Jump to content

Frakt Tønsberg - Bergen


Goddis77

Recommended Posts

Grensen for henger tror jeg er max bredde 2,50. Max last 2 tonn (Nidelv 730 Holiday ble lagd for å være trailbar week end cruiser). Sjekk med Tollpost, Miniexpress (Sandefjord e.l.) om de har tom bil som kan ta båten som returgods. Jeg vil tippe at det koster rundt 8000 kroner - men det er basert på jobbens fraktavtaler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei!

Prøv Olav Thenden Transport dei er ofte i dette området tror eg og ikke så gale dyrt. Har ialllfall brukt de til alt eg har fraktet. Kan nemne at eg betalte 1000 kr for en Volvo 41 frå porsgrunn til Stryn. Fikk også pris til en sjømann 22 fra Arendal til Stryn og den kom på 9000-, Tønsberg-Bergen er jo mye kortere... Har alle slags biler. Bl.a planbil med 50t kran og spesial krybbe. Tar du den som returlast er det også litt prutningsmonn....

Link to post

Hei!

Prøv Olav Thenden Transport dei er ofte i dette området tror eg og ikke så gale dyrt. Har ialllfall brukt de til alt eg har fraktet. Kan nemne at eg betalte 1000 kr for en Volvo 41 frå porsgrunn til Stryn. Fikk også pris til en sjømann 22 fra Arendal til Stryn og den kom på 9000-, Tønsberg-Bergen er jo mye kortere... Har alle slags biler. Bl.a planbil med 50t kran og spesial krybbe. Tar du den som returlast er det også litt prutningsmonn....

Dette høres interresangt ut. Det viser seg at båten er betalt for opplag frem til våren,så da er situasjonen en annen. Lurte på om noen visste hvor lang tid en ville brukt på strekket Tønsberg - Kristiansand evt videre til Bergen (sjøveien på en fin vår/sommerdag).

Kristiansand kan bli aktuell siden vi har bekjente der. Men vet ikke om kostnadene for frakt mellom Kristiansand - Bergen kontra Tønsberg - Bergen vil bli noe billigere?

Link to post

Hei.

 

Visst du prøver fraktselskaper sjøveien kan det svare seg. Befraktet selv en båt hjem fra København til Rogaland og betalte en del over 5000,-. Her kunne ingen vogntog konkurere på pris. Det er vel flere selskaper som går i fast frakt fart på kysten, jeg selv gikk igjennom NorCargo. Prøv selv og ta kontakt med de du har oppe i Bergen. Lykke til.

 

RLWI.

Link to post

Lurte på om noen visste hvor lang tid en ville brukt på strekket Tønsberg - Kristiansand evt videre til Bergen (sjøveien på en fin vår/sommerdag).

Hvor lang tid vil avhenge av hvor flat sjøen er og om eventuell vind er mot eller fra land. Videre må du ha en formening om hvilken hastighet du tror du vil ha over flere timer etc.

 

For å gi en indikasjon på hvor langt man kan komme på en dag, kan jeg fortelle at jeg (som gikk fra Bømlo til Oslo), gikk fra Tananger til Lillesand på en hel dag. Vi var innom Mandal og tanket opp og spiste. Sjøen var for det meste slett og fin, og jeg gikk med ca 22 - 25 knop. Den farten krever at du har planlagt hvor du vil gå og kurser for dette, samt at du har en navigatør til å holde styr på bestikket. Fører må bruk all konsentrasjon på å se etter garn, blåser pluss drivgods...

Med god planlegging og fornuftig vurdering av været så blir dette en fin tur :sailing:

Link to post

Hei..

 

Brukte LecaNor i sommer(finner de i katalogen, ring til kapteinen ombord), de kjører fra Østlandet til Bergen ca. en gang i uken. Tar 5000,-. de har kran og krybber ombord så det blir ingen ekstra kostnader der. En kollega brukte de også i høst..

 

Kan trygt annbefales..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post

Hei..

 

Brukte LecaNor i sommer(finner de i katalogen, ring til kapteinen ombord), de kjører fra Østlandet til Bergen ca. en gang i uken. Tar 5000,-. de har kran og krybber ombord så det blir ingen ekstra kostnader der. En kollega brukte de også i høst..

 

Kan trygt annbefales..

Kjempe. Setter de noen krav? Om båten må settes et spesifikt sted,eller noe slikt? Når du sier Østlandet, mener du da Oslo, eller stikker båten innom Tønsberg/Nøtterø (er der båten ligger).

Link to post

Hvis båten bare er 23 fot så er det ikke noe problem å ta på henger hvis du har skikkelig bil. Jeg leverte en 25 fots tresnekke med overbygg fra oslo til geiranger for et par år siden. Det var helt uproblematisk. Leide en stor trippelboggi-henger som var beregnet for snekker og dro avgårde. Bare laste hengeren riktig så går det helt fint. Trekkvogna jeg brukte hadde en samlet vekt på ca. 2,1 tonn da jeg dro avgårde. Hengeren veide nok litt mer :rolleyes::rolleyes: Det var forresten snø over fjellet da jeg kjørte, men det var piggdekk på hengeren så det var ikke noe problem.

 

Ble faktisk stoppet i en rutinekontroll, men de hadde ikke noe innvendinger og ønsket meg bare god tur over fjellet :lol:

 

Hadde også en sjømann 22 på slep en gang uten problem.

Link to post

Hvis båten bare er 23 fot så er det ikke noe problem å ta på henger hvis du har skikkelig bil. Jeg leverte en 25 fots tresnekke med overbygg fra oslo til geiranger for et par år siden. Det var helt uproblematisk. Leide en stor trippelboggi-henger som var beregnet for snekker og dro avgårde. Bare laste hengeren riktig så går det helt fint. Trekkvogna jeg brukte hadde en samlet vekt på ca. 2,1 tonn da jeg dro avgårde. Hengeren veide nok litt mer :rolleyes:  :rolleyes:  Det var forresten snø over fjellet da jeg kjørte, men det var piggdekk på hengeren så det var ikke noe problem.

 

Ble faktisk stoppet i en rutinekontroll, men de hadde ikke noe innvendinger og ønsket meg bare god tur over fjellet :lol:

 

Hadde også en sjømann 22 på slep en gang uten problem.

 

Glemte å si prisen; ca. 1200 kr i leie for hengeren (fredag-søndag) og ca. 1100 kroner i diesel.

 

Det er mange biler som har lov til å trekke opptil 3,5 tonn, så det er til og med mulig å frakte den på henger på lovlig vis :lol: Typiske biler som er godkjent for såpass tung henger er Nissan Patrol, Toyta LandCruiser, mercedes G-wagen og en rekke amerikanske (chevy suburban, div. pick-up osv.). Ikke noe problem å transportere båten på henger.

Link to post

Hvis båten bare er 23 fot så er det ikke noe problem å ta på henger hvis du har skikkelig bil. Jeg leverte en 25 fots tresnekke med overbygg fra oslo til geiranger for et par år siden. Det var helt uproblematisk. Leide en stor trippelboggi-henger som var beregnet for snekker og dro avgårde. Bare laste hengeren riktig så går det helt fint. Trekkvogna jeg brukte hadde en samlet vekt på ca. 2,1 tonn da jeg dro avgårde. Hengeren veide nok litt mer :rolleyes:  :rolleyes:  Det var forresten snø over fjellet da jeg kjørte, men det var piggdekk på hengeren så det var ikke noe problem.

 

Ble faktisk stoppet i en rutinekontroll, men de hadde ikke noe innvendinger og ønsket meg bare god tur over fjellet :lol:

 

Hadde også en sjømann 22 på slep en gang uten problem.

Har tenkt tanken. Har faktisk en bil for turen, men er bekymret for høyden. Skal ned og måle den i begynnelsen av Januar. Kan være det rimeligste alternativet det ja. Da får du den rett til døren.

Bredde og høyde spiller vel en rolle i diverse tunneller som må passeres på veien.

 

Bilen vi har tilgang på er en Nissan Patrol.

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post

Tviler på at du får problem med høgda. Dersom båt+ hengar er lavare enn 4 meter, kjem du greitt gjennom ev tunellar. Kan også gå dersom båt/ hengar er høgare (ca 2-3 dm), men då må du køyre sentrisk i tunnellane og ha politi med deg. Breidda får du sjekke. Dersom båten er smalare enn 2,5 meter, trur eg at eg hadde basert meg på å bruke bil og hengar.

Link to post

Tviler på at du får problem med høgda. Dersom båt+ hengar er lavare enn 4 meter, kjem du greitt gjennom ev tunellar. Kan også gå dersom båt/ hengar er høgare (ca 2-3 dm), men då må du køyre sentrisk i tunnellane og ha politi med deg. Breidda får du sjekke. Dersom båten er smalare enn 2,5 meter, trur eg at eg hadde basert meg på å bruke bil og hengar.

Blir sjekket no i Januar. Blir nok ikke transportert før i April-Mai.

Link to post

Har tenkt tanken. Har faktisk en bil for turen, men er bekymret for høyden. Skal ned og måle den i begynnelsen av Januar. Kan være det rimeligste alternativet det ja. Da får du den rett til døren.

Bredde og høyde spiller vel en rolle i diverse tunneller som må passeres på veien.

 

Bilen vi har tilgang på er en Nissan Patrol.

 

Jeg hadde i hvertfall uten tvil tatt den på henger. Det er desidert billigst. Det er mange kroner spart, og med et ordentlig arbeidsjern av en Patrol er det helt uproblematisk å dra avgårde, patrolen jeg hadde måtte slite med godt over 3 og nærmere 4 tonn ved flere anledninger. Jeg regner med at det er en plastbåt og da er det ikke noe problem mtp transportskader heller. Den største utfordringen er nok å få den opp på hengeren. Da jeg hentet en 22" sjømann tok jeg den opp på en vanlig, men forholdsvis bratt "ramp" som er beregnet for opptak av båter, og brukte håndvinsjen som sto på hengeren. Skal si det var tungt, men det gikk sakte, men sikkert. Eneste var at det sannsynligvis var litt stor belastning på slepekroken på båten. Den hadde nok litt lyst til å løsne, men heldigvis så holdt den...

 

Da jeg transporterte trebåten lå den allerede på land slik at jeg fikk trucken til å heise den rett ned på hengern.

Link to post

Den vanligste førerkortklassen er vel klasse B og her er endel begrensinger i hva en faktisk kan frakte på henger. Reglene er litt vanskelig utformet, men jeg skal prøve å gjengi det viktigste om vogntog i en enkel form:

 

- Det du trekker kan ikke være tyngre enn bilen du trekker med. Maks vekt på tilhenger står i vognkortet

- Vogntoget skal ikke veie over 3500 kg, men har du en bil som veier 3500kg kan du likevel dra en tilhenger på 750 kg. Den absolutte max grensen er 4250 kg. Det vil si at om du har en bil på 3500 kg kan du ikke dra mer enn 750 kg

- Max bredde er som tidligere nevnt 250 cm

 

Det vil si at om du har en bil som veier 1200 kg, som er ganske normalt, så kan du maks trekke 1200 kg. Altså en samlet totalvekt på hele vogntoget på 2400 kg

 

Vet ikke hva en Nissan Patrol veier eller hva båten din veier, men det er mer enn motorstyrken som avgjør hva du kan dra over fjellet om du ikke har utvidet førerkort. Vekten er kanskje ofte ikke det mest kritiske, men det er vel en del båter som er over 250 i bredde??

 

Jeg skal selv til Drammen og hente en båt på henger i april, men om jeg kan få fraktet den på båt til Bergen for 5000 kr så skal jeg jammen undersøke dette nøyere.

Andre som har tips om rimelige transportmidler??

 

Forskriftene om førerkort finnes forresten her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5

Link to post

- Det du trekker kan ikke være tyngre enn bilen du trekker med.

Feil. Mange biler kan trekke mer enn de veier seil. Min Suzuki Grand Vitara, veide vel omlag 1250 kg, kunne trekke 1875 Kg

Min forrige Toyota Hilux Diesel 4x4 kunne trekke 2250 kg. Nissan Patrolen vi har på farmen, kan trekke 3500 kg. ( på 60mm kule )

Dette fordrer dog min BE klasse på køyrkortet

 

Førerkortet settet fler begrensninger enn bilen..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Den vanligste førerkortklassen er vel klasse B og her er endel begrensinger i hva en faktisk kan frakte på henger. Reglene er litt vanskelig utformet, men jeg skal prøve å gjengi det viktigste om vogntog i en enkel form:

 

- Det du trekker kan ikke være tyngre enn bilen du trekker med. Maks vekt på tilhenger står i vognkortet

- Vogntoget skal ikke veie over 3500 kg, men har du en bil som veier 3500kg kan du likevel dra en tilhenger på 750 kg. Den absolutte max grensen er 4250 kg. Det vil si at om du har en bil på 3500 kg kan du ikke dra mer enn 750 kg

- Max bredde er som tidligere nevnt 250 cm

 

Det vil si at om du har en bil som veier 1200 kg, som er ganske normalt, så kan du maks trekke 1200 kg. Altså en samlet totalvekt på hele vogntoget på 2400 kg

 

Vet ikke hva en Nissan Patrol veier eller hva båten din veier, men det er mer enn motorstyrken som avgjør hva du kan dra over fjellet om du ikke har utvidet førerkort. Vekten er kanskje ofte ikke det mest kritiske, men det er vel en del båter som er over 250 i bredde??

 

Jeg skal selv til Drammen og hente en båt på henger i april, men om jeg kan få fraktet den på båt til Bergen for 5000 kr så skal jeg jammen undersøke dette nøyere.

Andre som har tips om rimelige transportmidler??

 

Forskriftene om førerkort finnes forresten her: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-2004011...98-003.html#3-5

Veldig forkortet, så gjelder disse reglene for de som tok sertifikat ETTER det året det ble slutt på 7,5 tonn-stempelet i førerkortet. Jeg er ikke helt sikker på årstallet, men tror det var rundt 97. De som tok sertifikat før det og har fornyet sertifikatet sitt for å fortsatt kunne føre lett lastebil har lov til å trekke den hengervekten som det står står i vognkortet.

 

Nissan Patrol og mange flere biler har lov til å trekke betydelig mer enn bilen veier. Mange Patroler med egenvekt på rundt 2 tonn har lov til å trekke 3,5 tonn tunge hengere, en gammel Landcruiser jeg hadde som veide 1900 kg hadde også lov til å trekke 3,5 så det er ikke noe problem.

 

Det viktigste er at hengeren er ordentlig lastet med riktig akseltrykk og forsvarlig sikring. Nå vet jeg ikke hvor mye 25-fotern min med overbygg veide, men jeg lå jevnt i 80-90 hele veien fra oslo til geiranger. Hadde ikke antydning til sleng eller noe som helst. Hentet en mercedes g-wagen for noen uker siden med egenvekt på 2,3 tonn. Hengeren veide 700 kg slik at det til sammen ble nokså nøyaktig 3 tonn. Bilen jeg brukte veide 1,7 ("litt" overvekt, men fordi bilen var så lang at den akkurat gikk på hengeren var det ikke rom for å justere slik at hengeren fikk litt for lite trykk på kula, og da var det flere stygge tendenser til sleng så fort hastiheten passerte 70.

Link to post

Vel, jeg hentet opplysningene mine fra linken i forrige innlegg og tok utgangspunkt i førerkort klasse B.

 

sitat fra forskriftene:

 

"§ 3-5. Førerett i klasse B

 

Førerett i klasse B gjelder for:

 

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt. "

 

Sitat slutt.

 

Enig med deg suzuki at det er førerkortet som begrenser og jeg tok utgangspunkt i klasse B så vi er vel ikke så uenige. Når en har klasse B så setter egenvekten på bilen begrensinger. Det merkelige er at for begge bilene mine er største tillatte hengervekt identisk med egenvekten på bilen og vognkortet er jo uavhengig av førerkortklasse. Sikkert en tilfeldighet.

 

 

John_kr, har du klasse B så er jeg rimelig sikker på at du ikke har lov til å kjøre et vogntog på 6 tonn. Legg merke til at i forskriftene så brukes uttrykket motorvognens egenvekt - og det tolker jeg til bilens vekt uten fører, passasjerer og last.

OG legg merke til at for klasse B er det er tillhengerens tillatte totalvekt som ikke skal overstige bilens egenvekt - så her kjører en faktis ulovlig om en kjører en tom henger med høyere tillate totalvekt enn det bilen veier... merkelig spør du meg....

 

Veldig forkortet, så gjelder disse reglene for de som tok sertifikat ETTER det året det ble slutt på 7,5 tonn-stempelet i førerkortet. Jeg er ikke helt sikker på årstallet, men tror det var rundt 97. De som tok sertifikat før det og har fornyet sertifikatet sitt for å fortsatt kunne føre lett lastebil har lov til å trekke den hengervekten som det står står i vognkortet.

 

Dette stemmer helt sikkert, men da snakker vi om en annen førerkortklasse enn klasse B som jeg tok utgangspunkt i. Eller i det minste at en har legeerklæring og et stempel i førerkortet som tilsier at en har utvidede rettigheter.

 

Tror nok det er mange som er usikre og ikke er klar over hvilke begrensinger og hvilke regler som gjelder ved bruk av henger.

 

Til slutt. Jeg er ikke vant til å lese forskrifter og lover og synes det hele er en smule inviklet formulert. Derfor kan det være at min tolkning ikke er rett - så er en usikker kan det være på sin plass å forhøre seg med den lokale trafikkstasjonen før en legger ut på tur med store hengere.

 

tj

Link to post

Dette høres interresangt ut. Det viser seg at båten er betalt for opplag frem til våren,så da er situasjonen en annen. Lurte på om noen visste hvor lang tid en ville brukt på strekket Tønsberg - Kristiansand evt videre til Bergen (sjøveien på en fin vår/sommerdag).

Kristiansand kan bli aktuell siden vi har bekjente der. Men vet ikke om kostnadene for frakt mellom Kristiansand - Bergen kontra Tønsberg - Bergen vil bli noe billigere?

Redigert av mikki (see edit history)
Link to post

Hvis båten bare er 23 fot så er det ikke noe problem å ta på henger hvis du har skikkelig bil. Jeg leverte en 25 fots tresnekke med overbygg fra oslo til geiranger for et par år siden. Det var helt uproblematisk. Leide en stor trippelboggi-henger som var beregnet for snekker og dro avgårde. Bare laste hengeren riktig så går det helt fint. Trekkvogna jeg brukte hadde en samlet vekt på ca. 2,1 tonn da jeg dro avgårde. Hengeren veide nok litt mer :rolleyes:  :rolleyes:  Det var forresten snø over fjellet da jeg kjørte, men det var piggdekk på hengeren så det var ikke noe problem.

 

Ble faktisk stoppet i en rutinekontroll, men de hadde ikke noe innvendinger og ønsket meg bare god tur over fjellet :lol:

 

Hadde også en sjømann 22 på slep en gang uten problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...