Jump to content

"underveis mat" på høstseilas. Hva fungerer ?


Rastløs

Recommended Posts

Min anbfaling er "soldatens ertsoppa" med ekstra flæsk

Ikke glem sennepen!

 

Er også enig i at flatbrød og spekemat(noen pølsesnabber, skinke, fenalår, osv) er knall på all slags tur, båttur inget unntak.

 

Fiskeboller i hvit saus med poteter er også godt, og kan lages i én gryte.

 

Ellers er, som tidligere nevnt av andre, alt som kan lages på forhånd og varmes opp bra, styr unna veldig flytende mat i tilfelle det skulle slingre litt.

 

Biff er jo veldig lett og godt, og (passende nok) båtpoteter som du har forkokt litt hjemme, for så å steke dem i ovnen ombord(i ildfast fat med litt krydder(etter smak, selv foretrekker jeg oregano, timian, rosmarin, salt, og pepper) og olivenolje.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

lettspydd

Hehe, husk uansett også å drikke mye vann, da blir uansett miksen i magesekken lettspydd. Har dårlige erfaringer med vannkoking i litt røffe forhold, så en annen god idé for lengre seilaser hvor det kan bli litt røft å investere i et par gode termoser(f.eks. thermos work 1,2l) og lage kaffen i havna før du drar.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Bladet "Practical Boat Owner" har en fast spalte som heter Galley Gourmet, og i augustnummeret hadde de en oppskrift på "Dublin Coddle" som jeg har fått sansen for:

 

Du trenger

Pølser (grove kjøttpølser, selv synes jeg Vossakorv o.l fungerer best)

Bacon eller sideflesk (røkt gir mest smak!)

Poteter

Løk

 

Mengder og proporsjoner bestemmer du selv!

 

Skrell potetene, del dem opp i mindre biter hvis nødvendig. Ikke vær nøye, vitsen er at dette skal koke mer eller mindre i stykker uansett.

Del opp pølsene i passende stykker. Hvis du bruker "små pølser av typen røkt kjøttpølse e.l. kan dette visstnok sløyfes, men jeg foretrekker å dele dem opp.

Skjær baconet i passende terninger, fjern noe av fettet om ønskelig. Skrell og skjær opp løken.

Ha alt opp i en gryte, poteter og løk i bånn. Hell på vann til det såvidt dekker det hele.

Gi det et oppkok og skru ned varmen til det såvidt koker. La det koke i minst en time, gjerne i to eller tre. Sjekk gryten av og til og etterfyll vann om nødvendig. Så lenge det ikke koker tørt kan denne stå på komfyren hele dagen om nødvendig.

 

Vel bekomme!

Link to post
Share on other sites

Fant noen "pappbokser" på Kiwi, med Chili con Carne. Tok med en boks med hvite bønner. Stekte opp karbonadedeigen og helte oppi innholdet fra "pappboksene". Overraskende godt, utrolig enkelt, men slettes ikke vakker mat! Går sikkert greit med kjøttdeig og. Lett å steke/varme/blande, få komponenter, alle var fornøyd og ingenting forsvant over rekka. Fordel at maten er litt stødig, både på tallerkenen og i magen.

Hva jeg mener om trøndersodd på blikkboks, kan jeg ikke si rett ut her, -nøyer meg med Sodd off, som vi sier i Trøndelag.

Link to post
Share on other sites

Dersom turen er planlagt og ikke langvarig tar det ikke lange tiden på kjøkkenet å ferdiglage et liknende, men antakelig sunnere, mer velsmakende, og penere produkt enn det som er å få i blikk/papp. Eller selv når du bruker papp, vil det bli enklere å steke kjøttet og varme det med "salsaen" for så å putte det i en tupperwareboks og varme opp i gryta ombord(null steking og mindre søppel).

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Var det ikke "underveismat" det ble spurt etter? Når det blåser godt og båten krenger mye så fungerer det fint med Real Turmat, poser med frysetørret mat i forskjellige varianter som tilsettes varmt vann.

 

 

Største fare i byssa når det ruller er brannskade forårsaket av kokende vann, deretter kommer kuttskade.

Derfor jeg kom med Biff forslaget. Raskt,enkelt og sikkert i dårligt vær.

Ikke noe bruk av kniv. Ikke nødvendig med kokende vann. Biffene kan stekes i nærmest tørr panne.

Potetene tar lengst tid, ca20 minutter i ovnen. Men der står de jo sikkert og behøver ikke passes på.

Resten er gjort på 5 minutter.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

og noen ganger trenger man noe som smaker like godt på veien opp som på veien ned.

 

Banan for eksempel... Helt fint på vei ned, men et helvete når det skal opp igjen... IKKE spis banan..

Ritskjeks: ganske jævlig å få ned når man er litt uggen og 30 ganger værre å få opp. Kombinert med lunket vann så har du oppskriften på seilaslang slankekur :)

 

Nudler ala typen rett i koppen. Fantastisk godt på vei ned, særlig når det er litt ruskete og man er sulten, og faktisk så er det ikke så ille når det skal opp igjen.

 

Alle typer boksemat går like godt begge veier.

Men hold dere unna løk, store mengder erter og kål, en ting er å henge over rekka og mate fisken, men når du i tillegg har et gasskraftverk i nedre deler av gastrointestinaltractus blir det en selsom opplevelse.

 

Noen som fremdeles har god matlyst??

 

Mohahahah.

 

Hilsen LongTallSeasickSally

Link to post
Share on other sites

Det som funker på fjellet med stormkjøkken, funker også underveis i båt. Om man ikke vil koke vann, så ta med kokende vann på termos da vel.

 

Enkelt, næringsrikt, raskt og godt, da snakker vi Real Turmat. For ikke å snakke om lite oppvask. Men ikke så veldig billig, kanskje.

 

http://www.drytech.no/

 

Ferdig på 5 minutter

 

Riv toppen av posen ved rivehakket. Tilsett vann til nivåmerket, som anvist på baksiden av posen. Rør godt rundt, lukk posen med poselåsen og la retten hvile minimum fem minutter. Fyll på mer vann dersom du ønsker en tynnere konsistens. Maten holder best på varmen hvis du spiser direkte fra posen. Vel bekomme!

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Fjordland hører vel hjemme på fjorden :lol::lol::lol:

 

I stedet for de tørr/eller hermetikk produktene som er nevnt her. Hadde jeg heller valgt Fjordland eller Toro som har også kommet inn dette ferdigmat konsept. En del er faktisk ganske bra, og udiskutabelt 100% av prosenter bedre enn tørrmat. :yesnod: :yesnod:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...