erund Startet 22.Oktober.2011 Del på Facebook Startet 22.Oktober.2011 Tidligere har jeg brukt mineral olje på min VP TMD31A - da var det slik at når motoren var kald viste nivået midt på merket på peilepinnen mellom min og max. Når motoren var varm steg nivået til max merket. MEN nå har jeg prøvd å skifte olje til syntetisk olje og opplever det motsatte, dvs. når motoren er varm synker nivået til nær min merket mens ved kald motoren steg nivået til 3/4 del mellom min og max. Pussig må jeg si - men har det noe forklaring kanskje? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Svart 22.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2011 Tidligere har jeg brukt mineral olje på min VP TMD31A - da var det slik at når motoren var kald viste nivået midt på merket på peilepinnen mellom min og max. Når motoren var varm steg nivået til max merket. MEN nå har jeg prøvd å skifte olje til syntetisk olje og opplever det motsatte, dvs. når motoren er varm synker nivået til nær min merket mens ved kald motoren steg nivået til 3/4 del mellom min og max. Jeg har ingen forklaring på de ulike peilenivåene du erfarer med mineralsk kontra syntetisk motorolje. Men er du sikker på at den syntetiske motoroljen har rett viskositet for din motor? Selv om du har gått over til syntetisk motorolje, ville jeg ha brukt den oljen som er foreskrevet i instruksjonsboken til motoren, eller eventuelt som anbefalt av forhandler, importør eller produsent. Og sannsynligvis er dette mineralolje med benevnelsen SAE 15W40 eller lignende. Jeg tviler på at motoren din kan bruke syntetisk motorolje som du nevner uten å ta skade over lenger tid. Men dette vet jeg ikke med sikkerhet. Det er viktig å følge bruksanvisningen til motoren din som forhåpentligvis sier hvilken viskositet oljen skal ha, og hvilke kvalitetsnormer den må tilfredsstille. Jeg har fått forklart fra maskinister og mekanikere at syntetiske motoroljer har en tendens til å polere sylinderveggene på båtmotorer som jobber hardt i forhold til bilmotorer slik at stempelringene ikke tetter skikkelig. Da mister motoren kompresjon og får unødvendig oljeforbruk. Med polerte sylindervegger vil heller ikke oljen henge så godt igjen i de fine rillene der slik at smøreeffekten blir redusert. Dessuten har jeg blitt fortalt og lest at selv om den helsyntetiske motoroljen kan se ut til å ha best egenskaper i forhold til mineralolje, i alle fall på papiret, viser det seg i praksis at den faktisk kan smøre for lite i forhold til mineralolje som er mer "fet". Et annet moment som kan være verdt å nevne, er at det rapporteres om den del ødelagte pakninger etter overgang fra mineralolje til syntetisk olje på "eldre" motorer, uten at jeg har noe dokumentasjon å vise til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Dette er en urgammel VP motor med tilnærmet steinalder teknologi... og skal ifølge Volvo ha en olje av minimum CD i følge API og 15W/40 samt tilfredsstille VDS.. Er vel neppe noen god grunn å kjøre denne motoren på syntetisk olje med mindre du har ekstremt mye kaldstart med temperaturer på en god del minus grader.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Jeg skjønner deres skepsis på syntetisk motorolje i en eldre motor, men jeg har tatt innvendig motorvask slik at evt. avleiringer e.l. er trolig vasket bort da det kom mer gråaktig olje da jeg pumpet den ut. Volvo har godkjent syntetisk motorolje på motoren min da vi må huske på at i 80 tallet fantes det nesten ikke valgmuligheter på oljekvalitet på markedet. LIKEVEL vil jeg påpasse mer i neste sesong og følge med utviklingen om jeg gjorde en feil eller ikke. Uansett merker jeg noe positiv ved motoren da støybildet er noe annerledes enn før oljeskift, dvs. noe mer behagelig. Også kan jeg se at toppen på motoren via oljelokket er renere enn noen gang tidligere. Ellers takk for "advarslene" og skal følge med uansett Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 23.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Hvilken syntetisk motorolje er det du bruker da?? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
erund Svart 23.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober.2011 Hvilken syntetisk motorolje er det du bruker da?? Bruker Royal Purple (kongelig lilla) SAE 15W40. Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.