Jump to content

Starte motor av og til under vinteropplag?


erund

Recommended Posts

Når båten min skal være på sjøen under vinteropplag (ikke i bruk i vintersesong heller), bør motoren startes av og til som hver uke? Hvor lenge i tomgang kjøring?

 

Hvis ja, slites det ikke mye på motoren når det er tomgang kjøring og oljekvaliteten blir dårligere også?

 

Er det bedre å konservere saltvannskretsen (motoren er ferskvannskjølt) ved å skylle med ferskvann og legge inn froskvæske 50-50 blanding - dermed ingen motorstart og tomgang kjøring?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Er det bedre å konservere saltvannskretsen (motoren er ferskvannskjølt) ved å skylle med ferskvann og legge inn froskvæske 50-50 blanding - dermed ingen motorstart og tomgang kjøring?

Det står i boka at mine D 12 skal konserveres med smøreolje i dieselsystemet hvis de ikke startes på 2-3 uker. Jeg gjør ikke dette selv og de står i ro i 3-4 mnd.

 

Hvis du har anledning til å varmkjøre 1-2 ganger pr mnd, så er det sikkert bra. Det er godt for motorene å gå seg varme med litt belastning, så du kan sikkert legge i forover og litt pådrag hvis du har gode fortøyninger.

 

Jeg bruker ikke over 25% frostvæske til konservering, da sjøen vil gi varme til skroget når det er kaldt. Har målt -8°C i motorrommet på det kaldeste sist vinter.

 

Blir mye pes å varmkjøre og konservere på nytt flere ganger ila vinteren

Link to post
Share on other sites

Når båten min skal være på sjøen under vinteropplag (ikke i bruk i vintersesong heller), bør motoren startes av og til som hver uke? Hvor lenge i tomgang kjøring?

 

Er det bedre å konservere saltvannskretsen (motoren er ferskvannskjølt) ved å skylle med ferskvann og legge inn froskvæske 50-50 blanding - dermed ingen motorstart og tomgang kjøring?

 

Har du mulighet til å ta en tur ut fra hjemmehavnen, er det mye bedre da motoren har mulighet til å få rett driftstemperatur samt at du får drevet ut eventuell fuktighet fra både inn- og utvendig på motor samt redusert eller fjernet mulig fukt fra motorrom, elektrisk anlegg osv.

 

Ingen motorer har vel godt av tomgangskjøring da de da ikke oppnår riktig driftstemperatur med nedsoting av turbo, stempel osv. som resultat samt unødvendig slitasje.

 

Men at motoren har godt av bruk gjennom vinteren, er det ingen tvil om med tanke på utdriving av eventuell fukt samt for å move bevegelige deler i motoren. Særlig stempelringer og turbo kan "sette seg"(men må ikke gjøre det) om motoren blir lite brukt, typisk gjennom vinteropplag på land eller sjø uten start og bruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...