro så lenge det er bunnstoff, men i fjor var det mer groe enn det pleier. Båten lå kanskje mer stille i fjor. Været var jo ikke veldig bra :nonod:

Jeg kommer nok likevel til å bare flekke i år også.

På båten jeg kjøpte i fjor har forrige eier brukt Hempel Glide Cruise.Det er tilsatt teflon og er svindyrt nesten 400 kroner for en 0,75 l boks.Er det noen her som har erfaring med dette bunnstoffet.Båten er en 26 for Halco som har en topphastighet på ca 21 knop.Har en først fått teflon under båten må en fortsette med det.Annet biter ikke ! Er dette stoffet verd prisen bortsett fra at det kanskje gir en "milliknop" mer fart ????

Er dette stoffet verd prisen bortsett fra at det kanskje gir en "milliknop" mer fart ????

Neppe. Min erfaring er at dyrt bunnstoff til 3-400 kroner boksen sjelden er verdt prisen. Har egentlig ikke vært borti noe som fungerer nevneverdig bedre enn Biltema som etter min oppfatning er bunnstoffet som gir mest for pengene.

• 1 måned senere...

Blåser liv i denne igjen. Noen erfaringer før vår puss?

Jeg har brukt Seajet 033, International selvpolerende, Jotun hva det nå heter (Non-stop) og Biltema. Samme resultat med alle, ingen groe i det hele tatt når jeg tar båten på slipp om våren. Men, har kommet til den "konklusjonen" at det gror ille lite rur før på sensommeren når sjøvannet blir varmt og at helårs på liggende i ferskvannet i Glomma i Fredrikstad gjør at det som måtte være av rur og skjell rømmer tilbake til saltvannet. Derfor velger jeg nå etter tre kriterier (prioritert); pent, lett å legge, OK pris. I år ble det blått Jotun fra et skummelt utseeende 25 kg spann som slippen stilte fram og tok betalt etter "vi veier spannet før og etter og så betaler du etter forbrukt andel av spannet". Ble veldig hyggelig pris.

Sikkert ikke til noe hjelp for deg som sliter med mye groe, men tenkte jeg skulle nevne en av fordelene med båtplass i Fredrikstad (ovenfor saltvannsnivået). Selv om det denne våren kommer enmillion tohundre og seksti tusen kubikkmeter med urenset kloakk fra Sarpsborg nedover elva på grunn av hodeløs saksbehandling i kommuner og hos fylkesmannen. Legger seg rundt Hvaler og Koster nå, men innen ferien har alt sammen segi inn i Kjebærkilen hvor Særpingane liker å være på båt- og badetur.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

SeaJet33/Maritim

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

• 4 måneder senere...

Hva skal seildrevet ha, som holder rur borte ? finnes det intet som er brukenes ?

rett før jeg prøver Rød klster fra Swixs, etter anbefaling fra Bitteliten,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Da jeg kjøpte båten i sommer hadde den ligget ute i over ett år i kongen båthavn, og jeg fikk løftet den for og ta en titt, og det var ubetydelig med groe. Og da var det VC17 bunnstoff på den. Men etter og ha hatt båten liggende 2-3 uker uten bruk i Melsomvik var hele båten blitt forvandlet til en "blåskjellfarm". Har brukt både jotun og hempel på forrige båten, og det grodde på langt nær like mye. Jeg tror det avhenger av hvor båten ligger, hvilke bunnstoff som fungerer best...

SeaJet 33, kun flekking

Til våren må hele skroget tas. Kommer til å legge på ett par lag.

Maken til groe jeg hadde under båten i år. har jeg aldri vært i nærheten av. Skrapte av skjell i flak under hele båten.

Tyder på at giften er borte.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sist vår gnidde jeg propellbladene inn med noe gammelt skareklister (Østbye) som jeg fant i ei "kjekt-å-ha"-eske på garasjehemsen. Seigt og vanskelig å gni ut - måtte varmes med en gammel hårføner :sweat: Ved opptak nå i høst var det nesten ikke rur på bladene, mens det på propellnavet hadde grodd bra til.

Da er det vel på tide å følge opp "skismurningsdebatten": :smiley:

For å bringe groe-forskningen et hakk videre, så ble propellbladene og "bosset" sist vår smurt inn med rød Swix "for gammel,våt og kornet snø". Jeg skal ikke gi meg ut på noen som helst utredning omkring verken fysikken eller kjemien i dette, men realiteten er at ved opptak sist fredag, så var det ikke en eneste rur på propellbladene. På propellmutteren, derimot - som ikke hadde fått skismurning - hadde de hvite små kosa seg fært! Det neste positive er at det er nok igjen på rød-Swix-tuben til en "klinerunde" også neste vår! :wink:

Redigert av Arvid_A (see edit history)

Hva skal seildrevet ha, som holder rur borte ? finnes det intet som er brukenes ?

Et stort diskusjonstema dette. Personlig bruker jeg vanlig bunnstoff, unntatt på propellene der jeg bruker sprittusj. Med denne metoden gror det ingenting på mitt drev. Noen hevder imidlertid at det bør brukes bunnstoff spesielt beregnet for drev, drevspray o.l. - siden vanlig bunnstoff inneholder metaller som kan bidra til at drevet tærer. Har aldri sett noen dokumentasjon på denne påstanden og vet ikke hvor reelt det er, men det kan være greit å ha i bakhodet.

• 1 år senere...

Har testet med sea jet 033, NonStop og Biltema. Lagt ute i 12 måneder, med lite forandring på disse 3. Dykket under båt for å sjekke, men Biltema er nok 3 plass.... Er lojal mot sea jet, og fortsetter med dette. Skal i år prøve rød swix på propell... Iallefall 3 av 4 blader...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...