Jump to content

12V bordradio til å bruke i båt - anbefaling?


Tranen2

Recommended Posts

Er på jakt etter en 12V bordradio til å bruke i båt. Ser det som unødvendig å installere bilstereo med innfelling av høyttalere osv.

Tips noen?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Kona kjøpte en fin radio til meg til jul. En slik frittstående bord sak.

Den heter Revo Heritage og selges bl.a. av komplett.no

Den har vanlig FM radio, DAB og internett radio. Den har også IPod docking, USB og linje inngang.

12V drift og fjernkontroll. Er litt større enn tivoliradioen.

revoheritage.jpg

Vi har Ice modem ombord og internet radioen lar oss høre på både Country og Western musikken fra USA når vi er på tur. :wink:

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har nettopp tatt ut en Sailor R109 som ble litt stor i min lille 33 fot seilbåt. Den gikk på begge deler - 12V og batteri. Det er ønskelig no også. Ledningsopplegget er allerede der.

 

Funker DAB på sjøen?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

En litt mindre radio til ca en tusenlapp, omtrent samme lydkvalitet, er Pinell Supersound:

http://www.pinell.no

 

Den har WiFi og ethernet for internettradio, DAB og FM, men mangler noen av iPod finessene til Revo.

 

Jeg kjøpte denne pga prisen (Revo koster ca 2500,- ), og til tross for at den leveres kun for 230V.

12V problemet løses enkelt ved å skru av kabinettet (lett) og da finner man ut at radioen inni går på 12V!

Litt enkel lodding er det som skal til. For sikkerhets skyld bør man ta ut hele den interne strømforsyningen, eller i det minste klippe av nettkabelen. Selv monterer jeg i stedet en batterieliminatorplugg for 12V der nettledningen satt. Da kan den også brukes med en løs strømforsyning for 230V som jeg hadde liggende.

 

Denne ombyggingen er ennå ikke gjort, derfor ingen bilder...

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Funker DAB på sjøen?

 

 

DAB suger, spesielt på vannet. Det er ingen vei utenom DAB tror jeg men vil anbefale alle å sørge for at nyinnkjøpte radioer har en god FM del slik at en kan få inn et signal på vannet og, i hvertfall så lenge det er sendinger på FM båndet.

 

Er på min 3dje DAB nå, min andre Revo Pixo eller noe slikt, hadde en annen type tidligere. Dritt dritt å atter dritt, i båten altså.

Link to post
Share on other sites

En litt mindre radio til ca en tusenlapp, omtrent samme lydkvalitet, er Pinell Supersound:

http://www.pinell.no

 

Den har WiFi og ethernet for internettradio, DAB og FM, men mangler noen av iPod finessene til Revo.

 

Jeg kjøpte denne pga prisen (Revo koster ca 2500,- ), og til tross for at den leveres kun for 230V.

12V problemet løses enkelt ved å skru av kabinettet (lett) og da finner man ut at radioen inni går på 12V!

Litt enkel lodding er det som skal til. For sikkerhets skyld bør man ta ut hele den interne strømforsyningen, eller i det minste klippe av nettkabelen. Selv monterer jeg i stedet en batterieliminatorplugg for 12V der nettledningen satt. Da kan den også brukes med en løs strømforsyning for 230V som jeg hadde liggende.

 

Denne ombyggingen er ennå ikke gjort, derfor ingen bilder...

 

Om det går an å bygge om denne til 12V drift (opp til 14,4V er jeg redd...) så blir det løsningen. Evt. sette inn en 12V spenningsregulator for å stoppe spenninger over 12V. En krets som heter 7812 kan ved enkle grep brukes.

 

Hmmm - her er det bare å gå igang...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Tivoli PAL er en godt egnet til båtbruk. Jeg er meget godt fornøyd med min :thumbsup:

Tåler støv og fukt, kan lades på både 12v og 230v. God lyd og god fm mottager.

Aux inngang er det også, så du kan koble til Ipod, Mp3 eller pc om du vil :thumbsup:

Og så har du råskinnet PAL+ med DAB og fjernkontroll i tilleg, men dobbelt så dyr.

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=303619&cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde ikke du fikk denne radioen til 1000.

1300 - 1600 er mer realistisk. Ellers en svært god radio jeg har selv på skrivebordet hjemme, og dessuten norskutviklet.

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=596891

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Om det går an å bygge om denne til 12V drift (opp til 14,4V er jeg redd...) så blir det løsningen. Evt. sette inn en 12V spenningsregulator for å stoppe spenninger over 12V. En krets som heter 7812 kan ved enkle grep brukes.

 

Hmmm - her er det bare å gå igang...

 

Det er sikkert det mest seriøse slik du nevner, med en liten spenningsregulator. Legg gjerne opp et kretsskjema for hvordan du kobler den 7812 kretsen..?

 

En tanke kunne vel da også være å lage et eget 12V uttak som alltid er spenningsbegrenset, for også andre 12V apparater?

 

-Men 12V eller 14,4V - hvor strenge toleranser er det egentlig på en slik radio?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Har en Tivoli PAL, mens batteriet var ship shape så spilte den i dagevis på en lading.

 

Men følsomheten på radiodelen har aldri imponert meg. Hælt rævva. Mulig min ikke er som den skal, men har også vært borti andre med dårlig følsomhet

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Man må selvfølgelig også forsikre seg om at innmaten i radioen er beregnet for likestrøm og ikke vekselstrøm. Men regner med du allerede har sjekka dette...

 

ALL elektronikk går på likestrøm! For å kunne brukes på 230v nettet så er det en strømforskyning som gjør om fra vekselstrøm til likestrøm. En må koble seg inn etter denne strømforskyningen en plass.....

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

En radio bruker lite strøm og ett batterisett varer som oftest en hel sesong. Vi hadde en Tandberg teakradio ombord i mange år.

 

Jeg er enig i at en vanlig FM-Radio bruker lite strøm (om man ikke skal spille høyt og lenge), men mange her nevner DAB. Min erfaring fra to forskjellige DAB-Radioer er at de bruker sinnsykt mye strøm i forhold de de gamle gode Tandbergradioene feks.

Jeg kommer ikke til å anskaffe DAB-Radio igjen før de stenger de analoge sendingene.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Revo er ingen dårlig ide, sammen med de andre "usual suspects" som Tivoli etc. Revo får svært gode omtaler. Ellers enig med Tranen 2 om bordradio; kjekt å kunne flytte rundt på oppe/nede/på land etc. Tenker på en liknende løsning i egen båt, men må studere litt nærmere på alternativene. Hadde vært greit med en som docker/lader iPhone også.

 

http://www.revo.co.uk/digital-radio/index.php

 

Det gjenstår også å studere på hva "norske" Pinell har på programmet; de får også svært mye skryt men jeg har ikke sjekket om de har 12V modeller ennå;

 

http://www.pinell.no/

Redigert av Vidar P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ALL elektronikk går på likestrøm! For å kunne brukes på 230v nettet så er det en strømforskyning som gjør om fra vekselstrøm til likestrøm. En må koble seg inn etter denne strømforskyningen en plass.....

 

Joda, hvis likeretteren sitter i strømforsyningen så... noen ganger er det bare en enkel trafo, som er koblet til kretskortet der spenningen likerettes. Da kan det funke dårlig å bare koble ut trafoen. Men samma det...

Link to post
Share on other sites

Med det utvalget det finnes innen brunevarer i dag må jeg si at diskusjonen rundt trafo å likeretter virker litt merkelig, bare å velge en modell som dekker behovet å ferdig med det.

 

Min Revo Pico er oppladbar, går å lader fra 12V, adapteren som følger med bruker jeg hjemme i stikkontakten , det er bare å stikke inn ledningen enten det er Ipod eller mobiltelefon for å spille av egen lyd, eller velge mellom DAB eller FM.

 

Det som er dårlig er rekkevidden på DAB signalene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...