Jump to content

Skal diesel- og luftfilter vente for skift til våren?


erund

Recommended Posts

Nå har jeg skiftet motorolje i VP TMD31A, men skal jeg vente med å skifte både grov- og finfilter for diesel og samme med luftfilter til våren pga. kondens? Bør veivhusfilter også vente?

 

Eller spiller det ikke noe rolle og det er bare å skifte de nå i høsten?

Mvh erund

 

Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A

Link to post
Share on other sites

Har alltid tatt alle filter på den store olje og filter bytte dagen på høsten. Like greit å bli ferdig med alt grisearbeid på samme dag.

 

Kan ikke skjønne at det har noe å si.

Bytt det nå så er du ferdig med det. Mindre arbeid til våren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Tja..... Om du skifter nå så er det nok greit å etter stramme filtrene til våren.

Har ingen erfaring fra båter som lagres ute,men de som lagres innendørs har jeg tømt om høsten,satt tomme på plass i gjenn,for siden å montere nye før oppstart på våren!

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Skift alt sammen nå, og bli ferdig med det. Luft systemet og start motoren så alt er klart til våren. Blir ikke kondens i filtre på samme måte som i dieseltanker med mer da filterne står fulle av drivstoff. Veivhusfilteret er av papirtype, så om det sklle være litt rå luft i motorrommet i vinter, tørker det opp igjen.

 

Lykke til...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker å ta sånt til våren. Kjekt med nye filtre til sesongstart, selv om båten er på sjøen hele året. Dette har vel strengt tatt litt med antall driftstimer å gjøre også; siden sist filterskift, eller? Har man gått 40-60 timer, så synes jeg en kan vente og ta vinteren med (nå er jo dette ikke relevant for de som setter båten på land) og er du på 80-100 timer (eller langt mer for de som har fått brukt båten mye gjennom sesongen) så er det vel bare å bytte det allerede nå. Slik tenker jeg.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Om du velger å ta dieselfilterene til våren kan det uansett være greit å drenere eventuelt vann ut av grovfilteret før vinteren.

 

Jeg har "alltid hørt" at man bør bytte dieselfilterene etter at båten har blitt brukt om våren. Dette fordi man da kan fange opp eventuelle ulumskheter som har skillt seg ut fra dieselen i løpet av vinteren. Om dette er noen vits i, nei det vet jeg ikke.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...